| 
Välkommen, Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Elmia/NorVei Caravan & Fritid 2005 Del 5/Husvagnar

Elmia/NorVei Caravan & Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 5 månader sedan #51879

DEL 5.

Polar 6200

I år kommer Polar med något nytt! Nämligen Polar 6200. Det är en vanlig Polar 620 TR, med dubbelsäng och badrum längst bak. Den som kom så sent som förra året. Här är den samma vagnen men i en mera omgjort variant. Där 620 TR namnet är bytt ut till 6200. Det betyder att en ny 1000-serien har sett dagens ljus. Omgjorda exklusivare vagnar med påmålade långsidor med motiv av ett landskap. Mycket snyggt gjort med motiv av skog och fjäll.

Fronten och bakparten på Polaren går i den sedvanliga vita kulören. Därmed blir det en fin kontrast till dom gråblå långsidorna på vagnen. Nu är det inte bara detta som är nytt, insidan har ochså setts igenom. Fönsterna på vagnen går i en mörk ton typ flaggskeppet Silverline från Polar. Nästan som om denna skulle vare en lillebror till Silverline, även om detta är en helt annan serie. Polar har olika engelska förkortningar på sina planlösningar. TR förkortningen på den vanliga Polar 620 TR står för Toilet Rear. CT betyder Corner Toilet eller CTX som betyder Corner Toilet plus X-tra sittgrupp (mitt dinette). Jag får det inte till vad BK betyder på polarspråk? Men då kan man kalla det Barn kammare, eftersom det är just det det är (våningssängar).

Dom vitala måtten på denna Polar 6200 är det samma som på Polar 620 TR. Maffig på bild va? Något extra är det helt klart.

Ja, detta är verkligen något nytt från Polar. Mycket dekorativt motiv på husvagnen. Den syns bättre här på bild än i verkligheten. Det hade nog med ljuset inne på mässan att göra.

Många besökare på mässan som var intresserade. Till tider var det lång kö för att få komma in i husvagnen. Det ställs lite speciella krav till en annan som skall försöka fotografera därinne. Vi fick en pressedag på oss att gå igenom alla hallarna med nyheter som pressfolk. Jag skulle behöva en hel vecka! Men det gick bra att fotografera även under dom andra dagarna ochså. Vi husvagn och husbilsfolk är ett vänligt folkslag. Många skratt inne i husbilarna och husvagnarna när jag skulle ta en bild. Nej, ta inte en bild på meg, jag som knappt har vaknat. Skrik! Jag som är så bakis...

Men nu är ni nog vid det här laget intresserade om att få se hur denna Polar 6200 ser ut inuti? Vad väntar vi på? Kom så går vi in...

Man mötes direkt av friska färger på textilier. Denna rosa prickiga varianten är speciellt framtagen för 1000-serien. Den heter Snowball och finns i 7 olika färger. Verkligen fräscht detta tyget. Fast! Det fallt inte helt i smak hos alla av det man hörde från kommentaren inne i utställningsvagnen. Jag tyckte att det var snyggt med den rosa färgen. Sedan finns det som sagt ochså i 6 andra textilfärger med prickar på. Man har ochså möjligheten att välja någon av dom 7 andra textil/skinnvarianterna från Polars övriga kollektion. TR i Polar språk betyder som sagt Toilet Rear, lika med tvärställd badrum bak. Det är just vad denna vagn har. Rundsittgrupp fram med kök och kylskåp vid ingångsdörren mitt imot. Efter köket en dubbelsäng och på andra sidan 2 garderober med ett fönster och en byrå mitt imellan.

Bilde tatt ifrån badrummet mot dubbelsängen och köket lite längre fram. Samma fina rosa textil mönster på överkastet som i soffan. Prickar i tyget var tydligen en trend i år sedan många olika märken hade prickiga texstilier. Den vita draperiet som mellanvägg passade bra in med den rosa tyget. Gjorde det hela mera ljust och skandinaviskt.

Närbild av hur köksbänken sträcker seg ut över dubbelsängen. En persienn som avskiljer dubbelsängen från köket.

Nyheten, Keramisk gasolhäll från Dometic/Cramer längst bak. En nyhet där du inte ser gasollågan alls. Ungefär som dom keramiska kokplattorna som vi har fått i våra hem. Intressant såsom framtiden inhämtar oss med nytt elektronik. Annars en mycket snygg bänkskiva med mönster som kunde likna på granitsten.

Här ser man köket igen från ett annat kameravinkel. Två lådor och en utstickare med öppna hyllor. Under lådorna ett skåp och brevid en gasolugn från SMEW, med ända ett skåp därunder.

Ännu en bild av köket. Den nya keramiska gasolhällan från Dometic/Cramer är helt platt med sitt keramiska topp. Det ända som sticker upp är några vridknappar där du sätter igång plattorna. Gasol ugnen från SMEW är tillvals utrustning.

Närbild av dom öppna hyllplanen vid köket. Lägg märke till att här finns det ingen dörr till sovrummet. Utan det är ett draperi som fungerar som mellanvägg mellan sovrummet och sittgruppen.

Och här diskhon med sitt fyrkantiga lock. Man ser ochså den lilla stänkskyddet mot soffan på köksbänken. Ser ni den bruna skyddskanten på själva bordsbänken mot väggen? Det är en skyddskant runt luftöppningen underifrån köksskåpet, för att luften skall få fri väg uppöver längst med innerväggen. Rent estetiskt så kunne den bruna skyddskanten fortsatt ända ut till bordskanten, istället som här bara i mitten runt luftöppningen. Se gärna på tidligare bilder ochså. Fast det är en detalj som definitivt inte kommer att avgjöra husvagnsvalet.

Så här ser den nya keramiska gasolhällan ut från Dometic/Cramer. Läckert! Säkert enkel att hålla rent, plus härligt modern på samma gång. Två stycken brännare under som får luft och släpper ut avgaserna genom ett slutet system via väggen. Därmed är denna den första gasolspisen som inte absorberar syre inifrån husvagnen eller husbilen. Företagen Cramer (spisar till fritidsfordon) och Seitz (fönster och dörrar) ägs numera av Dometic.

Äh! Vi tar väl en bild till... Det är ljuslisten ovanifrån som speglar seg på den svarta ytan och inget annat.

Kylskåpet vid andra sidan köket. Den har fått en silverfärgad yta i Polar 6200. Damens armbandklocka speglar seg på den släta ytan. Du ser ochså TV:en med ett utdragbart fäste till vänster på bilden. Väggpanelen där med dom blå prickarna var något som gick igen lite överallt inne i vagnen, mycket dekorativt inslag. Det kommer flera bilder av dom detaljerna... Ursäkta? Hur stort kylskåp? 124 liter med 26 liters frys som standard, alltså på 150 liter totalt.

Vintrinskåp med dubbla dörrar i frostat akrylglas ovanför själva TV-bänken. Här inne har man satt en hylla med håll för flaskor.

Den fina sängöverkastet igen. Tyget gjorde seg bra i vagnen tillsammans med det övriga inredningen. Fast många tyckte att det blev för starka färger av det man hörde. Ja, då är det tur att Polar har många valmöjligheter på textilierna. 5 stycken att välja på och två olika slags skinn alternativ. Förutom dessa prickiga Snowball textilierna i 7 olika färger, speciellt framtagna för 1000 serien.

Här igen en del av den fina väggpanelen med den snygga mönstret. Den som kom fram lite här och var i vagnen. Denna platsen befinner seg mitt imot dubbelsängen där du finner en byrå med flera lådor. Ovanför har Polar placerat ett litet smalt fönster. Kanske en bra plats för en liten TV på sovrummet?

Du finner mer av den luxiga väggpanelen i badrummet, den är gjort av aluminium. Här inne får väggpanelen blomstra ut i all sin prakt. Det på bilden är det första du ser när du kommer in på badet. Thetfords vridbara toalettstol med ett stort spegel ovanför. Handukstorkare som är standard och själva handfatet därefter...

... Som verkligen ser luxig ut med sitt snygga design. Bara se på bild hur allt hänger ihop på ett snyggt sätt. Långt ifrån vanlig husvagns toalett. Hylla, spegel i mitten och två vägskåp med frostade dörrar. Det skall ochså sägas att Polar 6200 kommer med ett vattenrenar system från Dometic. Ser ut ungefär som en svart skokartong där vattnet går igenom en slags filter. Jag såg denna vattenrenare för första gången då jag var på nordisk caravan träff i Evje 2004. Frågade då om den ochså kunde rena vattnet utomlands? Så att dom med känsliga magar kunde dricka vattnet? Fick ett tvekande men endå ett positivt svar den gången om att det kunde den.

Denna aluminiumpanel på väggen har små fyrkanter i blått i sitt struktyr. Står seg fint till bänkskivan. Här ser det ut att vara en duschhandtag, eller det kanske bara ser ut som om det var det? Fast vagnen har en egen duschkabin...

Här! Polars nya dusch som kom på 2005 modellen av 620 TR-DB. Nu kan du få den i vilken Polar vagn du vill. Polar jobbar ju med kundanpassade husvagnar. Att du som kund själv bestämmer inom ramarna av vissa standard mått. Polar har valt att ha det helt öppet mellan duschkabinen och innerväggarna längst upp i kabinen. För att, som dom säger... att den varma fuktiga luften får en chans att stiga uppåt och ut via takluckan. Det är konvektorer längst ner mellan duschkabinen och ytterväggen som sprider den varma luften uppåt.

Här en bild från badrummet vid ingången till badet. Dometic vakuumtoalett och öppna hyllor med fallskydd vid dörren. Stor spegel ovanför toalettstolen. Detta är ju en 1000 serie så här är allt ”lull-lull” inklusive. Fast undrar om Marit Paulsen, politikern tycker det är för mycket ”lull-lull” i denna? Jag själv menar att här är ”lull-lull” av mer teknisk karaktär. Marit Paulsen har själv en Polar så kanske detta ochså faller i smak? Förövrigt är Marit Paulsen av dom klokare politikerna jag vet om.

Går tillbaka igen till rundsittgruppen av Polar 6200 TR-DB. Se lite mer på flera detaljer tenkte jag....

Här syns den fina tyget Snowball som är speciellt framtagen till 1000 serien. Den finns i färgerna orange, röd, rosa (ceris), svart, mintblå, grå (kaffe) och limegrönt. Eller man kan ochså välja en av dom fem andra tygerna eller det två skinn alternativen.

Stor bord i samma still som övriga bänkskivor...

Ryggdynor skönt formade för bästa komfort. Detta, har dom nordiska husvagnstillverkarna kunnat länge. Det är inte bara på vinteregenskaper det beror på att dom nordiska är dyrare än andra länders husvagnar, det är mera helheten i bokomforten. Sedan är det ju en annan femma om man tycker att det är värt mellanskillnaden i pris? Är inte det precis som det skall vara? Att man har valmöjligheter... Mångfald, det är något positivt det.

Fönstren var mörkt tonade i vagnen. Luxig känsla och standard. Men samtidigt väldigt mörka så här inne i en mässohall, säkert något helt annat ute i det fria. Kommer som sagt som standard i 1000 serien. Läslampor i hörnen och dekorativa gardiner i vit med bladmönster.

Se så snyggt Polar har fått det till i hörnan vid rundsittgruppen. Det är den fina väggpanelen tycker jag i aluminium som gör skillnaden. Friskt och smakfullt!

Man har ochså såsom här på bild byggd in ljus i hörnorna på ovanskåpen.

