| 
Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?

Du är inte inloggad.

Kylskåp under körning
(1 läser) (1) Gäst
Till sistaSida: 123456
Rubrik: Kylskåp under körning
Kylskåp under körning 1 månad, 1 Vecka sedan  
Ska snart ut och åka med vagnen under ett par veckor och har börjat fundera på varför jag tidigare hade kylen på med gasol under körning istället för 12 volt, för skåpet är ju kallt redan vid avresa då man åker mellan ställen där man har 220 volt sen för att ladda batteriet igen.. Så jag undrar lite hur ni gör om ni åker 4-5 timmar..
grantorp
Fricampare
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Logga in för att svara.

Sv:Kylskåp under körning 1 månad, 1 Vecka sedan  
Har alltid kylen på gasol under färd. Speciellt under sommaren och sk
rötmånaden.
På vintern har vi det inte

/// Thibia, Annelie
Thibia 3
Fricampare
graphgraph
Logga in för att svara.

Varför bränna gasol om man har möjlighet att köra på *gratis* 12 v??
Argos
Sponsor
graphgraph

HF medlem 3762
CC medlem 75293
Utgår från Gnosjö, smålands djupa skogar
Husbil Bürstner Argos 748-2G 2008!
Kör Volvo S80 när inte husbilen går
Sambo *Patrona* kör Volvo 855
MSN Argos-748@hotmail.com
Logga in för att svara.

Precis så tänkte jag åxå, och jag har alltid stannat och släkt gasolen före tankning då jag hade kylens baksida och tankluckan på samma sida.. så att köra på batteri under färd vore ju bättre..
grantorp
Fricampare
graphgraph
Logga in för att svara.

Så gör man i husbilar alltså kör kylskåpet på 12 V och nyare kylskåp har ju AES. Vilket står för Automatic Energy System, där kylskåpet väljer det som finns tillgängligt. I följande prioritetsordning väljer den 1. 230 V 2. 12 V 3. Gasol. Antar att även detta finns på nyare husvagnar.
MikeTheBikeUmea
Gasol i blodet
graphgraph
En Adriatik 650 SP på Fiat 2.3 JTD 2008 årsmodell
Logga in för att svara.

MikeTheBikeUmea skrev:
Så gör man i husbilar alltså kör kylskåpet på 12 V och nyare kylskåp har ju AES. Vilket står för Automatic Energy System, där kylskåpet väljer det som finns tillgängligt. I följande prioritetsordning väljer den 1. 230 V 2. 12 V 3. Gasol. Antar att även detta finns på nyare husvagnar.

Precis så MTBU, men många vagndragare har man ju sett i trådarna kopplar in laddning i eldosan.
Har själv AES, vid körning väljer den batterdrift (eftersom el inte är tillgängligt) men när man åker in för att tanka går gasolen på per automatik, men AES har så att det är en fördröjning på 15 minuter just för att man ska hinna fylla bränsle.
Argos
Sponsor
graphgraph
Senast ändrat: 2010-07-30 21:31 av Argos.

HF medlem 3762
CC medlem 75293
Utgår från Gnosjö, smålands djupa skogar
Husbil Bürstner Argos 748-2G 2008!
Kör Volvo S80 när inte husbilen går
Sambo *Patrona* kör Volvo 855
MSN Argos-748@hotmail.com
Logga in för att svara.

Argos skrev:
MikeTheBikeUmea skrev:

Pfrecis så MTBU, men många vagndrafare har man ju sett i trådarna kopplar in laddning i eldosan.
Har själv AES, vid körning väljer den batterdrift (eftersom el inte är tillgängligt) men när man åker in för att tanka går gasolen på per automatik, men AES har så att det är en fördröjning på 15 minuter just för att man ska hinna fylla bränsle.

Men med 13 poligt kan man både ha till kylskåp och laddning, så hade jag på vår Adria Adora som vi sålde ifjol. AES är riktigt praktiskt, man behöver inte bry sig.
MikeTheBikeUmea
Gasol i blodet
graphgraph
Logga in för att svara.

