| 
Välkommen, Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Elmia/NorVei Caravan & Fritid 2005 Del 5/Husvagnar

Elmia/NorVei Caravan & Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 8 månader sedan #51879

DEL 5.




Polar 6200

I år kommer Polar med något nytt! Nämligen Polar 6200. Det är en vanlig Polar 620 TR, med dubbelsäng och badrum längst bak. Den som kom så sent som förra året. Här är den samma vagnen men i en mera omgjort variant. Där 620 TR namnet är bytt ut till 6200. Det betyder att en ny 1000-serien har sett dagens ljus. Omgjorda exklusivare vagnar med påmålade långsidor med motiv av ett landskap. Mycket snyggt gjort med motiv av skog och fjäll.








Fronten och bakparten på Polaren går i den sedvanliga vita kulören. Därmed blir det en fin kontrast till dom gråblå långsidorna på vagnen. Nu är det inte bara detta som är nytt, insidan har ochså setts igenom. Fönsterna på vagnen går i en mörk ton typ flaggskeppet Silverline från Polar. Nästan som om denna skulle vare en lillebror till Silverline, även om detta är en helt annan serie. Polar har olika engelska förkortningar på sina planlösningar. TR förkortningen på den vanliga Polar 620 TR står för Toilet Rear. CT betyder Corner Toilet eller CTX som betyder Corner Toilet plus X-tra sittgrupp (mitt dinette). Jag får det inte till vad BK betyder på polarspråk? Men då kan man kalla det Barn kammare, eftersom det är just det det är (våningssängar).








Dom vitala måtten på denna Polar 6200 är det samma som på Polar 620 TR. Maffig på bild va? Något extra är det helt klart.








Ja, detta är verkligen något nytt från Polar. Mycket dekorativt motiv på husvagnen. Den syns bättre här på bild än i verkligheten. Det hade nog med ljuset inne på mässan att göra.








Många besökare på mässan som var intresserade. Till tider var det lång kö för att få komma in i husvagnen. Det ställs lite speciella krav till en annan som skall försöka fotografera därinne. Vi fick en pressedag på oss att gå igenom alla hallarna med nyheter som pressfolk. Jag skulle behöva en hel vecka! Men det gick bra att fotografera även under dom andra dagarna ochså. Vi husvagn och husbilsfolk är ett vänligt folkslag. Många skratt inne i husbilarna och husvagnarna när jag skulle ta en bild. Nej, ta inte en bild på meg, jag som knappt har vaknat. Skrik! Jag som är så bakis...








Men nu är ni nog vid det här laget intresserade om att få se hur denna Polar 6200 ser ut inuti? Vad väntar vi på? Kom så går vi in...








Man mötes direkt av friska färger på textilier. Denna rosa prickiga varianten är speciellt framtagen för 1000-serien. Den heter Snowball och finns i 7 olika färger. Verkligen fräscht detta tyget. Fast! Det fallt inte helt i smak hos alla av det man hörde från kommentaren inne i utställningsvagnen. Jag tyckte att det var snyggt med den rosa färgen. Sedan finns det som sagt ochså i 6 andra textilfärger med prickar på. Man har ochså möjligheten att välja någon av dom 7 andra textil/skinnvarianterna från Polars övriga kollektion. TR i Polar språk betyder som sagt Toilet Rear, lika med tvärställd badrum bak. Det är just vad denna vagn har. Rundsittgrupp fram med kök och kylskåp vid ingångsdörren mitt imot. Efter köket en dubbelsäng och på andra sidan 2 garderober med ett fönster och en byrå mitt imellan.








Bilde tatt ifrån badrummet mot dubbelsängen och köket lite längre fram. Samma fina rosa textil mönster på överkastet som i soffan. Prickar i tyget var tydligen en trend i år sedan många olika märken hade prickiga texstilier. Den vita draperiet som mellanvägg passade bra in med den rosa tyget. Gjorde det hela mera ljust och skandinaviskt.








Närbild av hur köksbänken sträcker seg ut över dubbelsängen. En persienn som avskiljer dubbelsängen från köket.