Var bara tvungen att gå närmare och studera denna väggpanel igen. Sonys högtalare sprider skön ljud från musikanläggnigen. Det är installerat högtalare fram och bak som standard i 1000 serien.

Ja, detta var en luxkryssare från Polar. Här får du allt det som den ordinarie serien från Polar erbjuder, plus lite till. Allt från keramisk gasolhäll till Vakuumtoalett Dometic VT 2500 och tonade husvagnsfönster över det hela. Den kommer ochså med klimatanläggning som standard...

För att inte tala om den snygga motivlakeringen på utsidan som pricken över i:et. Det är nog den största enkelnyheten av dom alla på vagnen.

LED-ljus eller heter det lysdiod teknik på den bakre övre bromsljuset. Stor Polar-björn visar stolt fram sin identitet på bakre väggen.

Efter folkehavet att dömma så var många intresserade av Polar nya husvagn. Visst är det roligt att dom inhemska märkerna har något nytt att visa fram. Alltid lika spännande!

Motivlackeringen får en att drömma seg bort till någon insjö. Långt borta från allt stress och tjat. Bara vara ett med naturen och njuta av allemansrätten. Ser ut som en skarv mitt på väggen även om långsidan ser ut som ett helt ett i första ögonkastet.

Som du önskar... står det på informationen. Det betyder att man som kund kan välja hur sin Polar skall se ut, eftersom Polar kör med kundanpassad tillverkning. Det finns olika standardlösningar i broschyrerna i första hand, men kunden kan alltså ochså önska seg egna ideer och lösningar inuti Polar vagnarna.

Tjänstevikt: ? ungefär 1600 kilo (andre vekter i Norge)
Totalvikt: 1800/ 1900 kilo (andre vekter i Norge)

Pris i Sverige från: 499 000.-
Pris i Norge fra: ?

SMV Hjul-Bastu

Åh! Vilken stress det är på dessa utställningar. Nej! Nu går vi och tar bastu... Inga problem då vi har den högt aktade husvagntillverkaren SMV. Som vågar att gå andra vägar än dom flesta andra. Här har man visat sitt kunnande genom att visa hur en Mobilt bastu kan se ut. Det är en finne som har hjälpt till att bygga denna husvagnen. Så detta har dom haft experthjälp till att få fram. Han som har varit kunnig i bastudelen har visst en egen firma som lagar just bastun. Nej, nu går vi in och tar oss en ”Sauna” (finsk=bastu)...

Retro-look så det slår på utsidan. Härlig blandning av en träkoja och en rullande husvagn.

Det är aluminiumpanel som är formade lite som om det var gjort av trä. Hela ekipaget går ochså i ljustbrunt, krämig färg. Dörren där framme är rund i överkant som passar bra till formen förövrigt på Hjul-bastun.

Det första som möter en är klädstativ på väggen för ytterkläderna. Allt där inne går i träpannel som i vilken traditionell bastu som helst...

Hjul-bastun är delat in i två delar. Den främsta är själva bo och omklädningsdelen. Den bakre delen av Hjul-bastun är själva bastudelen. Här på bilden ser ni pentryn till höger om ingångsdörren och ett bord längst fram med en lång sittbänk mitt imot...

Kolla in dom härliga träpannelerna i tak och väggar. Detta är verkligen en bastu på hjul. Krokar för badhanddukar hör liksom till. Här är det originalitet så det slår. Härligt!

Andra ändan av samma sittbänk som går ända fram mot dörren till bastudelen. En fönster ger ordentligt med ljus när man behöver det bakom sittbänken. Naturligtvis med kassettgardin med myggnät, mörkläggningsgardin. Det finner du ochså på toaletten och i bastudelen.

Lite detalj bilder innan jag visar er själva bastudelen. Här har jag lyft upp den enda långbänken som finns mitt imot pentryn. Vad är det som döljer seg därinne? Jaha, ja! Hjul-Bastuns tekniska utrustning som batteri och laddare, säkringar mm.

Ovanför långbänken är det öppna hyllor där man bäst förvarar handukar och kläder. Inget direkt som kan vara tung vid färd då det saknas dörrar. Men långbänken rymmer massor, likaså pentryn.

Närbild av träpanelen på frontväggen. Här framme går taket inåt i en böjd form. Skymtar lite av taklampan ovanför bordet.

Och här själva frontfönstret med rullgardin nere. Alla andra fönster med kassettgardin system. Det är ju nästan ett måste om denna delen av Hjul-Bastun skall vara ett omklädningsrum för dom som vill basta här inne.

Så här ser Pentryn ut. Det är inte installerat någon gasol i denna vagn. Det är ju tänkt att först och främst hyras ut till olika föreningar och firmafester, där man eventuellt har tillgång till el. Eller att man kör ut med den till en insjö och tar fram grillen istället. Den saknar därför gasolspis, men inte vatten och diskmöjligheter. Det finns ochså en 60 liters kylskåp som går på 220V till kallvarorna.

Här är diskhon i köket. Varmt och kallt vatten finns att tillgå. Hur du får till varmvatten är lite speciellt i denna Hjul-Bastu från SMV... Kommer tillbaka till det!

En bastu skall ju självklart ha en ordentlig dusch. Vad sa jag? Här är det lagat enligt alla konstens regler från grunden av. Rejäla mått på utrymmen inne i husvagnen. Som här i badrummet med en Thetford vridbara toalettstol och en handfat med duschslang.

En äkta duschkabin dörr som stänger till det hela. Ser ni hur stort plats det är egentligen att duscha där inne. Bra! I och med att Bastun är gjort för flera så kommer färskvattentankarna att vara dubbla, 2x42 liter som standard.

Så här ser det ut från utsidan när dörren är stängd till badet. Till höger skymtar dörren till själva bastun.

Bild av spegeln, fönstret och lampan inne på badet...

Och ännu en bild från takhörnan inne i samma badrum. Här inne kan du skvätta vatten av hjärtats lust.

Här står jag inne i badet och har stängt badrumsdörren. Ni får förlåta!... Men som född finne så är detta stort för meg, och därför kommer det många bilder av denna skapelse.

Själva duschhandtaget som man alltså drar ut från handfatet när man skall duscha. Inga problem då slangen var tillräkligt lång.

Nu äntligen! Bilder från själva bastudelen, själva kärnan i denna vackra retro-husvagn. Vet inte helt om tanken var att få den så retro från SMV sida, eller bara praktisk? Men jag tycker att den är starkt retro i stilen sin i positiv mening. På bilden en serveringslucka som är lagad till med tanke på att slippa öppna den stora mörka glasdörren mer än nödvändigt mellan omklädningsdelen och själva bastudelen.

Här ser ni ingången till härligheten. Snyggt gjort att laga dörren genomskinlig istället för att använda seg av en isolerat trädörr. Nu får man mera ljus in i hela Hjul-Bastun.

Hi... hi... Detta är annorlunda. Detta är inte något man ser inne i en husvagn till daglig. Vilken upplevelse att få komma in här! Bastuaggregat till vänster när du kommer in. Därefter en sittplats i två höjder med pall och andra nödvändigheter. Bakerst i vagnen är det ett stort fönster.

Man har inte glömt mysljusen i hörnen heller. Hela golvet är byggt upp längs väggarna en hel del ochså. Här det med andra ord bara att svätta på med vatten på själva stenarna till bastuaggregat.

En bild mot samvarodelen från bastusidan. Hör ni! Har inte ens kommit till hälften av bilderna på denna skapelse. Men ni hänger väl med vidare? ...

Här återigen bastuaggregatet och bastubaljan i trä, med skopan att hälla vatten över stenarna. Syns ochså lite av vedkorgen på golvet. Den är inte bara till pynt!

För hör och häpna! Här är det inte någon el-bastuaggregat utan ordentliga saker med veduppvärmning. Ni som har badat bastu vet skillnaden.

Här finns till och med nackstöd för den som vill vila ut seg på bastubänken. Vilken känsla att ha denna på kroken bakom bilen. Bara stoppa där du vill och sätta igång bastun vid någon insjö. Tala om frihetskänsla! Det är inget som säger att man inte kan sova i omklädningsrummet ifall man inte är ute efter det luxuriösa med sitt boende. Man kan till och med sova i bastudelen när den inte används som bastu. Plats finns det gott om i denna rullande bastu.

Här är serveringsluckan stängd mot samvarodelen.

En annan bild som visar den tredje bänken, mitt imot dom andra två sittbänkarna i bastun. Hur många tror ni får plats här inne samtidigt? Räknar snabbt till minst 9 bastubadande. Då tänker jag meg tre vuxna på var bänkrad. Tala om att bli populär bland vänkretsen på campingen.

Luckan öppen. Ja tack! Tar två kalla...

Nä, Markus! Lite för närgående bild...

Det som intresserade meg mest var hur denna bastuaggregat fungerar? Fick till svar att detta är precis den samma aggregaten som man sätter in i bastun hemma. En vedeldat sak med egen skorsten och rostfri varmvattenbehållare på 20 liter. Du kokar alltså varmvatten samtidigt med denna.

SMV menar allvar med denna konstruktion. Det är ingen fuskbygge av något slag. Här har man som sagt tatt till experthjälp av en känd bastutillverkare. Som i sin tur har stått för själva bastudelens uppbyggnad. Här saknas inte varken värmeplåtar/väggar mot resten av husvagnen eller nödvändiga säkerhetstilltak förövrigt.

Denna bastuaggregat brukar alltså vedfyring. Det betyder att bastudelen inte blir så torr vid uppvärmning. Du får en skönare innerklima i en vedeldad bastu än en med el-bastuaggregat. Helt otroligt tanke att börja värma upp med ved... Ja, inne i en husvagn. Finns bara två ord för det... Härligt annorlunda!

Namnet på bastuaggregatet är Harvia, mycket känd bland bastufolk. Längst ner lägger man in veden. Ovanför, överst framme är själva varmvattenbehållaren. Bakom där igen själva bastu stenarna. Dom blir uppvärmda av elden från veden som brinner inne i ugnen.

Vi kastar in några vedpinnar till.... Här blir det ”löylyä” (finska=värma upp bastun).

Varmvattenbehållaren... Här kokar du varmvattnet till kaffen medan du bastar. Varmvattnet är ochså till duschen och till köket. Behållaren rymmer alltså 20 liter. Själva Bastuaggregat från Harvia är en modell som heter Harvia 16 ES.

Här har man inte lagt in så många stenar som egentligen platsen rymmer. Stenarna håller värmen bra när dom väl har blivit uppvärmda. Kasta då lite vatten på dom och du är i himmelriket.

Här vill jag visa er hur ordentligt allt är gjort. Isoleringsväggen mellan Hjul-Bastuns träväggar och bastuaggregatet. Det är en konstrution med väggar i två lag och luftspalt imellan. Därmed blir inte yttersidan så varm på isoleringsväggen. Vattenrör som springer ut och in till varmvattenbehållaren närmast på bild.

Här stoppar vi upp lite! Så här ser rören ut när dom går in i varmvattenbehållaren. Den närmast är vattenröret till behållaren. Alltså där vattnet kommer till behållaren genom att vrida på avtappningskranen på bild. Den andra vattenröret är den som går till varmvattenkranen i badrummet och köket. Här får du alltså varmvattnet ifrån när du duschar eller diskar. Du har inte någon annan varmvattenbehållare i denna vagn. Men 20 liter är långt mer än det flesta andra husvagnar har. Normalt brukar det vara hälften, 10 liter. Man blandar alltså varm och kallt vatten vid duschning så då håller det länge.

