| 
Välkommen, Gäst

ÄMNE: Batteriladdare - Biltema VS Ctek?

Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225447

Har alltid varit införstådd med att Ctek gör världens bästa batteriladdare. Hade haft en sådan (XS 7000) i min hand vid det här laget om inte den affären gått åt skogen. (Den som vill veta mer om just det får pm:a)

Vid en snabb överblick av marknaden slås jag av att biltemas två laddare SM1236 & SM1270 37-719 har vissa likheter med Ctek laddarna xs3600 & xs7000. Kan det vara så att de har nåt samarbete eller är det bara dåliga kopior?
Dom verkar även figurera under namnet Deca och säljs betydligt dyrare på andra ställen. Ex hos swedol eller harald nyborg för 1149:-
Någon som vet nåt om dessa eller ska man försöka få tag på en XS7000 igen istället...
  • johansjostrand
  • johansjostrand's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 40

Bil: Volvo XC90 D5 AWD Summum Aut -08 (Terrängsuggan)
Vagn: Hobby Prestige 720 UKFe -15 3x-Vån, AC, Ventura Pacific, Levereras i April
HOBBY - Mein Hobby, Der perfekte Urlaub! | VOLVO - For Life!
Senast redigerad: 4 år 11 månader sedan av johansjostrand.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv: Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225450

Jag skulle köpa en XS7000 istället. Det är en suverän laddare med perfekta egenskaper för just fritidsfordon.
Dom är värda priset.

///Majk | Eskilstuna | www.dorfmeister.se
Husvagn: KABE Royal Hacienda 880BTDL -07 | Dragbil: Dodge Nitro SLT 2.8CRD -09 | Leksak/dragbil: Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -97 (fullvuxen skogsmodell)
KABE - Alltid steget före. | Dodge - Grab life by the horns

Sv: Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225463

Har haft just den modellen av CTEK sedan 2004 tror jag. Har inte ångrat det köpet ett dugg. Tyst och bra laddare som verkar sköta om batterierna på bästa sätt. Jag skulle aldrig ens överväga en Biltemaladdare i stället för en CTEK.

(Har dock fått en CTEK Zafir 90 som nyligen slutade att ladda efter ca 1,5 år i bruk)

Funderar lite på en CTEK 25A laddare inför nästa säsong eftersom min batteribank har byggts ut till 240 Ah. Har dock för mig att dom är fläktkylda och det kanske stör friden i vagnen.
  • hakano
  • hakano's Avatar
  • Moderator
  • Thank you received: 378
1980-talet representeras här av:
Polar 650 GLX 1986 efter en Volvo 244 Turbo 1983
Fuktskador kan ses i mitt galleri.
Bakåtsträvar gärna och använder sopborste istället för centraldammsugare

Sv: Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225468

Erlandssons Brygga (båttillbehör) säljer Ctek XS7000 för 1195:- just nu, mot ordinarie pris 1550:-.
Jämnar ut prisskillnaden mot Biltema-laddaren lite kanske?

Här är länken till deras aktuella kamanjblad
  • Jantomen
  • Jantomen's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 1

Sv:Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225472

Ctek är inte världens bästa laddare. Finns många andra.

Själv har jag Waeco.
Åker runt lite.

Sv:Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225475

Jörgen B skrev:
Ctek är inte världens bästa laddare. Finns många andra.

Själv har jag Waeco.

Vad som är "bäst i världen" är en fråga som måste relateras till användningsområde och de krav man har. Den Waeco-laddare som verkar närmast jämförbar med CTek XS7000 är Waeco PerfectCharge IU812. En som det förefaller av databladet enkel laddare med endast tre laddfaser:
- Bulk (Konstant ström)
- Absorbtion (Konstant spänning, 14,4 V)
- Underhåll (Float, konstant spänning 13,6 V, tidbegränsat).

Ctek's teknologi för avsulfatering, analys, underhåll med pulser etc. saknas.

Ctek vinner nog över Waeco i min jämförelse iallafall, givetvis färgat av personliga preferenser.
  • Jantomen
  • Jantomen's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 1

Sv:Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225477

Inga synpunkter på likheterna mellan Ctek och Biltema/Deca?
  • johansjostrand
  • johansjostrand's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 40

Bil: Volvo XC90 D5 AWD Summum Aut -08 (Terrängsuggan)
Vagn: Hobby Prestige 720 UKFe -15 3x-Vån, AC, Ventura Pacific, Levereras i April
HOBBY - Mein Hobby, Der perfekte Urlaub! | VOLVO - For Life!

Sv:Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225480

Jantomen skrev:

Vad som är "bäst i världen" är en fråga som måste relateras till användningsområde och de krav man har

Nu tänker inte jag ge mej ut på djupt vatten men kikar man på olika batteri laddartest så brukar Waeco placera sig högt. Ctek lika så. Steget ner från dom laddarna som är topp 5 till tex 7-10 är enormt. Sen är det nog mest tycke och smak. För mej vart det "billigt" att köpa deras 15A(kan inte modell beteckning men den senaste) så jag köpte den. Att den dessutom har en modernare teknik på att ladda batterier än Ctek är för mej som lekman en positiv sak. Om det är bättre eller sämmre än Cteks kan inte jag utröna då jag varken är professor eller doktorand inom området. IU812 som du referarar till är en enklare laddare än min.

Men att skrika högt och tydligt så som många gör om dessa Ctek att det inte finns något annat att jämföra med är tyvärr fel. Finns många andra både bättre och sämmre laddare ute i branchen.
Åker runt lite.

Sv:Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225487

Vad kostar en Waeco 15 amp laddare? Har slögooglat lite utan att hitta nåt.
Min 25 amp Cetek låter lite om den får jobba hårt, sen tystnar den. I båten har jag den under pentrybänken, den stör inte där. Helt öppet låter den ju mer, det är ett ganska högfrekvent ljud. Har man radio på samtidigt hör man det knappast. Men helt tyst är den inte utom när det är helt smockladdat.
Visst heter det "husvangen"?
Senast redigerad: 4 år 11 månader sedan av LjusneHåkan.

Sv:Batteriladdare - Biltema VS Ctek? 4 år 11 månader sedan #225498

Nu bär väl tråden iväg lite, men jag ser i Claes O´s katalog att de har en 10 amp Black o Decker trestegsladdare. Man kan välja mellan högladdning och underhåll och lite andra digitala finesser, den kostar 899 kr. 10 ampere räcker nog ganska långt i en husvagn.
Ctek 7 amp kostar hos Classe 1199 kr
Visst heter det "husvangen"?
Time to create page: 0.399 seconds