Nyheten, Keramisk gasolhäll från Dometic/Cramer längst bak. En nyhet där du inte ser gasollågan alls. Ungefär som dom keramiska kokplattorna som vi har fått i våra hem. Intressant såsom framtiden inhämtar oss med nytt elektronik. Annars en mycket snygg bänkskiva med mönster som kunde likna på granitsten.








Här ser man köket igen från ett annat kameravinkel. Två lådor och en utstickare med öppna hyllor. Under lådorna ett skåp och brevid en gasolugn från SMEW, med ända ett skåp därunder.








Ännu en bild av köket. Den nya keramiska gasolhällan från Dometic/Cramer är helt platt med sitt keramiska topp. Det ända som sticker upp är några vridknappar där du sätter igång plattorna. Gasol ugnen från SMEW är tillvals utrustning.








Närbild av dom öppna hyllplanen vid köket. Lägg märke till att här finns det ingen dörr till sovrummet. Utan det är ett draperi som fungerar som mellanvägg mellan sovrummet och sittgruppen.








Och här diskhon med sitt fyrkantiga lock. Man ser ochså den lilla stänkskyddet mot soffan på köksbänken. Ser ni den bruna skyddskanten på själva bordsbänken mot väggen? Det är en skyddskant runt luftöppningen underifrån köksskåpet, för att luften skall få fri väg uppöver längst med innerväggen. Rent estetiskt så kunne den bruna skyddskanten fortsatt ända ut till bordskanten, istället som här bara i mitten runt luftöppningen. Se gärna på tidligare bilder ochså. Fast det är en detalj som definitivt inte kommer att avgjöra husvagnsvalet.








Så här ser den nya keramiska gasolhällan ut från Dometic/Cramer. Läckert! Säkert enkel att hålla rent, plus härligt modern på samma gång. Två stycken brännare under som får luft och släpper ut avgaserna genom ett slutet system via väggen. Därmed är denna den första gasolspisen som inte absorberar syre inifrån husvagnen eller husbilen. Företagen Cramer (spisar till fritidsfordon) och Seitz (fönster och dörrar) ägs numera av Dometic.








Äh! Vi tar väl en bild till... Det är ljuslisten ovanifrån som speglar seg på den svarta ytan och inget annat.








Kylskåpet vid andra sidan köket. Den har fått en silverfärgad yta i Polar 6200. Damens armbandklocka speglar seg på den släta ytan. Du ser ochså TV:en med ett utdragbart fäste till vänster på bilden. Väggpanelen där med dom blå prickarna var något som gick igen lite överallt inne i vagnen, mycket dekorativt inslag. Det kommer flera bilder av dom detaljerna... Ursäkta? Hur stort kylskåp? 124 liter med 26 liters frys som standard, alltså på 150 liter totalt.








Vintrinskåp med dubbla dörrar i frostat akrylglas ovanför själva TV-bänken. Här inne har man satt en hylla med håll för flaskor.








Den fina sängöverkastet igen. Tyget gjorde seg bra i vagnen tillsammans med det övriga inredningen. Fast många tyckte att det blev för starka färger av det man hörde. Ja, då är det tur att Polar har många valmöjligheter på textilierna. 5 stycken att välja på och två olika slags skinn alternativ. Förutom dessa prickiga Snowball textilierna i 7 olika färger, speciellt framtagna för 1000 serien.








Här igen en del av den fina väggpanelen med den snygga mönstret. Den som kom fram lite här och var i vagnen. Denna platsen befinner seg mitt imot dubbelsängen där du finner en byrå med flera lådor. Ovanför har Polar placerat ett litet smalt fönster. Kanske en bra plats för en liten TV på sovrummet?








Du finner mer av den luxiga väggpanelen i badrummet, den är gjort av aluminium. Här inne får väggpanelen blomstra ut i all sin prakt. Det på bilden är det första du ser när du kommer in på badet. Thetfords vridbara toalettstol med ett stort spegel ovanför. Handukstorkare som är standard och själva handfatet därefter...