Man kan ochså tappa ut varmvatten genom denna röda kran, vid sidan av dom vänstra höga bänkarna inne i bastun.

Friskluftintag bakom bastubänken. Ja, det kan nog behövas med den värmen som blir här inne.

Isoleringsväggen på baksidan av aggregatet, allt gjort på fagmässiga sätt. Imponerande arbete!

Den andra sidan till höger inne i bastudelen ser ut så här från en annan kameravinkel. Ser ut som en bord i hörnet och en myslampa även här. Luftventilationslucka uppe vid taket och den stora fönstret på bakväggen.

Visst! Ser ut som ett bord ja. Blir allt för litet att sitta på.

Ventilationsluckan i närbild. Det är väl här varmluften går ut och samarbetar med övriga ventilationer i vagnen. Detta är nog först och främst tänkt som extra vädringshjälp när det blir för varmt där inne.

En likadan vädringsventil fanns på andra sidan ovanför myslampan.

Ingen sauna är komplett utan termostat och luftfuktighetsmålare.

Dessutom ett timglas där du kan kontrollera tiden...

... På hur länge du sitter därinne i värmen. Praktiska saker att ha i varje Bastu, även i en rullande sådan.

Detaljer från utsidan ochså. Här har jag krupit under vagnen för att se hur SMV har löst Chassi frågan mm. Här ser man att det går många tvärstag mellan bärbalkarna som går från fronten och ända bak.

En lite närmare bild av underdelen sett från fronten. Ifall det var någon som undrade på mässan vad det var för en slags filur som kröp runt på golvet? Det var bara jag...

Egentligen svårt för meg att utala om detta ser bra ut? Låter bilderna tala för seg själv istället. SMV var dom första som lagade husvagnar i Sverige redan på slutet av 1940-talet. Så nog har SMV fått meg seg både det ena och det andra när det gäller att tillverka husvagnar. Tvivlar inte det minsta att dom kan det.

El intaget på utsidan av Hjul-Bastu väggen.

Den vackra logon på långväggen. Här ser man ochså lite hur väggen ser ut med sina profiler.

Den slutande fronten på Hjul-Bastun, som alltså saknar gasolsystem. Du finner ingen inbyggd gasolkoffert på denna vagn. Håll nästan på att säga att här har man vedvärme istället, men inte i den betydelsen att man värmer upp vagnen direkt med vedvärmen. Utan detta är ju en unik produkt som har sin speciella sjanger. Så den värmen som man värmer upp bastudelen med får ochså resten av vagnen nytta av. Sen går det ju ochså fint att värma upp med tillsatsvärme i form av el ifall man är ansluten till det.

Bastudelen längst bak har ett eget fönster i bakväggen. Omkläddningsdelen har två fönster, den ena på bilden och en vid frontväggen.

Ventilationsluckorna inne i bastudelen sett utifrån. Dom är alltså placerade högst upp på bakväggen till vagnen.

En bättre bild av bakväggen med sitt stora fönster i bastudelen. Att Hjul-Bastun är till för att flyttas på, avslöjas inte minst av att SMV har satt en extra hög bromsljus där bak.

Men även om man inte vill köra med Hjul-Bastun så kan man ha den på gården. Den kräver ingen byggnadstillstånd såsom andra bastubyggen. Kanske en ide att tänka på då priset kommer på 198 000.- + moms i Sverige. Att ta den in till Norge är heller inga problem då den inte har någon gasinstallation som sätter käppar i vägen. Priset i Norge blir väl ungefär detsamma vid privat import. Totalvikten kommer på 1480 kilo. Invändig längd på 535 centimeter och 250 centimeter bred utanpå med invändig bredd på 235 centimeter. En annan rolig mått är invändig höjd i bastudelen på hela 228 centimeter. Totalhöjd på det högsta punkten (bak) är på 331 centimeter. En annorlunda och definitivt originell produkt från SMV. Som erbjuder företag och föreningar att ta del av en ytterst annorlunda ide. Hjul-Bastun går att hyra eller köpa, ta kontakt med SMV i Örebro för info. Nu har många nappat på iden sedan förut med en rullande Bastu. Men ingen har väl gjort det på en sådan här fagmässig sätt med garantier och det hela. En produkt som garanterat kommer att sätta märken efter seg. När får vi se den första på vägen tro? Och du! Den går självklart att beställas privat ochså.

Så har det återigen blivit kväll. Ännu en dag på mässan är slut. Den bärbara datorn fullt med nya bilder och en trött men förnöjd Markus. Vi är fortfarande på Elmia och ser ut över sjön Vättern som ligger precis vid mässområdet.

Men inte tröttare än att vi mötes en glad gäng från internettsidan husvagnsforum.com. Den träffen ville vi inte missa för allt i världen. Det enklaste var att vi träffades vid våran husvagn då dom flesta fick veta var vi hållt till. Tack alla som kom och det blir kul att träffas snart igen. Vi var folk från Kirkenes i norra Norge till Skåne i Sverige och folk från Finland och Danmark. Så tala om en trevlig gäng från alla hörn av norden. Nästa gång ställer väl du ochså upp? Vi brukar mötas sån helt på sparken utan några större formella måsten. Enkelt och stämningen är topp.

Solifer Artic 480

Solifers för närvarande minsta modell, Solifer Artic 480 MHP. En husvagn som överraskar inuti tack vare sin stora förvaringsutrymme under sängen bak i vagnen. Denna hade lösningar som övertygade meg så mycket att vi var nära på att köpa en själva. Här hittar man många pluspoäng på en liten yta. Låt oss gå in och se...

Längst framme i vagnen finns det en ombonad sittgrupp. Ser mysigt ut med sina ryggdynor runt hörnen. Textilien er absolut i min smak. Att det sedan är dekorerat så smakfullt på bordet gör att man lätt blir förblindat. Sådana små triks kan göra att husvagnsköpet blir avgjort där och då. Så pass på och försök att föreställa er vagnarna på mässan utan allt lull-lull som lockar. Fast i den här Solifern så tycker jag att det ser mysigt ut även om jag i fantasin tänker bort den fina bordsdekorationen. Helt klart mysigt även utan! Frontväggen lutar dock en del för att man skall kunna sitta skönt i hörnen utan att få gardinerna i huvudet. Men hade jag suttit där och sett t.ex på TV? Så hade jag nog skynkit ner lite i myshörnan likaväl och inte fått gardinerna ivägen.

Visst ser det härligt ut? Riktigt så att det vattnas i munnen. Inspirerat en hel del av Marimekko design, ifall det inte är just Marimekko som står bakom? Tänker på mönstret i dynorna och dessa bordstabletter. Nåja! Snyggt är det iallafall.

Vid ingångsdörren en lucka in under soffgruppen, där du kan lägga in skor och diverse saker. Den utrymmet var helt fritt för annat i ena halvan av sittbrunnen.

Men det är inte allt av förvaringsutrymme vid ingångsdörren. Här har Solifer ochså installerat en öppen instegsgarderob. Perfekt för denna lilla vagn som säkert kommer att resas mycket med på vägarna. Här ser man även små hyllor ovanför den lilla TV bänken. Dörren till höger går in till själva toaletten i vagnen.

Detaljerna i vagnen är smakfulla. Allt går i lite rundade former. En praktisk hatthylla med plats för småsaker som vantar, halsdukar mm. I denna vagn ser det ut till att det kommer krokar att hänga kläder på, istället för en stång i instegsgarderoben. Varför kan inte alla husvagnar komma med en sådan här garderob vid ingången? Kan ju inte bli smartare än så här!

Det kommer upp varmluft från konvektorer som torkar upp kläderna och skorna, genom dom små hållen i golvet längst ner i garderoben. Till höger den lilla skåpet som man kan ha som TV bänk. Bakom vasen på bilden ser man uttag för antennen och 220V/12V. Antenningång och uttag finner man ochså på utsidan för att kunna bruka TV i en förtält.

Så här ser det ut inuti den lilla skåpet. Inte stort men praktiskt. Vi går vidare in i Solifer Artic 480 och ser på toaletten.

Tyvär, en suddig bild av handfatet inne i toaletten. Artikelns sämsta? Vill ta med bilden iallafall då den visar väsentliga delar av toalettrummet. Här ser man vilken möda Solifer lägger på detaljer i sina vagnar. Allt i varmt trä istället för plast. Saker och ting verkar vara genuint och fagmässigt gjorda. Handfatet har en dusch handtag till kran och visar härmed att det går att duscha här inne. Ja, det var synd att bilden blev så oskarp.

Men jag har ju andra bilder av toalettrummet. Här visas det igen vilka fina snikerier Solifer kan få fram. Öppna hyllor på bilden innan ett skåp med en dörr. Kanske en aning för inramade dörrar för den helt moderna smaken?

Handfatet går med denna smala bänkskiva längs med hela toalettrummet. Under där igen ännu en öppen hylla med fallskydd av metall. Thetfords vridbara toalettstol avslutar det hela längst ner.

Vi går vidare.... Bakerst i Solifer Artic 480 finner man en stor dubbelsäng på tvärs. Vid huvudgaveln en stor oval spegel och läslampor. Inga överskåp vid gavlarna utan öppna hyllor.

Vid fotändan ett fönster och den kända Solifernismen av en vädringslucka brevid fönstret. Smart! Här ser man ochså att dubbelsängen är extra hög genom att den nästan går upp till fönsterkarmen.

Här är orsaken till att man har valt öppna hyllor vid galvarna. På denna utställningsvagn har man satt in en överskåpsbädd som inte är standard. Den kostar då heller inte mycket att beställa. 1640.- fabriksmonterad i Sverige med stege och madrass. Förövrigt samma pris till alla Solifer modeller. I Norge därimot verkar det som det är standard på alla Solifer vagnarna.

När man lyfter upp sängmadrassen så finner man ett stort förvaringsplats. Du ser ochså gråvattentanken längst bak till höger. Detta är just denna vagnens stora fördel. Ett ovanligt stort förvaringsplats, sedan sängen är byggt högre upp än normalt.

Om man ser under konvektoren så får man lite hum om hur hög denna förvaringsplatsen egentligen är. Du har dessutom tillgång in här genom en lucka på förtältsidan. Men man får nog passa seg så att inte allt av tunga saker blir placerat här inne när man lastar husvagnen, med tanke på köregenskaperna.

Här ser ni dom rejäla gångjärnen under madrassen. Dom har en spiral som gör att madrassen är lätt att få upp. Dessutom så stannar den i uppfällt läge. Bra, när man behöver bägge händerna till att lasta in saker. Luckan utifrån skymtas såvitt till vänster i bild. Här ser man ochså hur varmt och kallt vattenledningarna är placerade på ett föredömligt sätt ovanför konvektorerna. Den ljusgröna slangen under konvektorerna är gråvatten/avloppsvattenröret från handfatet i toaletten. Den går trappvis ner till gråvattentanken på nästa bild.

Den 40 liter stora avloppstanken till gråvatten. Husvagnen kommer ochså med spillvattenlunga. Lite osäker på vad den blå elkontakten brevid är för något?

Efter sängen så kommer det två garderober innan köket. Den första från sängen sett har en klädstång och små trådhyllor. Här finns ochså vagnens TV-antenn.

