| 
Välkommen, Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK?

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350203

Hej

Vi står i begrepp att byta till en annan begagnad husvagn och skulle gärna vilja ha hjälp att väga lite fram och tillbaka vad ni föredrar.

Vi är två vuxna och två mindre barn, och har nog siktat in oss på antingen Hobby 560 KMFE, eller Adria Adora 552 UK. Hobbyn har våningssäng i ena änden, och dubbelsäng i andra. Sittgrupp och kök i mitten. Adrian har istället en U-grupp i ena änden, och våningssäng och bäddbar dinette i andra änden. Det gör alltså att man sover alla där istället.

Andra skillnader är att Hobbyn är 250 bred, och Adrian 230. Hobbyn har en fast säng, och i Adrian sover du på en nedbäddad dinette (är det givet bättre komfort i den fasta? Tänker oss att man kastar ut kuddarna i Adrian och skär till nån typ skumgummimadrass med bäddmadrass på i Adrian isf.)

En av dom riktigt stora skillnaderna är att i denna prisklass (årsmodeller runt 2004-2005)så är det nästan alltid luftburen Truma i Hobbyn och vattenburen Alde i Adria. Vi kommer sannolikt att campa från april-maj till senast september-oktober, men ändå fokus på sommaren. Erfarenheten är dock att vi ofta stöttar med lite värme på natten. Har ingen erfarenhet av Truma alls tyvärr. Hur tungt är argumentet vattenburen värme?

Självklart så är 230 att föredra på vägen och 250 när man kommer fram. Men vad finns det mer för intressanta fördelar/nackdelar? Hur hade ni resonerat mellan dessa? Kvalitet Hobby kontra Adria t.ex.?

Hoppas på lite input!

Tack på förhand

/Putteman
  • Putteman
  • Putteman's Avatar
  • Quick stop
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350209

Jag hade valt Adria är inte fel med Aldevärme.. och just KMFE är ju väldigt trång i köket.. sen är inte jag förtjust i Hobbys bling bling invändigt..
  • yngrot
  • yngrot's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 57

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350213

Jag har ingen egern erfarenhet av någon av vagnarna men jag har bekanta som har Hobby'n.

Det jag upplevt med den är precis som inlägget ovan, att det är väldigt trångt i köket. Kylskåpet nere i golvet och när man böjer sig så puttar baken in i bordet. Men man kanske vänjer sig. :S
På frågan angående fasta VS bäddbar dinette så vinner fasta med 10-0. :)
Sen har ju Hobby'n en fördel i och med att det är en 2,5 metrers vagn.

Om jag (Obs! jag) skulle leta en barnkammarvagn skulle jag vilja ha en med fast dubbelsäng och en våningssäng jämte den. Man får en sovdel i ena änden av husvagnen då. Hobby's planlösning (som f.ö. finns hos flertalet tillverkare) känns som om husvagnenen är ett endaste sovrum med ett kök placerat i mitten.
  • perin
  • perin's Avatar
  • Fricampare
  • Thank you received: 18

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350214

Vi har tidigare (när ungarna var med på resorna) haft ett par Wilk. Trumavärmare och elgolv vilket funkade bra värmemässigt under vår-höst. Inte var det häller något problem under vintercamping men komforten med Alden är betydligt bättre när det behövs mer konstant uppvärmning. Annars så var vår 560 Dm den mest funktionella vagnen vi haft med sina fyra fasta bäddplatser. Kanske ett alternativ för er att titta på. Prismässigt gissar jag att Wilken är något billigare.

S3_560dm.jpg
  • KjellO
  • KjellO's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 23

Lever och verkar i Skalhamn en liten ort utanför Lysekil. Jag och frugan bor i en 08 Cabby 650+L när vi är på "rymmen" hemifrån. Dra med en SAAB 9-5 2,3. Med oss bor två Maine Coon-tjejer mor o dotter (katt).Eller om det är tvärt om ? Står helsäsong på Åsleröds Camping i Fjällbacka. It-ansvarig och marknadsföring. Plats 4. Kom gärna...