... Som verkligen ser luxig ut med sitt snygga design. Bara se på bild hur allt hänger ihop på ett snyggt sätt. Långt ifrån vanlig husvagns toalett. Hylla, spegel i mitten och två vägskåp med frostade dörrar. Det skall ochså sägas att Polar 6200 kommer med ett vattenrenar system från Dometic. Ser ut ungefär som en svart skokartong där vattnet går igenom en slags filter. Jag såg denna vattenrenare för första gången då jag var på nordisk caravan träff i Evje 2004. Frågade då om den ochså kunde rena vattnet utomlands? Så att dom med känsliga magar kunde dricka vattnet? Fick ett tvekande men endå ett positivt svar den gången om att det kunde den.








Denna aluminiumpanel på väggen har små fyrkanter i blått i sitt struktyr. Står seg fint till bänkskivan. Här ser det ut att vara en duschhandtag, eller det kanske bara ser ut som om det var det? Fast vagnen har en egen duschkabin...








Här! Polars nya dusch som kom på 2005 modellen av 620 TR-DB. Nu kan du få den i vilken Polar vagn du vill. Polar jobbar ju med kundanpassade husvagnar. Att du som kund själv bestämmer inom ramarna av vissa standard mått. Polar har valt att ha det helt öppet mellan duschkabinen och innerväggarna längst upp i kabinen. För att, som dom säger... att den varma fuktiga luften får en chans att stiga uppåt och ut via takluckan. Det är konvektorer längst ner mellan duschkabinen och ytterväggen som sprider den varma luften uppåt.








Här en bild från badrummet vid ingången till badet. Dometic vakuumtoalett och öppna hyllor med fallskydd vid dörren. Stor spegel ovanför toalettstolen. Detta är ju en 1000 serie så här är allt ”lull-lull” inklusive. Fast undrar om Marit Paulsen, politikern tycker det är för mycket ”lull-lull” i denna? Jag själv menar att här är ”lull-lull” av mer teknisk karaktär. Marit Paulsen har själv en Polar så kanske detta ochså faller i smak? Förövrigt är Marit Paulsen av dom klokare politikerna jag vet om.








Går tillbaka igen till rundsittgruppen av Polar 6200 TR-DB. Se lite mer på flera detaljer tenkte jag....








Här syns den fina tyget Snowball som är speciellt framtagen till 1000 serien. Den finns i färgerna orange, röd, rosa (ceris), svart, mintblå, grå (kaffe) och limegrönt. Eller man kan ochså välja en av dom fem andra tygerna eller det två skinn alternativen.








Stor bord i samma still som övriga bänkskivor...








Ryggdynor skönt formade för bästa komfort. Detta, har dom nordiska husvagnstillverkarna kunnat länge. Det är inte bara på vinteregenskaper det beror på att dom nordiska är dyrare än andra länders husvagnar, det är mera helheten i bokomforten. Sedan är det ju en annan femma om man tycker att det är värt mellanskillnaden i pris? Är inte det precis som det skall vara? Att man har valmöjligheter... Mångfald, det är något positivt det.








Fönstren var mörkt tonade i vagnen. Luxig känsla och standard. Men samtidigt väldigt mörka så här inne i en mässohall, säkert något helt annat ute i det fria. Kommer som sagt som standard i 1000 serien. Läslampor i hörnen och dekorativa gardiner i vit med bladmönster.








Se så snyggt Polar har fått det till i hörnan vid rundsittgruppen. Det är den fina väggpanelen tycker jag i aluminium som gör skillnaden. Friskt och smakfullt!








Man har ochså såsom här på bild byggd in ljus i hörnorna på ovanskåpen.








Var bara tvungen att gå närmare och studera denna väggpanel igen. Sonys högtalare sprider skön ljud från musikanläggnigen. Det är installerat högtalare fram och bak som standard i 1000 serien.








Ja, detta var en luxkryssare från Polar. Här får du allt det som den ordinarie serien från Polar erbjuder, plus lite till. Allt från keramisk gasolhäll till Vakuumtoalett Dometic VT 2500 och tonade husvagnsfönster över det hela. Den kommer ochså med klimatanläggning som standard...