Den andra och mindre garderoben innehåller trådbackar, många trådbackar. I det stora hela är det egentligen otroligt hur mycket förvaringsplats denna lilla husvagnen har. Här finner du tre garderober med instegsgarderoben. En hel del överskåp och den stora förvaringsplatsen under sängen. Inte illa av en såpass liten husvagn som Solifer Artic 480. Verkligen mycket på en liten yta.

Vi fortsätter... Sedvanliga ovanskåp i köket med köksfläkt som standard. Ochså något alldeles eget av dessa små finurligheter, som kallas för Solifernisme. I den ena av ovanskåpen kan du placera talrikar och annat direkt upp på en diskställning för att dropptorka. Du ser diskstället till vänster på bild.

Nu är det inte meningen att det skall dropptorka rätt ner på kökenbänken, utan det finns en plastbricka under som tar imot dropparna från disken. Den är naturligtvis avtagbar så att du kan hälla bort vattnet efteråt i diskhon.

Sådana här diskställ i köksskåp är väldigt vanliga i finska hem. Så detta är på ett sätt ett arv varifrån Solifer kommer ifrån. Små detaljer, som är extra bra att ha i en husvagn där ytorna sedan tidigare är små. Här får du lagt undan talrikar och koppar med en gång istället för att ta värdefull bänkplats på köket när dom skall dropptorka. Kommer ni ihåg den stora Knausen tidigare i artikeln? Dom har ju tatt efter av denna ide till sina underskåp. Fast tror inte att Knaus hade någon bricka under som tog imot eventuella droppar från disken. Då gäller det att diska först och lägga ner talrikar till sist efteråt.

Sådan ser platsbrickan ut när man har tatt den ut från sin vanliga plats. Till höger på bilden är det bara min bärbara dator och inget annat.

Under diskhon är det två lådor, ett med plats för bestik. Därefter ett skåp med två sophinkar.

Då är vi tillbaka där vi startade, vid sittgruppen. Det är inte några flera skåp i kökenbänken då den 86 liters stora kylskåpet tar resten av platsen.

Ovanför sittgruppen hittar man fyra ovanskåp och dessa fina tak spotlight... La ni förresten märke till att ovanskåpsdörrarna även i Solifers kök öppnas åt sidan.

Närbild av takarmaturen med tre riktbara spotlight.

På den sista delen närmast ingångsdörren hittar man detta. En öppen fack och panelen för vagnens funktioner plus den nya digitala kontrollpanelen för Alde rätt under. Med den nya manöverpanelen har det ochså kommit nya funktioner i vagnarna. Inte bara i Solifer utan hos alla. Du kan för exempel se datum och tid på panelen och läsa av temperaturen ute. På dom större vagnarna finns ny möjligheten att få olika varmt bak och fram i vagnen. Varmvattenberedaren lite över åtta liter i och med att hela pannan har blitt lite mindre. Förut var jo varmvattenberedaren runt 10 liter. Nu kan man ochså placera Aldepannan mera var man vill, då samtliga anslutningar av vätska och el är samlade på Aldepannans ena långsida.

Visst var det en fin husvagn som Solifer har tagit fram? Tänk att få in så mycket på en såpass liten yta. Vet om många större husvagnar som inte alls har så många garderober eller så mycket förvaringsplats. Det är ochså ett extra plus att utrymmet under sängen ochså går att nås utifrån. Tycker ochså att Solifers design gör seg extra bra på denna Solifer Artic 480. Eller hur?

Bäst i test står det på plakatet utanför husvagnen. Det var den populära husvagnstidningen Husvagn&Camping som testade denna mot en Kabe Briljant XL och en SMV 500. Solifer gick då av med segern totalt sett enligt tidningen Husvagn&Camping. På plakatet står det i nr.7, vilket jag sätter frågetecken till? Får det till att det var i utgåvan nr.6 av Husvagn&Camping istället?

Tack, du lilla jätten från Solifer. Tack för att vi fick komma inom och bekanta oss med deg. Här har verkligen Solifer hittat en passade lösning på en liten, men ändå stor husvagn. Totalvikten i Sverige hamnar på antingen 1150/1250/1300/1350 kilo, beroende på vad man vill välja. I Norge kommer vagnen med en totalvikt på 1200 kg. Som sagt... det var nästan så den blev min nästa husvagn. Så mycket tyckte jag personligen om det jag såg.

Tjänstevikt: 1060 kilo
Totalvikt: 1150/1250/1300/1350 kilo

Pris i Sverige från: 179 900.-
Pris i Norge fra: 183 000.-

Tar ochså med denna bild från Solifer stallet. Här ser man den Solifer T1 som satte världsrekord på Mantorp Park. Det var alltså inte en hastighetsrekord utan en Drag Racing rekord på en ”quarter mile” eller snarare 402 meter som Drag Racing bilarna kör. Sträckan gick undan med husvagnen bak på 16,29 sekunder. Tror inte det är så många husvagnar som har gjort detta? Så svårt att slå någon egentlig rekord när det inte finns konkurenter. Men en gimmick som heter duga är det ju.

Har du sett! Även här smög det visst in en liten isbjörn. Faktum är att företaget numera heter Solifer/Polar och i den ordningen. Lohja Grupp har alltså flyttat över Solifer tillverkningen till Dorotea. Och inte blitt uppköpta av Polar. Men här på bild en isbjörn som markerar gränsen till Polarbyn på Elmia. Så att dom som skall stå där hittar fram till sina platser på gräsmattan.

TEC Weltbummler 565 TE

Sist vagnen i kavalkaden av husvagnar för denna gången... Tittade på en husvagn från TEC. Har själv haft en TEC 470 en gång från 1979. Märket är Tyskt och dessa nya modeller är ju förstås något helt annat än min vagn var från den tiden. Låt oss se närmare på en TEC Weltbummler 565 TE med långbäddar...

Se här hur fint TEC har fått det till med en rundsittgrupp längst bak i vagnen. Stora kuddar istället för vanliga ryggdynor. Snyggt! Ryggstödet böjer seg inåt en extra gång innan köket. Riktbara läslampor ovanför dom fina hyllor i hörnen. Det finns ochså öppna hyllplan under ovanskåpen.

Det var bakerst i vagnen... Här framme hittar man två långbäddar med ett nattduksbord imellan. Men!.. Inte bara det utan ochså en utdragbart ribbotten som gör att enkelsängarna kan göras om till dubbelsäng. Då kan man haka bort nattduksbordet som går att ta loss på ett enkelt sätt.

Förlåt, förlåt. Lite suddig bild igen av köket i TEC Weltbummler 565 TE. Köket är inte stort, men djupt. Det finns trots allt en del avlastningsplats även här. Både diskhon och gasolspisen har mörka glaslock. Kylskåpet på arbetsvänlig höjd mitt i vagnen, mellan köket och sängarna.

Här finns ochså två små sophinkar för källsortering av sopor. Problemet i mina ögon är att dom just är små, mycket små i dom nya husvagnarna. Men dom är ju egentligen inte i vägen på något sätt så... Ja tack!

Överhuvudtaget hittar man här en välutrustad kök även om ytorna är små. Som här med trådbackar i underskåp av metall. Sedan är det ochså ett skåp med dubbla dörrar under kylskåpet vid köket.

Delen som skjuter ut i köket har en silverfärgad jalusi dörr som jag håller på att stänga. Den gör en fin figur tillsammans med dom öppna hyllorna mot sittgruppen.

Det finns det flera fiffiga detaljer i denna sektion. Ser man efter så verkar det vara en lucka av någon slag bakom ryggstödet...

Lyfter man upp luckan så kommer det fram en stativ för vinflaskor. Man kunde ju ochså tänka seg en plats för flatskärms TV:en istället för vinflaskor. Smart detalj! Nästa år kommer den väl med fjärrkontroll? Hi... Hi... Bara skoja!

Det finns flera smarta detaljer i husvagnen. Bara se på bordet vid sittgruppen som går på skenor i golvet och kan förflyttas fram och tillbaka. Bordsbenet går att fälla ner och rundsittgruppen göras då om till dubbelsäng. Då skall bordsbenet flyttas hit bak som på bild och böjas framåt mot mitten av vagnen. Samtidigt som man lossnar på bordskivan i ena kanten, viker den upp och drar den ovanpå den ena långsidan av bordsbenet. Hängde ni med?

Visst ser det mysigt ut i denna sittgruppen? Tycker att färgvalet är friskt och snyggt samtidigt.

Toaletten i mitten av vagnen mitt imot kylskåpet i grått och vit. En fast Thetford toalettstol och annars en rätt så standard utseende.

Det som inte är så standard är denna ljusrampen ovanför ingångsdörren. Den har tre spotlight som man kan tända med en fjärrkontroll. Du kan tända en eller flera allt efter hur mycket ljus du vill använda. Den ljusrampen börjar att komma på allt fler husvagnar.

Till sist infolappen utanför TEC Weltbummler 565 TE. Denna vagnen tog jag bilder av i Norge så det är norska priser. En ytterst bekväm husvagn för två. Med övernattningsmöjligheter för flera genom nerbäddning av rundsittgruppen. Priset är med Truma värme som alltså är luftvärme. Vagnen tas inte in till Sverige i normala fall, men det går ju att fråga.

Tjänstevikt: 1340 kilo
Totalvikt: 1500/1600 kilo

Pris i Sverige från: Ta kontakt med www.husvagn-svensson.se
Pris i Norge fra: 180 500.-

Då har vi alltså gått igenom över 330 A4-sidor med husvagns nyheter från Elmia mässan och från NorVei Caravan & Fritid messe i Norge. Inte undra på om ni börjar att känna er mätta på husvagnsnyheter... Det skulle vara si så där 662 bilder totalt om ni har följt med i artikeln från början till slut...

Här har ni alltså fått ta del av ett par av nyheterna som kommer som 2006 modeller. Det finns många, många flera som jag inte har skrivit om här i artikeln. Tänkte avsluta med att visa till några länkar där ni kan hitta mer information, om dom olika vagnarna som det stod om i artikeln. Hoppas ochså att ni har haft lika trevligt att läsa artikeln som jag har haft med att göra den.

www.adria-mobil.si/en/
www.bjolseth-caravan.no/
www.buerstner.com/
www.cabby.se/
www.dethleffs.de/
www.skarosser.se/
www.eifelland.de/php/site.php?id=1
www.hobby-caravan.de/
www.kabe.se/
www.knaus.de/
www.lmc-caravan.de/webcontent.omeco?FOLDERID=2&shopid=1
www2.polarvagnen.se/
www.smvhusvagnar.se/
www.solifer.com/index.asp?sida=startsida&setLangOrg=true
www.tec-caravan.de/webcontent.omeco?FOLDERID=7&shopid=2

Alla dessa länkar har jag funnit enkelt via världens bästa Portal sida som äges av Magne Storlien från Norge. www.home.no/camping/

Han har precis köpt seg en husbil som han får i mars -06. Det påminner meg om att nästa artikel kommer att handla om just husbilar som jag såg på Elmia och NorVei Caravan & Fritid messe.

Ifall ni vill läsa andra artiklar av meg så hittar ni dom här: home.online.no/~anttjoha/index.cfm

Klart slut för denna gången.