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350217

Jag hade också valt Adrian. Brorsan hade en sån och var väldigt nöjd. Han använde sin året om.
Sittgruppen mitten är i mina ögon inte någon bra lösning. Trångt, svårt att placera en TV vettigt.
  • Chriper
  • Chriper's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 26

Far omkring med en Ford Kuga TDCi Titanium X 2014 (inte den på bilden) och efter hänger en Cabby 740 LT Caienna 2011.
När vi inte far omkring står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350218

Funderar också på ett byte till en vagn med sittgruppen i mitten och har några fler förslag som ni kan titta på. Hur gamla är barnen? Våra är 9 och 13 så att ha sängarna i samma ända av vagnen går bort för våran del. Hellre lite sämre sittgrupp då vi ändå tillbringar den mesta tiden utanför vagnen, om det är bra väder så klart.

Burstner Flipper 550 TK
Knaus 550 FSK Sport
Tabbert Da Vinci 540

Lite större:
Adria 613 PK
Dethleffs 560 sk
  • PetKang
  • PetKang's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 18
Adria 613 PK -04
SAAB 9-5 2.0T -07

Bor i Stuvsta, Huddinge
Senast redigerad: 1 år 1 månad sedan av PetKang.

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350227

Truman fläkt hörs ganska tydligt om man är känslig för ljud,trångt med sittgruppen i mitten.På adrian så är ju nackdelen att behöva bädda om varje dag om man vill använda dinneten varje dag.Det är ju en smaksak vad man vill ha eller inte.D et finns ju fler moddeler på marknaden.
  • polar 590dbd
  • polar 590dbd's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 25

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350228

När det gäller sovkomfort så kan jag rekommendera en 5cm tjock bäddmadrass på nerbäddade sittgrupper. Vi använde det själva i många år å det funkar utmärkt. Komfortmässigt så jämnar man ut resultatet jämfört med fast säng. Sen är ju en fast säng skön på andra sätt att man slipper bädda tex.
Men dagtid får en tjock bäddmadrass plats uppe på en våningssäng å vipps så har barnen en egen sittgrupp i Adrian. Vi värdesätter den egna sittgruppen till barnen högt då dom kan ha sina grejer framme fast vi äter i stora sittgruppen.
Använd ett så kallat kuvertlakan på till bäddmadrassen så sitter det kvar fast man viket ihop den å slänger upp på sängen.

Ja jag hade valt Adrian!! Men det beror mest på att jag aldrig nånsin hade valt Kmfe-planlösning.
  • krister j
  • krister j's Avatar
  • A-sponsor
  • Thank you received: 217
Kör Volvo V70 2,4D & släpar på en Kabe Onyx GXL
Rymmer från Surahammar när andan faller på.

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350229

När det gäller ljud å vilka pannor som låter så har jag detta året fått erfarenhet av Alde 3000 pannan å den för ett jävla liv när den går på gasol!! Ja vi fricampar mest som dom flesta vet å då är det gasol som gäller & i den startar en avgasfläkt några sekunder innan själva pannan "poffar" igång å det hörs tydligt då pannan står i garderoben bredvid sängen...När den väl går så låter den inte så mycket.

På El så är den i princip ljudlös!!!!
  • krister j
  • krister j's Avatar
  • A-sponsor
  • Thank you received: 217
Kör Volvo V70 2,4D & släpar på en Kabe Onyx GXL
Rymmer från Surahammar när andan faller på.

Hobby 560 KMFE eller Adria 552 UK? 1 år 1 månad sedan #350246

Jag skulle nog ha valt Adrian mest för att få Alde och slippa mittsittgruppen som jag upplever som trång och ivägen för köket ! Men om jag vore du så skulle jag nog leta reda på en fullbreddare med planlösningen som Adrian har. Jag skulle också välja en husvagn med större kylskåp, det gär guld värt när man är fler än två som campar.

När det gäller ljudnivån på Alde så låter den en del när gasolpannan tänder som Krister säger, men du kan väl kolla placeringen på den. På vår husvagn sitter den under soffan i sittgruppen och då hör man den aldrig på natten.
  • Zoom
  • Zoom's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 90
Drar en Solifer Finlandia 600 LK Med en XC70 II D5
Bor utanför Lidköping
Två vuxna, tre små barn
  • Sida:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.396 seconds