För att inte tala om den snygga motivlakeringen på utsidan som pricken över i:et. Det är nog den största enkelnyheten av dom alla på vagnen.








LED-ljus eller heter det lysdiod teknik på den bakre övre bromsljuset. Stor Polar-björn visar stolt fram sin identitet på bakre väggen.








Efter folkehavet att dömma så var många intresserade av Polar nya husvagn. Visst är det roligt att dom inhemska märkerna har något nytt att visa fram. Alltid lika spännande!








Motivlackeringen får en att drömma seg bort till någon insjö. Långt borta från allt stress och tjat. Bara vara ett med naturen och njuta av allemansrätten. Ser ut som en skarv mitt på väggen även om långsidan ser ut som ett helt ett i första ögonkastet.








Som du önskar... står det på informationen. Det betyder att man som kund kan välja hur sin Polar skall se ut, eftersom Polar kör med kundanpassad tillverkning. Det finns olika standardlösningar i broschyrerna i första hand, men kunden kan alltså ochså önska seg egna ideer och lösningar inuti Polar vagnarna.

Tjänstevikt: ? ungefär 1600 kilo (andre vekter i Norge)
Totalvikt: 1800/ 1900 kilo (andre vekter i Norge)

Pris i Sverige från: 499 000.-
Pris i Norge fra: ?









SMV Hjul-Bastu




Åh! Vilken stress det är på dessa utställningar. Nej! Nu går vi och tar bastu... Inga problem då vi har den högt aktade husvagntillverkaren SMV. Som vågar att gå andra vägar än dom flesta andra. Här har man visat sitt kunnande genom att visa hur en Mobilt bastu kan se ut. Det är en finne som har hjälpt till att bygga denna husvagnen. Så detta har dom haft experthjälp till att få fram. Han som har varit kunnig i bastudelen har visst en egen firma som lagar just bastun. Nej, nu går vi in och tar oss en ”Sauna” (finsk=bastu)...







Retro-look så det slår på utsidan. Härlig blandning av en träkoja och en rullande husvagn.








Det är aluminiumpanel som är formade lite som om det var gjort av trä. Hela ekipaget går ochså i ljustbrunt, krämig färg. Dörren där framme är rund i överkant som passar bra till formen förövrigt på Hjul-bastun.








Det första som möter en är klädstativ på väggen för ytterkläderna. Allt där inne går i träpannel som i vilken traditionell bastu som helst...








Hjul-bastun är delat in i två delar. Den främsta är själva bo och omklädningsdelen. Den bakre delen av Hjul-bastun är själva bastudelen. Här på bilden ser ni pentryn till höger om ingångsdörren och ett bord längst fram med en lång sittbänk mitt imot...








Kolla in dom härliga träpannelerna i tak och väggar. Detta är verkligen en bastu på hjul. Krokar för badhanddukar hör liksom till. Här är det originalitet så det slår. Härligt!








Andra ändan av samma sittbänk som går ända fram mot dörren till bastudelen. En fönster ger ordentligt med ljus när man behöver det bakom sittbänken. Naturligtvis med kassettgardin med myggnät, mörkläggningsgardin. Det finner du ochså på toaletten och i bastudelen.








Lite detalj bilder innan jag visar er själva bastudelen. Här har jag lyft upp den enda långbänken som finns mitt imot pentryn. Vad är det som döljer seg därinne? Jaha, ja! Hjul-Bastuns tekniska utrustning som batteri och laddare, säkringar mm.








Ovanför långbänken är det öppna hyllor där man bäst förvarar handukar och kläder. Inget direkt som kan vara tung vid färd då det saknas dörrar. Men långbänken rymmer massor, likaså pentryn.








Närbild av träpanelen på frontväggen. Här framme går taket inåt i en böjd form. Skymtar lite av taklampan ovanför bordet.