Tack & Hej
Markus Vesala

Då springer jag vidare för att börja skriva nästa artikel... Om husbilar... Hej<br><br>Inlägg ändrat av Markus Vesala, den 2006-04-21 18:55
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • Moderator
  • Thank you received: 170

-En Tidresande I Nuet
Be smart! By a Smart Car! :)
Flera smileys: http://www.augk18.dsl.pipex.com/
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 5 månader sedan #51903

Mycket bra Marcus :!: Ett mycket bra material och inte minst ett imponerande arbete :!: :!:

Men kommer inte u, v, Wilk, x, y... efter T :? :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jonas
  • jernweg
  • jernweg's Avatar
  • Gasol i blodet
2010 V70 2,4D
2009 Polar 620CTX

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 5 månader sedan #51904

Jodå flera.... :lol: :lol: :lol:

Men det fick räcka för denna gången. :oops: hi... hi...

Wilk skall läggas på minnet till nästa år. :)
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • Moderator

-En Tidresande I Nuet

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 5 månader sedan #51923

MYCKET SNYGGY JOBBAT!!!!!

Jag var ändå på Elmia i flera dagar men detta är jue perfekt när man vill kika på detaljer....

Tackar!
  • Uffe
  • Uffe's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 125
Kör: VW Touareg V6 TDI -12
Drar: Polar 730 GSX-BK -11

Utgår från Falkenberg

HF 234 -- CC 79911

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 5 månader sedan #51998

Eller hur! Det går så fort och är så mycket på en gång, när man besöker mässan. Skönt att få tänka igenom allt så här i efterhand i lugn och ro. Ja, allt är ju att ta i... men i allafall. :)
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • Moderator

-En Tidresande I Nuet

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 5 månader sedan #52011

Härligt Markus!!! Tack för att man fick följa med och se dessa nya vagnar så i detalj! Nu har jag jättelust att läsa de andra delarna i din artikelserie!!!
  • Ulli
  • Ulli's Avatar
  • Långliggare
Semester!!! HURRA!

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 5 månader sedan #52021

Ett stort tack för det arbete du lagt ned på detta! :lol: :lol:

Jag var helt slut efter två dagar på Elmia men med en sådan dokumentation kanske man klarar sig med en dag. :wink:

Nej, det är klart att man skall utnyttja möjligheten att vara på mässan så mycket som möjligt. Hinner knappast se allt i alla fall.

Ser fram emot kommande artikel om husbilar. Med efter detta får du nog
ta lite ledigt. :wink:

Hälsningar
Benny
  • bennyja
  • bennyja's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 12
Kör: Niesmann Arto 69 PL -09
utom på vintern då jag står på Lassalyckan
Från: Varberg :)
CC nr: 74275
  • Sida:
  • 1
Moderators: hakano
Time to create page: 0.934 seconds
levaquin tablets appearance astelin suppositories buy fastest luvox uk delivery where to buy ginseng plants purim drugstore.com how to get dilantin on line yasmin reviews pill piracetam effects on the heart rumalaya forte no prescription reviews buy januvia in india online online omnicef purchase acheter trimox pas cher publix pharmacy keflex antibiotics for ear infection silagra online without prescription buy citalopram pills in the australia viagra pharmacy online generic accutane tablets uk online drugstore cialis nizoral tabletas 200 mg order brand viagra online with visa differin without a script buy generic protonix online seroquel usa sale how long do i take zyban to quit smoking aldactone echeck side effects of atorvastatin 80 mg best place to buy arimidex uk black eyed peas song where is the love lyrics risperdal 2mg tablet where can i buy sulfamethoxazole trimethoprim combination dilantin for sale uk order kytril cheap line no prescription cheap buy levitra methotrexate lowest price sarafem without a script buy acai usa Purchase seroquel 25mg buy clomid for men uk online propranolol extendaquin where to get where can i buy cialis in philippines new alli reviews research grade diakof atorvastatin spc emc what is anafranil 25 mg used for ordering femara online my tadacip coupons fast requip deleviery 60 minutes thalidomide story is it illegal to order generic voltaren allegra sales 2011 toradol pills buy online prescription drug allegra-d glucophage where can i buy it my canadian passport has expired unisom price walmart where can i get danazol ondansetron iv push diclofenac sodium sr 75mg tablets why has azulfidine been discontinued mail order generic aygestin vardenafil 20mg india side effects of bupropion hcl 75 mg low price voveran uk cymbalta from usa over the counter substitute for protonix valtrex cheap australia pharmacy asacol discontinued replacement side effects of cytotec after abortion buy levitra capsules novaldex pay by paypal wrigley viagra gum asthma inhalers canadian drugs order dipyridamole cheap buy music dvds online australia drugstore publicis attentat order amantadine pill buy cialis soft mexican pharmacies buy arimidex tablets online online chloromycetin india where can i get cytoxan erythromycin buy online canada xenical order on web canada pharmacy 24 hours lamisil for sale usa synthroid prices at costco research grade reminyl promethazine codeine syrup price on the street order generic premarin no rx certified pharmacies wellbutrin sr buy uk buy dutas 15mg online buy orlistat online at canada pharmacy buying viagra for dogs viagra results before and after pictures aristocort rxlist dosage of doxycycline for syphilis tadapox coupons pfizer samples imitrex nasal spray reviews what class of drugs is protonix buy rumalaya liniment boots pharmacy is galvus better than januvia prednisolone generic usa chloroquine drugstore.com lotrisone online overnight php decadron compound clomid indications and usage side effects tapering prednisone dogs comprar minomycin portugal generic name for keflex cipro cheap no prescription wellbutrin without a script all-natural fertility pills vytorin no prescription needed benfotiamine prices usa buy amoxicillin without prescriptions uk eritromicina 200 mg 5 ml where to buy lithium medication buy baclofen quick accutane company mentat ayurvedic medicine flonase online sales paroxetine tablets 150 mg can you buy cephalexin over the counter low price atarax uk buy etodolac discount can you buy ginseng walmart buy cheap ortho tri-cyclen lo do boots sell viagra over the counter prescription ridgeland discount drugs mississippi cheap calan forcat holidays buy female cialis online without a prescription purchase diovan in uk costco pharmacy alli price ketoconazole 2 boots order generic medrol como comprar aciphex best generic prazosin review buy canada no prescription for doxazosin how to treat lamictal rash cheap online buy amitriptyline comprar anacin portugal come acquistare cialis originale revista for sale aruba buy tofranil 10 nootropil non perscription countries what are the side effects of benicar 20 mg best price feldene best place to buy diclofenac in canada the generics store where do i prednisone in mexico szampon nizoral 100ml prevacid generic zovirax online prescription antivert dosage for dogs trazodone hydrochloride recommended dosage allegra canada head office genesis acai 100 juice reviews overnight pharmacy does alli work approved order retin-a 0,05 tablets purchase flonase comprar retin-a 0,05 en argentina unisom for men in usa med cab phenergan can i take birth control pills with prednisone how long does it take for furosemide to start working order deltasone online canada buy glycomet australia gasex without a prescription motilium online pharmacy uk where to purchase methylprednisone without a prescription styplon overnight pharmacy brand name betoptic online is ashwagandha a prescription drug clomid tablets 50mg can order aciphex canada methocarbamol 750 mg get you high alli slimming pills review zovirax drug classification online viagra india approved tinidazole tablets for sale tadacip usa korean red ginseng tea price buy leukeran perth australia buy flovent online usa lincocin pill shortage depakote weight gain average serophene 50 mg citrato clomifeno what does a zantac pill look like buy flagyl online with next day shipping rimonabant uk professions allied to medicine and prescribing tenormin generic 2013 drugs buy alesse 100 skelaxin india where to get hoodia prednisone no prescription fedex effexor xr canada buy generic purchase urispas very cheap astelin what is betnovate n cream used for order sinequan without prescription mexican pharmacy no prescription tadalis sx canadian alliance of student associations 2010 mirapex for sale australia drugstore uk pharmacy has best price propranolol best site get diltiazem zestril normal dose pariet ec tablets side effects diflucan online usa no prescription aleve comprare olmesartan dose equivalent what is the difference between duac and benzaclin lamisil tabs 250mg avodart without a prescription from mexico safe xenical buy buy elocon in ireland generic diamox paypal synthroid prescriptions buy keflex without rx atacand drug store online arava desert wiki does premarin cream come in generic generic lipothin safe suhagra online without rx buy imuran online from usa buy betnovate cefadroxil without rx feldene shipping overseas finasteride bestellen nederland pharmacy that sells brand viagra cleocin gel medication where to buy enzyte ultimate intensifying gel buy cialis mastercard types of designer drugs for sale amsa fast efectos secundarios over the counter lamisil at legal buy voltaren online canada what is viagra professional tablets artane castle shopping centre dublin 5 what is the generic name for baclofen clomid ovulation calculator when am i fertile order fluoxetine on line canada skelaxin bonus pills flomax pharmacy coupons mail order buy allegra d how to get emsam on line betnovate new zealand non persciption citalopram coupons for jenuvia medicine mirapex medicine online how to take flonase hydrea capsules price costco pharmacy periactin price conceive fertility pills for men & women generic motilium no prescription cost of combivent without insurance brand viagra online canadian pharmacy pills how to take albendazole suspension what are the side effects of depakote er telmisartan hydrochlorothiazide tablets bupropion coupon code places where alligators live ramipril dosage schedule over the counter alphagan ovulation calculator if on clomid buy flomax online amazon finasteride results cheapest zyprexa current wild ginseng price pfizer viagra sales 2008 rhinocort nasal spray side effects can zantac cause weight gain purchasing motrin online lifta tadalafil abdi ibrahim purchase mestinon cheap cheapest place to buy elocon buy bystolic hong kong periactin canada online no prescription purchase generic bystolic is there a generic alternative to voltaren gel buy ipecac syrup online cheap male fertility drugs australia best erection pills australia acheter periactin belgique what is the standard dose for keflex grifulvin v to buy in australia brand name viagra 100 mg when does diovan go generic 2012 para que es el medicamento amantadina buy omnicef mg enhancement of solubility of poorly soluble drug buy brand levitra next day buy fincar 50 buy actonel overseas half price suhagra promethazine w codeine price lamisil buy india can you buy zovirax over the counter in australia where to buy prevacid advair diskus phone orders buy coumadin medication hoodia usa sale use zestoretic coupon online hydrea no prescription canada indian erection packs 2 paxil mexico omifin en hombres valsartan hydrochlorothiazide prescribing information aspirin capsules synonyms inderal 10 mg fass orlistat generic alternative uk ceftin antibiotic and pregnancy lotrel without prescription buy corega ipod shuffle medrol without prescription miami rumalaya liniment cheap uk buy zaditor no prescription donde comprar danazol luvox online pharmacy shipped to canada Purchase crestor 20mg online medrol drugs com prednisone side effects on dogs urination cheap lincocin buy online where to buy topamax in canada safely acai berry tablets side effects liposafe uses medication what does the drug lexapro treat buy propecia pills generico del voltaren cheapest periactin in the uk how many gabapentin 300 mg to get high purchase allegra line generic penegra usa pharmacy what is the classification of tenormin high blood pressure medication benicar side effects diovan from canada buying drugs from india safe generic xeloda cost canada swiss medical medico a domicilio buying finast in manchester orlistat shortage in uk xenical pharmacies generic cheap fast pariet delivery acheter lisinopril order phenergan no rx canadian pharmacy altace bonus pills mexican pharmacies sell steroids cheap proventil inhaler alternatives to viagra and cialis buy discount adalat xl is quibron-t available over the counter buy online coumadin generic acheter viagra sans ordonnance en pharmacie where to buy finasteride hair loss forum buy prescription drugs online india can you abuse promethazine tablets avapro mg price yagara buy online canada furosemide online forum buy cheap accutane pills cost of tadacip without insurance buy lamisil 40 comprar prilosec en argentina cipro dosage for diverticulitis desyrel generic name where can i get fml forte pills nitrofurantoin billig kaufen generic actos 25 mg is generic zestoretic effective what is sdz-azithromycin 250 mg generic name for bupropion buy bactrim pills in the india purchase celebrex 200 mg generic singulair 2011 half price prometrium tretinoin cream 0.025 vs 0.05 accutane side effects by month pharmacy 4 u what is meclizine hcl torsemide user reviews purchase voltaren on line in the uk the online drugstore abilify what is depakote classified as can you buy muscle relaxants over counter order finax online with visa acheter lioresal baclofen pillhouse reviews aciphex 20mg buy roaccutane suppliers diabecon without insurance suprax prices at costco acheter viagra en ligne quebec advair diskus 40 mg dose where suprax lithium pills wiki liquid nizoral review liquid wellbutrin review can gabapentin 300 mg get you high how to order cordarone leukeran non perscription countries cheap hoodia 100 mg proscar comprar buy floxin online usa atorlip-10 tablets side effects billig lukol online kaufen order tretinoin gel requip uk online order rocaltrol tablets over the counter lisinopril substitute blopress 16 mg tabletten can you take avalide daily levitra or viagra or cialis cheapest metoclopramide to buy reviews on evista best place buy elimite we bought a zoo trailer nike air max leopard print size 4 decadron ships from india imitrex peak sales flagyl antibiotic uses levlen pills drugstore finpecia online without rx alternative to optimmune for dogs finax low dose birth control is tramadol better than motrin generic diovan hct cheap como comprar viagra por internet en argentina toradol overnight delivery generic prazosin overnite shipping prevacid online overnight where can i buy cefadroxil tetracycline lowest shipping buy can i order silagra online finasteride online canada buy glucophage capsules polymyalgia rheumatica treatment prednisone dosage female cialis order canada can i order diflucan online there generic lexapro canada aldactone delivery cod fedex where can i get aldactone from can you buy nitroglycerin tablets over the counter effetti indesiderati propecia suhagra uk buy food replacements for viagra wellbutrin shelf life lamictal for sale philippines liv 52 online cheap side effects of olmesartan medoxomil 40 mg watermelon same effects as viagra bactrim comprimidos dosis amaryl drugstore.com buy proscar online uk no prescription order benemid tablets how to buy torsemide in canada entocort 3mg price without a script alphagan cod normal celexa dosage free samples of viagra buy canada no prescription for bactroban trazodone 40 mg farmacie veterinara online bucuresti uk version of pariet warfarin dosage calculator best place to buy fluoxetine in uk seretide diskus vs advair what does hydrochlorothiazide 12.5 mg look like can you crush lanoxin tablets oregon state parks nizoral cream buy in uk skelaxin generic wikipedia drugs levitra without prescription miami buy retino-a cream 0,05 online overnight super kamagra next day delivery norvasc mail order india fluoxetine hcl 40 mg capsule topamax online without prescription where can i buy prednisolone tablets for dogs cheap ivermectin buy generic micardis hyzaar for sale australia canada order lipitor buy aristocort online at canada pharmacy canadian health activities grades 4-6 where to buy antabuse in canada safely tegretol lawsuit viagra super active order online lamictal without rx buy generic lamisil no prescription treat where can i purchase pamelor how much does aricept cost western drug serevent lopid para que se usa leukeran paypal is lynoral legal in uk purchase risperdal cialis jelly from canada where can i purchase betnovate flagyl generic usa health canada trileptal buy lipitor in usa cost of rhinocort quinine tonic water side effects best price for real depakote retin-a 0,025 for sale cialis tadalafil 20 mg price buy diclofenac 15mg online buy suhagra quick my canadian tire options mastercard generic revia overnite shipping decadron coupons rogaine 2 medication side effects can we trust epivir-hbv online where can i buy lidocaine ointment prevacid prices cvs ranitidine medicinenet hydrea from usa pharmacy cheap ginette-35 sale uk buy antivert in australia genuine cefixime best price tricor tablets online how to take anafranil mg over the counter inhalers cvs cialis jelly to buy from europe wellbutrin reviews for smoking alli medicine wiki buy diovan 100 generic bupropion xl buy xalatan hong kong prescription ml paroxetine in the uk now zithromax reviews and dosage cheap online drugs no prescription kamagra chewable prices cvs alavert price ed drugs available in india how to buy diclofenac in london ranitidine cheap where to buy depakote with visa maxalt mlt discontinued abana coupon code sustiva australia pharmacy singulair interactions other drugs can u get flonase over the counter buy ponstel in india online order avapro cheap kamagra online without prescription what is the dosage for mirapex what is ampicillin used for in cats doxycycline uses for acne buy valtrex with get doxycycline without prescriptions gasex canada no prescription buy with paypal without credit card can you buy lisinopril online pharmacy lowest prices generic cialis betoptic prix en pharmacie en france lipitor sales for 2009 seroflo over the couter prescription yagara prices herbal viagra order strattera online no prescription tadacip order canada minipress medicine online costco pharmacy mestinon price pharmacy has best price shallaki can your buy levitra super active in ireland 20mg cheap aceon pills buying tamoxifen in manchester lilly zyprexa uk order paroxetine antivert discounts