Beror ju lite på hur "bra" det är kopplat.

I vår vagn matar jag ju in spänning från bilen till vagnen enbart när bilens motor går. Sedan är det så dumt kopplat i vagnen att det från den 13 poliga kontakten går till kylskåpet och sedan vidare till batteriet i vagnen. Detta innebär ju att när jag stänger av bilen så går kylskåpet på vagnens batteri. Detta gör att vid en paus på vägen så "tömmer" jag vagnens batteri. Isåfall måste jag starta gasolen vid pauser om jag är rädd om 12V nivån.

Funderar på att sätta ett relä i vagnen som klipper förbindelsen mellan kylskåpet och vagnens batteri om tex inte ljuset på vagnen lyser. Eller koppla om så att man bara kan mata kylskåpet från bilens ena 12V stift och laddar batteriet från det andra 12V stiftet. Det är väl så de borde gjort från fabrik.

Ska bara få tummen ur...

Iallafall så innebär detta och jag kör på 12V om jag vet att jag kommer att ha tillgång till 220V när jag kommer fram och på gasol om jag räknar med att stå utan 220V.
Periodare
Försiktig campare
graphgraph
Tysk folkhemsracer med tysk budgetvagn
Logga in för att svara.

Gasol ger mycket bättre kylning än 12v. Det kanske inte har så stor betydelse om man bara åker några timmar, men pausar man i högsommarvärme så blir nog maten varm. Gasolförbrukningen vid kylskåpsdrift är mycket låg, efter några dagars fricamping kan jag inte ens se att nivån i kompositflaskan minskat. Sedan finns det förstås fördelar med 12v-drift, t.ex. att slippa stänga av innan tankning.
Mats E
Fricampare
graphgraph
Drar på: Solifer Artic 520 TBR -10
Logga in för att svara.

Hade en LEAB laddare i vår vagn, och sedan hade vi dragit rejäla matningar genom bilen, kom inte ihåg men det var rejäla diametrar på kablarna till LEAB-laddaren. Fungerade alldeles utmärkt. Men som många säger, så visst är kyleffekten betydligt bättre på gasol än 12 V. Det fungerar inget vidare att lasta i kylskåpet när det var varmt och sätta sig i bilen och åka, men jag löste det med att sätta på det på 230 V när man höll på att packa. Den timmen eller timmarna räckte för att få kyla i skåpet på 12 V. I det 12 V kablaget som följde med till vår nya Peugeot 308 var allt färdigdragit både för laddning och kyl. Däremot på den "gamla" Peugeot 406 var vi tvungen att dra för laddning men däremot fanns det anslutning för kylen i kablaget.

Periodare skrev:
Beror ju lite på hur "bra" det är kopplat.

I vår vagn matar jag ju in spänning från bilen till vagnen enbart när bilens motor går. Sedan är det så dumt kopplat i vagnen att det från den 13 poliga kontakten går till kylskåpet och sedan vidare till batteriet i vagnen. Detta innebär ju att när jag stänger av bilen så går kylskåpet på vagnens batteri. Detta gör att vid en paus på vägen så "tömmer" jag vagnens batteri. Isåfall måste jag starta gasolen vid pauser om jag är rädd om 12V nivån.

Funderar på att sätta ett relä i vagnen som klipper förbindelsen mellan kylskåpet och vagnens batteri om tex inte ljuset på vagnen lyser. Eller koppla om så att man bara kan mata kylskåpet från bilens ena 12V stift och laddar batteriet från det andra 12V stiftet. Det är väl så de borde gjort från fabrik.

Ska bara få tummen ur...

Iallafall så innebär detta och jag kör på 12V om jag vet att jag kommer att ha tillgång till 220V när jag kommer fram och på gasol om jag räknar med att stå utan 220V.
MikeTheBikeUmea
Gasol i blodet
graphgraph
Logga in för att svara.

Till börjanSida: 123456
Moderatorer: Markus Vesala, hakano, Göran