Och här själva frontfönstret med rullgardin nere. Alla andra fönster med kassettgardin system. Det är ju nästan ett måste om denna delen av Hjul-Bastun skall vara ett omklädningsrum för dom som vill basta här inne.








Så här ser Pentryn ut. Det är inte installerat någon gasol i denna vagn. Det är ju tänkt att först och främst hyras ut till olika föreningar och firmafester, där man eventuellt har tillgång till el. Eller att man kör ut med den till en insjö och tar fram grillen istället. Den saknar därför gasolspis, men inte vatten och diskmöjligheter. Det finns ochså en 60 liters kylskåp som går på 220V till kallvarorna.








Här är diskhon i köket. Varmt och kallt vatten finns att tillgå. Hur du får till varmvatten är lite speciellt i denna Hjul-Bastu från SMV... Kommer tillbaka till det!








En bastu skall ju självklart ha en ordentlig dusch. Vad sa jag? Här är det lagat enligt alla konstens regler från grunden av. Rejäla mått på utrymmen inne i husvagnen. Som här i badrummet med en Thetford vridbara toalettstol och en handfat med duschslang.








En äkta duschkabin dörr som stänger till det hela. Ser ni hur stort plats det är egentligen att duscha där inne. Bra! I och med att Bastun är gjort för flera så kommer färskvattentankarna att vara dubbla, 2x42 liter som standard.








Så här ser det ut från utsidan när dörren är stängd till badet. Till höger skymtar dörren till själva bastun.








Bild av spegeln, fönstret och lampan inne på badet...








Och ännu en bild från takhörnan inne i samma badrum. Här inne kan du skvätta vatten av hjärtats lust.








Här står jag inne i badet och har stängt badrumsdörren. Ni får förlåta!... Men som född finne så är detta stort för meg, och därför kommer det många bilder av denna skapelse.








Själva duschhandtaget som man alltså drar ut från handfatet när man skall duscha. Inga problem då slangen var tillräkligt lång.








Nu äntligen! Bilder från själva bastudelen, själva kärnan i denna vackra retro-husvagn. Vet inte helt om tanken var att få den så retro från SMV sida, eller bara praktisk? Men jag tycker att den är starkt retro i stilen sin i positiv mening. På bilden en serveringslucka som är lagad till med tanke på att slippa öppna den stora mörka glasdörren mer än nödvändigt mellan omklädningsdelen och själva bastudelen.








Här ser ni ingången till härligheten. Snyggt gjort att laga dörren genomskinlig istället för att använda seg av en isolerat trädörr. Nu får man mera ljus in i hela Hjul-Bastun.








Hi... hi... Detta är annorlunda. Detta är inte något man ser inne i en husvagn till daglig. Vilken upplevelse att få komma in här! Bastuaggregat till vänster när du kommer in. Därefter en sittplats i två höjder med pall och andra nödvändigheter. Bakerst i vagnen är det ett stort fönster.








Man har inte glömt mysljusen i hörnen heller. Hela golvet är byggt upp längs väggarna en hel del ochså. Här det med andra ord bara att svätta på med vatten på själva stenarna till bastuaggregat.








En bild mot samvarodelen från bastusidan. Hör ni! Har inte ens kommit till hälften av bilderna på denna skapelse. Men ni hänger väl med vidare? ...








Här återigen bastuaggregatet och bastubaljan i trä, med skopan att hälla vatten över stenarna. Syns ochså lite av vedkorgen på golvet. Den är inte bara till pynt!








För hör och häpna! Här är det inte någon el-bastuaggregat utan ordentliga saker med veduppvärmning. Ni som har badat bastu vet skillnaden.








Här finns till och med nackstöd för den som vill vila ut seg på bastubänken. Vilken känsla att ha denna på kroken bakom bilen. Bara stoppa där du vill och sätta igång bastun vid någon insjö. Tala om frihetskänsla! Det är inget som säger att man inte kan sova i omklädningsrummet ifall man inte är ute efter det luxuriösa med sitt boende. Man kan till och med sova i bastudelen när den inte används som bastu. Plats finns det gott om i denna rullande bastu.