codes soft tabs cialis buy accutane cheap isotretinoin can buy flomax online canadian online pharmacy for exelon brand levitra for sale usa mircette helps acne kamagra gold without prescription canada what does renagel do australia post lithium batteries dangerous goods yasmin cost 2011 to buy confido buy minocin online overnight nexium mups generico order eulexin online in usa bactrim pills side effects cheapest town to live in the uk canadian viagra online safe buy augmentin online what is coreg medication for order online no prescription cheap lasix purchase proventil hfa buying prescription drugs online uk no prescription how to get viagra prescription buy revia paypal brand levitra without a script is zithromax generic protonix not generic buy erexor online from usa clozaril cheapest rate viagra pills online in the usa valtrex medicine price diflucan 150 mg and pregnancy rizatriptan dosage order liv 52 overnight apcalis sx canadian pharmacy buy lioresal mg what is celexa 40 mg purchasing fertomid online bactroban comprare generic trental buy canada western drug ortho tri-cyclen generic flonase over counter buy dilantin fast shipping health canada stromectol como comprar metoclopramide indinavir legal us lincocin for dogs voveran overseas azulfidine mg tablet simvastatin 40 mg indian generics online colospa fast quibron-t deleviery is there a generic for lithium lov cost glycomet apo doxycycline 100mg caps cheap rumalaya forte 40 mg flagyl 250 mg tablets for dogs fluoxetine prices usa strattera dosage and administration glucotrol xl without discount can you buy casodex pharmacy technician online schools colorado alli med on line what does mobic pill look like allegra dose viagra online canada mastercard non prescription kamagra oral jelly wellbutrin online canada purchase azulfidine online alli pills uk can i make prazosin cystone for men sale in uk nexium patent in canada glucophage tablets side effects legal buy actos online canada where is the best place to buy generic viagra quiero comprar paxil pharmacy company that includes adderall diovan rx coupon side effects of trazodone medication zentel suspension 10ml cheap vpxl purchase uroxatral cheap estrace medication side effects generic bupron sr safe what is the medicine accutane used for pills cheap dapoxetine online sildenafil citrate pastillas cialis efectos secundarios ephedraxin generic wikipedia drugs cvs pharmacy in vancouver canada buy alli orlistat wellbutrin roche precio argentina cialis levitra staxyn and stendra amaryl without a prescription from australia the chepest coversyl buy hyzaar online amazon express scripts prior authorization form for suboxone sale atarax what does betnovate cream cure best price ranitidine 150 mg floxin reviews for men india minocycline price nolvadex legal in england dipyridamole without a prescription donde puedo comprar xenical en monterrey generic viagra shipped from us hytrin without presxcription master card buy rosuvastatin 40mg flovent discount coupon aspirin paypal 100 mg ampicillin indian generics online lasuna citalopram hydrobromide 40mg what is the molecular formula of aspirin uk version of voveran sr cefadroxil discount pms-ropinirole side effects lithium medicine for bipolar disorder best online pharmacy generic requip buy strattera 100 mg what are chlamydia symptoms in women crestor rosuvastatin medication clonidine online usa nolvadex for gyno prevention buy voltaren gel no prescription ordering provera india flagyl medication on line lopid drugs for sale alfumet where to buy viagra cheap benadryl prescription only comprar citalopram espan~a aciclovir 400mg vente de voveran sr au quebec what color are dramamine pills toradol quando usarlo avandamet order by phone aceon online ordering order florinef 1 mg prometrium paypal scabies permethrin boots integrative medicine alliance health services buy canada no prescription for effexor xr cozaar tablets dose buy proventil hfa the sims 3 custom content proventil dose for nebulizer maximum dose of propranolol for anxiety toradol iv push rate zithromax class action lawsuit trental bonus pills what are indocin tablets used for proscar propecia dosage cheap thyroid medication singulair 100mg cheap better than ciplox brand viagra pill shop discount code buy lotrel no prescription 100mg clomid pcos comprar alli online espan~a canadian pharmacy artane use ginette-35 coupon online buy prednisolone eye drops nizoral ad shampoo for sale voltaren drug schedule the european journal of hospital pharmacy science+impact factor prozac interdit aux usa buy trental mg does avapro cause weight gain maxalt overnight shipping cheap parlodel discount generic propecia 5mg price metformin reviews weight loss synthroid 100 mg prec,o diclofenac gel 1 buy cystone boots buy viagra samples inurl members avalide over the counter high blood drug pharmacy express canada pharmacy vytorin class action lawsuit settlement how to buy starlix alli ?? asacol mr tablets 400mg purchase lamictal lowest price over the counter buy cheap actos relafen 500 mg dosage clomid sale no prescription cialis 200mg pills (generic) reviews on pamelor cheap buy actos online flagyl medication what are the side effects of estrace where can i order minocycline forzest overnight pharmacy silagra coupon code buy benzaclin uk sale triamterene cipro and flagyl compatibility lipitor cholesterol tablets side effects buy cheap orlistat pills cost of cytotec without insurance free trial viagra cialis side effects of azulfidine glycomet generic reviews betnovate overnight no prescription dostinex sale medrol dose pack dosage directions cefadroxil phone orders craigslist glasgow scotland buy fml forte online cheap cheap apcalis sx uk where can i purchase levitra online over counter cialis professional arimidex for gyno treatment get toprol xl toronto mirtazapine depression nhs brand amoxil no prescription compare prices generic flonase buy canada buy saw palmetto pills lloyds pharmacy body composition monitor manual azithromycin side effects in pregnant women generic fluoxetine us depakote er canada pharmacy lopressor iv push administration prescription drug malegra fxt discount aricept canada what does ventolin cost dipyridamole for sale philippines proventil without a prescription from australia buy ciprodex otic suspension canada minocin reviews mobic overnight effects of stopping thyroid medication tricare pharmacy program express scripts com buy dipyridamole in uk can you order flomax uses for lisinopril 10 mg donde comprar motrin generic viagra no prescription aciphex in italia where can you buy promethazine purchase aricept moduretic online overnight shipping buy diclofenac over counter buy methotrexate 10mg tablets order non generic allegra astelin nose spray dosage original viagra online kaufen canadian pharmacy with out a perscription zanaflex canadian protonix online atrovent hfa inhaler cost where to spend honor points alliance wotlk order minocycline online in usa hydrochlorathazide without prescription common side effects of antabuse donde puedo comprar buspar low dose amitriptyline anxiety endep mestinon daily use reviews viagra canada companies only brand amoxil tablets price free or low cost alli zovirax cost australia cephalexin capsules bp 250 mg revia cheap clozaril india my biaxin coupons order generic tadalis sx cialis sublingual pill shop discount code fastest vytorin uk delivery flomax dosage for kidney stone combivent online from usa buy strattera online cod how to take rocaltrol mg buy motilium without a prescription from canadian pharmacy best site to buy kamagra uk purchase buspar on line in canada diovan com hct zyprexa 5mg tabletten united pharmacies finpecia benadryl tablets boots buy generic diflucan online rx buy elimite cream from canada ordering cialis from canada how many pills does it take to clear chlamydia generic tricor launch buy kamagra fast delivery brand levitra india alphagan drugs for sale legit online pharmacies no prescription unisom tablets for nausea coumadin tablet 5 mg 28 tb primatene mist hfa release date online prescriptions legal losartan side effects kidney para que serve cloridrato de sertralina 50 mg renagel tablets 40mg bactrim acne how long to work zyvox 20mg tab fluoxetine for sale usa buy hyaluronic acid powder uk azithromycin 3 day dose pack dosage how to order alli online generic zyvox 60 mg aciphex pills drugstore avalide order color contact lenses online no prescription cialis tadalafil 20 mg wikipedia capoten for sale philippines generic propranolol manufacturers clozaril patient monitoring system australia ventolin over counter spain motilium prescription coupon zetia from canada brand extendaquin buy ketoconazole boots para que se usa el prevacid cheap actonel 40 mg getting lisinopril in australia best place to order maxalt in us side effects of sildenafil citrate mentat ds syrup prices cvs septic knee arthritis treatment lexapro generic vs. brand name estradiol valerate transgender fertility drugs online pharmacy lotus australia brahmi tea purchase rumalaya forte cheap benicarwithoutprescrtiption buy hyaluronic acid online reviews pravachol canada head office moduretic drugs for sale buy valtrex 1000 mg accutane seller wellbutrin mail order how to order kamagra chewable online albendazole no prescription needed cheap Purchase orlistat 120mg buy revatio from canada prevacid for sale viagra coupons 2013 luvox 100 mg tablet best prescription pills get high alli without prescription miami losartan hydrochlorothiazide spc overnight furosemide buying aspirin in germany red ginseng online cvs pharmacy online no prescription blopress buying citalopram pantoprazole 20 mg buying diflucan in canada where can i buy bitcoins with paypal price generic macrobid order torcemide clomid indian cutting lipitor pills flomax canadian online overnight pharmacy avodart order cordarone generic usa eltroxin side effects 2011 actoplus met discontinued propecia for sale in ireland buy cialis professional online pharmacy cyklokapron drug schedule where to buy kamagra in thailand buy metoclopramide 10mg z pack for children natrol acai 1000 mg reviews generic zantac buy canada canadian adalat tablet coumadin tablets buy vente de lopid au quebec how to get off nexium how to get glycomet in australia what is flagyl buying himcolin from canada no prescription clavamox for dogs no prescription half price malegra dxt american arava cheap suprax india elocon from uk where to buy periactin appetite stimulant wide variety of generic what does naprosyn contain glucotrol over the counter canada american omnicef lamisil order buy eldepryl no prescription fast delivery micronase dose cephalexin 250 mg dosage for dogs what does precose do most reliable place to buy nitroglycerin online costco american express canada travel insurance where is allegra k from what is the generic name for citalopram order elimite 120 mg can celebrex get you high taking cephalexin when pregnant terramycin eye ointment shortage jr strength acetaminophen 160 mg rapid tabs does minocycline 100mg work acne cardizem on line purchase grifulvin v pills drugstore buy hytrin mg cheapest allegra d best drugstore foundation for dry skin uk what is clonidine prescribed for community east indianapolis coumadin clinic fast nizagara delivery augmentin drug in germany pharmacy onde comprar roacutan rj vpxl mist canada side effects celexa medication where to buy abortion pill in malaysia emsam for daily use canada order voltaren from australia without prescription ordering silagra viagra online cheap genuine midamor online luvox canadian online get asacol toronto omnicef spain over counter evecare order online dramamine tablets side effects mail order drugs from india cialis shelf life of erythromycin ointment where to acai berries grow decadron pediatric dose asthma amoxil with no rx where can i get colchicine pills tesco cialis prices elavil sublingual dosage comprar diovan en argentina long term side effects of precose motilium pills sweat where can you buy promethazine with codeine cough syrup trental cheap uk orlistat precio en costa rica clomiphene citrate for males valtrex discounts codes canadian pill identifier app nymphomax pill shop discount code cialis comprar mexico where to buy chloromycetin drugs online brand levitra.com cialis professional how to buy cheap pills generic diamox acetazolamide 250mg levitra plus medication order antabuse order canada brand cialis trial pack pharmacy fasigyn tinidazole 500mg zoloft generic release date order ginette-35 tablets albendazole cheap us pharmacy speman pills drugstore medrol by mail order non prescription colored contact lenses online fast phexin deleviery gyne-lotrimin pharmacy order over the counter viagra for women pharmacies online generic arimidex is long term use of flonase safe what is avapro taken for donde puedo comprar brahmi dostinex sale montelukast sodium reviews where to buy cheap generic myambutol where can i buy cialis in pattaya what is the drug voltaren used for the walking dead game drugstore cipro generic price walmart is there a difference between levitra and viagra indian pharmacy lopressor ponstel discount comprar protonix original can i order prednisone coming off zoloft generic trazodone hcl luvox weight gain brand names of water pills cytotec india no prescription overseas pharmacies no rx canadian health care mall complaints what is cleocin used to treat generic form of phenergan fucidin medication tamoxifen canada pharmacies novolog sliding scale standard aristocort order online fake alli on amazon generic lasix for dogs prinivil birth control online us where do i diovan in usa effexor banned uk benemid mg buy neurontin for purchase without a prescription buy generic trazodone with bonus what are the 5 main types of drugs lisinopril medication blood pressure side effects indian generics online cefadroxil wellbutrin xl coupons & discount combivent drugs study differin online price best site get sominex can i get voltaren where can i buy zovirax ointment purchase ventolin inhaler online aldactone pills buy isoniazid online overnight where is the safest place to buy viagra online buy famvir 500mg buy prevacid tablets usa can buy dapoxetine online can you buy norvasc cheap generic live and let live quote in italian how to use propecia for hair loss generic trade name hydrochlorothiazide lexapro recreational usage aricept reviews entocort ec patient assistance digoxin to buy from europe ondansetron dose pediatric can you buy aciclovir genital pharmacy buy lioresal online overnight buy biaxin us best herbal viagra forum buy purim pills levitra professional refills can you take carafate daily colchicine tablets removed from market omnicef online legally brand name orlistat india order flagyl er tablets buy fml forte in singapore what is flexeril where to buy renagel leave aspirin mask overnight bentyl shipping overseas reviews on lasuna best site to buy venlor acivir pills overnight delivery cheap ponstel free delivery tetracycline resistance gene cassette minipress tablets purchase on line ryan giggs 1000 games breakdown tamoxifen no rx adalat cc rxlist ventolin without prescriptions free coupon for maxalt overnight delivery buy nolvadex can i make omnicef acai medication interaction indian generics online terramycin coumadin warfarin foods to avoid what is the use of tablet ciplox-500 amoxil dose for strep throat in children walgreens mail order pharmacy fax number buy bactrim online india allegra prescription assistance buy ayurslim hong kong pravachol next day vasotec mist canada coreg online in us revatio maximum dosage how to by trileptal online buy danazol online with mastercard chelsea drugstore band buy anafranil cheap online free shipping viramune drug classification micronase australia pharmacy buy kamagra jelly stores 100mg best place to buy luvox in usa yasmin sublingual dosage best place buy erythromycin pct purchase bupropion lowest price health canada starlix what does protonix do discover ireland donegal what is tadalafil made from buy over the counter promethazine online can buy ginette-35 online how to take aldactone ordering cialis super active tadalafil 20mg when can i buy generic lipitor purchasing serevent online uk depakote sales 2009 buy cialis sublingual online overnight cheapest augmentin to buy zovirax cream sale pharmacy direct 2u ralista cheap uk vpxl canadian online diarex without script side effects of minipress xl buy viagra jelly 100 picture of viagras head office in toronto canada fastest amoxil uk delivery buy aleve mg viagra jelly orange benzac in italia cheap levitra professional no prescription unisom natural nights reviews half life of glimepiride revia looking for gasex syrup himalaya suprax 100 dose online drugstore mastercard propecia order vasotec online with visa zyrtec coupons printable september 2012 generic medication for singulair mail order lexapro tadalis sx cheap generic pills for astelin best place to buy finasteride forum fml forte tablets from buy buy suprax in singapore order voveran tablets clomid success rate pcos fastest levitra super active uk delivery is buying viagra online legal use of liv 52 tablets what std is flagyl used to treat letrozole gyno reversal log cephalexin spain buy cheap antibiotics online no prescription xenical 120 mg orlistat reviews lisinopril how to buy medicine buy cholestoplex mg canadian order zoloft from midamor 100mg buy ordering over internet generic viagra Purchase erythromycin 500mg what is the generic name for doxycycline hyclate buy generic clozaril online no prescription local viagra philippines study of tamoxifen and raloxifene mexican pharmacy no prescription prevacid weight loss success stories of women with pcos rosuvastatin tablets 10mg buy cephalexin online cheap is orlistat better than alli indian generics online cialis sublingual buy xanax overseas pharmacy order voltaren online with visa prevacid generic walgreens buy cialis sublingual in singapore medication advair diskus generic rogaine 2 dosage too high how much does buspar cost generic relafen buy canada cipro rx 710 risperdal india is it illegal to order generic septilin propecia medication women buy lotrisone over counter buy vantin next day propecia women postmenopausal mircette birth control weight gain usaviagra lasix fast india fast glucotrol xl delivery prometrium 200 mg generic name illegal purchase cialis online seroquel dose for bipolar depression discount snovitra super power mg how much does crestor cost in canada irbesartan vs losartan cheapest gasex antabuse to purchase without a prescription buy furosemide usa where can i get some desyrel buy cleocin pills online age do men take viagra oder mg tablets of etodolac buy tadalis sx with e check haridra usa sale valtrex dose for genital herpes beconase aq discounts codes lowest price finast mail order allegra d 12 hour crime stats canada indian pharmacy female viagra fluoxetine online can buy tricor online best generic olanzapine sites can order gyne-lotrimin online where can i get xalatan pills finasteride bestellen 2010 cost of differin gel .3 purchase aygestin online comprar pariet desconto buy prilosec online at canada pharmacy where allegra buy generic reglan cialis online scams buy tofranil next day generic synthroid vs. brand name synthroid spironolactone acne pharmacy where to buy flovent order lithium tablets a physician orders 750 mg of chloramphenicol to be added to a 100 ml bag of ns accutane and allergy medicine is retino-a cream 0,025 available over the counter best site to buy fluoxetine valsartan hct sandoz 80 mg/12 5 mg topical tetracycline pregnancy clomid suppositories buy saw palmetto berry buyers florida periactin buy online uk cafergot pharmacy prices list fucidin drugstore.com order pyridium 120 mg como cuanto cuestan las pastillas cytotec legal buy atorlip-5 online canada coumadin sold over counter brand viagra lawsuit canada zyprexa drug store online lexapro no prescription order minipress 100mg tablet xenical over counter pharmacy mexico minipress ginkgo biloba & korean ginseng tablets severe nerve pain meds how to take provera pills avalide tablets 150 mg reputable online pharmacy 2013 buy proscar ireland lipitor generic name price can you buy dostinex in ireland online venlor purchase buy orlistat online no prescription united states buy caverta online india where can i get some remeron us pharmacies online that sell anafranil mexican orlistat what types of mirapex are there order elimite pills acquisto paxil sicuro online medicament medrol 100mg craigslist newcastle uk zyban no prescription can i take weight loss pills while taking synthroid where to buy propecia online usa mail order zyprexa online mexican pharmacy no prescription mentax prednisone spain comprar benzac portugal where can lithium be found today remeron on line purchase telmisartan 40mg hydrochlorothiazide 12.5 mg tablets ordering zofran here in canada best site to buy medrol over counter drug similar celebrex how to use tamoxifen best site to buy rumalaya liniment effects of drinking alcohol while taking azithromycin zofran purchase online valtrex over the counter drug best rumalaya forte prices best levitra professional prices pill shop sinequan tablets uk advair diskus 100mg cheap order cefadroxil imuran shelf life calan non perscription countries norco aurum for sale can i make feldene actonel australia generic seroquel canada cafergot 1-100 mg brand amoxil for men in usa pill rx health order valtrex products viagra stores india buy detrol online pharmacy us online pharmacy no prescription cialis super active hyaluronic acid generic wikipedia drugs generic from v-gel buy ginseng with e check legal buy differin online canada cheap amaryllis flowers canada drugs valtrex and pregnancy dosage cheap alesse uk free shipping pharmacy normal dose range for lithium carbonate cymbalta buy india purchase nolvadex uk thyroxine levels too low best price flagyl er bilharzia medication praziquantel once daily valtrex reviews my alli diet supplement safe dapoxetine buy citalopram generic for celexa pharmacy mexico finast buy cheap minocin pills can you buy sominex over the counter maximum safe cialis dosage para que se usa doxycycline hyclate voltaren gel price cvs we heart it one direction buy tobacco online with paypal inhouse pharmacy uk customs acheter amaryllis belladonna cheapest remeron tablets uk cicloferon without prescription meclizine next day where can you buy over the counter diflucan without property for sale in calan porter noroxin phone orders original lioresal online maxifort frontier haldol australia price mcc my canadian comp lab cialis super active women buy store prescription zanaflex online zerit online in us amitriptyline 50 mg tablets proventil mexico pharmacy dutas for sale australia best tetracycline prices hytrin no prescription canada what is a hydrocortisone injection does clomid affect ovulation timing cialis vs viagra mayo clinic fijian herbal medicine for abortion order finpecia in what is the dose for motrin buy imuran online no prescription us generic casodex price floxin in canada can you order zaditor eye drops ketotifen fumarate what is sildenafil citrate professional medicine actos type pioglitazone voltaren online without rx lasix diuretic is there a generic equivalent for benicar what does allegra d dog for you much does propecia cost walgreens cheap chloramphenicol buy online vendo azulfidine 500 mg after accutane acne back is it safe to order rumalaya gel buy premarin for daily use nimotop for sale uk purchase tetracycline 500mg buy glucophage without rx tinidazole canadian source order levitra overnight delivery roxithromycin from europe can i order cleocin gel no prescription in the usa buy pletal online cheap what does astelin make decadron canada head office puerto rico board of pharmacy contact atomoxetine hcl reviews propranolol reviews side effects purchase yasmin on line in mexico skelaxin for sale usa generic cialis legal us what does voltaren cream do can i get elavil ramipril side effects dry cough is bupropion generic for wellbutrin cordarone from canada results rx buy online keppra discount coupon hydroxycut acai user reviews generic mycelex-g viagra side effects nhs low cost aciclovir buy voltaren 100 mg apcalis next day uk zyprexa prescription only nolvadex purchase in canada no prescription buy rumalaya forte pills online content and code amoxil 100mg tablet valtrex dosage herpes simplex keratitis discount pharmacy kambah keftab where to purchase best prescription medicine for acne scars buy alli refill 60mg no prescription prednisone online how to use mometasone inhaler generic name for augmentin drug amoxil bonus pills best place to order beconase aq in us pilex 20 mg stilnox buy online uk cephalexin dose for bronchitis alli discount prices prescription needed nimotop buy online ireland non prescription indinavir pharmacy max safe dosage of cialis penegra online pharmacy how much is tetracycline tablets donde puedo comprar atacand which uk site to buy ranitidine medicine actos pioglitazone hydrochloride dosage indian viagra gel how do i order cialis from mexico can you buy lamisil over the counter canada zithromax z-pak online letrozole gyno results zithromax z-pak 250 mg differin gel for sale what is the generic for benzaclin prednisone rxlist como comprar fincar nizoral drugs online purchases yasmin le bon can i order lasix no prescription in the usa names of oral contraceptive pills available in india proscar tablets used offshore no prescription pharmacy motilium 10 mg suppositories lopressor generic and brand name viagra men does do low dose generic cialis institute of nuclear medicine and allied sciences inmas drdo side effects of prednisone for pets how long does it take for plavix to work order ortho tri cyclen lo online cheap genuine fml forte online order finasteride online uk sildenafil paypal what is carafate tablets used for overseas pharmacy no prescription keflex robaxin buy without costco pharmacy chloromycetin price cheap genuine kamagra chewable online comprar keftab online original retino-a cream 0,05 online zovirax 800 mg chickenpox awc pharmacy reviews the online drugstore malegra dxt effects of propecia in sperm count mentax online overnight prescription indian zetia better than carbozyne van you buy coreg canadian dosis necesaria de cytotec para abortar buy generic levitra with bonus prazosin capsules online pharmacy uk atorlip-5 xenical weight loss stories hyzaar where to get flexeril dosage for tmj best price femara ampicillin to buy in the uk without a prescription buy clomid online with echeck s club juniors wiki rumalaya forte dose promethazine 25 mg recreational use can you buy alli in canada pill aceon through erbumine cheap silagra 50 mg ciprofloxacin eye drops price lopid generic price order viagras online sinemet woldwide shipping comprar kamagra original en madrid pantoprazole dose ulcer eldepryl refill pack safest no prescription online pharmacy unisom sleeping pill reviews tofranil for generalized anxiety disorder ordering atacand propranolol or atenolol anxiety side effects of prednisolone in children didronel shoppers drug mart how much does seroquel 200 mg cost etodolac brand order rogaine 5 online in usa mentat ds syrup online forum provera online pharmacy generic name for diamox plavix low cost nizagara on line in the uk prescription canada buy amitriptyline can i get pregnant while using metformin luvox drug class doxycycline and alcohol liver Purchase abilify one mg proscar vs propecia price can you use nolvadex to get rid of gynecomastia lamictal dosage chart stopping thyroid medication symptoms arimidex banned in canada yasmin lawsuit information doxycycline tablets malaria nike wmns air max 1 leopard black white where is the nitroglycerin in bioshock jr strength tylenol rapid tabs dosage fable the lost chapter acheter une alliance lotrisone for sale philippines aciphex in usa side effects of women taking viagra maxalt usage bactrim 40mg can you buy atarax over the counter in germany proscar on the internet abilify chi lo usa omnicef and cold medicine can order lamisil online generic olanzapine paypal bystolic purchase midamor barato what is reglan used to treat buy amoxil online non prescription worldwide pharmacy betapace zetia delivery purchase valtrex tablets purchase topamax without a prescription generic drug combivent atarax online forum cheap hydroxyzine buy exelon 200 how to take 50 mg viagra methotrexate fast canada fluoxetine for purchase western drug nizagara safe sinequan buy what is doxycycline hyclate capsules for colospa usa green tea acai berry pills reviews fluoxetine capsules usp 40 mg neurontin side effects long term use purchase generic cardizem quickest valtrex risperdal dosage how long does lamisil take to work on nail fungus price mirapex 0.5 mg valtrex pills genital herpes eldepryl for sale philippines are canadian medicines safe etodolac dogs dose lowest price aricept is it safe to order chloroquine cvs generic pharmacy promethazine vc codeine syrup side effects is clarinex better than claritin what does the medication cipro do viagra en suisse seroflo rotacaps 100 what are the side effects of promethazine 25mg how long does citalopram take to work for depression high blood pressure medication micardis plus retin a micro before and after side effects of clomid and nolvadex zestoretic shortage how to get noroxin in australia mircette side effects birth control buy evista lowest price cheap kamagra buy online non prescription probalan kesan pil perancang noriday nimotop usa cvs prices can we trust biaxin online cipralex withdrawal can you get high off zyrtec ordering antibiotics from canada propecia finasteride cheap zyban generico italiano champix reviews users clomid 50mg were can i buy it periactin store monoamine oxidase inhibitor buy cheap generic atarax mg how to use calcium carbonate williams g 2007 orlistat over the counter ephedraxin tablets 40mg what is phenergan 25 mg used for buy septilin online no prescription us xalatan side effects eyelash growth cost buy silagra comparison levitra anacin without a prescription safe place order fertomid canadian lexapro contact generic drug manufacturers india proscar discount coupons cheap metformin online how to write rx for augmentin florida cytotechnology license buy doxycycline 40 mg lowest price allopurinol can order speman canada casodex missed dose free trial viagra online what is caverta 100 can you buy prednisone over the counter elocon lowest price online prilosec dosage for kids duetact online usa no prescription tadalafil alternative where is downton abbey christmas filmed pantoprazole generic otc best place buy clozaril pct diflucan comments cheap celexa no prescription buy valium uk topix professional store buy viagra speman tablets review viagra hangover remedy fml forte where to get what is abilify where can i buy propecia in india cialis south africa price metformin discount prices requip cost without insurance ampicillin resistance protein where to buy viagra in blackburn pct clomid tamoxifen dosage ropinirole hydrochloride drug bank atarax medication information azithromycin dosage typhoid canadian tadapox tablet online sale of lady era yagara medication order cheap brafix what drug category is zantac imitrex coupons canada drugs sarafem with prescription buy plendil no prescription low diarex where to buy alli in hong kong levaquin from canadian pharmacy generic pills for maxaman ciprofloxacin hcl 500 mg price where can i get micronase what is the generic for procardia xl cheapest stromectol in the uk casodex 150 mg can you buy lisinopril drugs canada canada where can i buy xenical in australia buy motrin for daily use cardizem discontinued buy colchicine pills vytorin risperdal price comparison glucophage canadian source bupropion weight loss 2012 mycanadianhealthcare buy aceon bulk what is premarin drugs levitra 100mg cheep doxycycline alcohol caffeine buy generic tadapox can i get a tattoo while taking aspirin reglan results forum clarithromycin alcohol side effects fast dapoxetine deleviery finpecia generic equivalent generic mobic meloxicam buyers of differin canada diovan buy australia lisinopril 10 mg cost walmart cialis indian brands buy methotrexate discount zyrtec sold over counter how long does a dramamine trip take to kick in trusted online pharmacies no prescription is generic zetia effective accutane dosage calculation canadian online pharmacy for requip is tegretol a prescription drug taking 150 mg viagra where can i get nolvadex online pharmacy india paypal purchase sarafem in usa viagra soft cheap canada pharmacy