Här är serveringsluckan stängd mot samvarodelen.








En annan bild som visar den tredje bänken, mitt imot dom andra två sittbänkarna i bastun. Hur många tror ni får plats här inne samtidigt? Räknar snabbt till minst 9 bastubadande. Då tänker jag meg tre vuxna på var bänkrad. Tala om att bli populär bland vänkretsen på campingen.








Luckan öppen. Ja tack! Tar två kalla...








Nä, Markus! Lite för närgående bild...








Det som intresserade meg mest var hur denna bastuaggregat fungerar? Fick till svar att detta är precis den samma aggregaten som man sätter in i bastun hemma. En vedeldat sak med egen skorsten och rostfri varmvattenbehållare på 20 liter. Du kokar alltså varmvatten samtidigt med denna.








SMV menar allvar med denna konstruktion. Det är ingen fuskbygge av något slag. Här har man som sagt tatt till experthjälp av en känd bastutillverkare. Som i sin tur har stått för själva bastudelens uppbyggnad. Här saknas inte varken värmeplåtar/väggar mot resten av husvagnen eller nödvändiga säkerhetstilltak förövrigt.








Denna bastuaggregat brukar alltså vedfyring. Det betyder att bastudelen inte blir så torr vid uppvärmning. Du får en skönare innerklima i en vedeldad bastu än en med el-bastuaggregat. Helt otroligt tanke att börja värma upp med ved... Ja, inne i en husvagn. Finns bara två ord för det... Härligt annorlunda!








Namnet på bastuaggregatet är Harvia, mycket känd bland bastufolk. Längst ner lägger man in veden. Ovanför, överst framme är själva varmvattenbehållaren. Bakom där igen själva bastu stenarna. Dom blir uppvärmda av elden från veden som brinner inne i ugnen.








Vi kastar in några vedpinnar till.... Här blir det ”löylyä” (finska=värma upp bastun).








Varmvattenbehållaren... Här kokar du varmvattnet till kaffen medan du bastar. Varmvattnet är ochså till duschen och till köket. Behållaren rymmer alltså 20 liter. Själva Bastuaggregat från Harvia är en modell som heter Harvia 16 ES.








Här har man inte lagt in så många stenar som egentligen platsen rymmer. Stenarna håller värmen bra när dom väl har blivit uppvärmda. Kasta då lite vatten på dom och du är i himmelriket.








Här vill jag visa er hur ordentligt allt är gjort. Isoleringsväggen mellan Hjul-Bastuns träväggar och bastuaggregatet. Det är en konstrution med väggar i två lag och luftspalt imellan. Därmed blir inte yttersidan så varm på isoleringsväggen. Vattenrör som springer ut och in till varmvattenbehållaren närmast på bild.








Här stoppar vi upp lite! Så här ser rören ut när dom går in i varmvattenbehållaren. Den närmast är vattenröret till behållaren. Alltså där vattnet kommer till behållaren genom att vrida på avtappningskranen på bild. Den andra vattenröret är den som går till varmvattenkranen i badrummet och köket. Här får du alltså varmvattnet ifrån när du duschar eller diskar. Du har inte någon annan varmvattenbehållare i denna vagn. Men 20 liter är långt mer än det flesta andra husvagnar har. Normalt brukar det vara hälften, 10 liter. Man blandar alltså varm och kallt vatten vid duschning så då håller det länge.








Man kan ochså tappa ut varmvatten genom denna röda kran, vid sidan av dom vänstra höga bänkarna inne i bastun.








Friskluftintag bakom bastubänken. Ja, det kan nog behövas med den värmen som blir här inne.








Isoleringsväggen på baksidan av aggregatet, allt gjort på fagmässiga sätt. Imponerande arbete!








Den andra sidan till höger inne i bastudelen ser ut så här från en annan kameravinkel. Ser ut som en bord i hörnet och en myslampa även här. Luftventilationslucka uppe vid taket och den stora fönstret på bakväggen.








Visst! Ser ut som ett bord ja. Blir allt för litet att sitta på.








Ventilationsluckan i närbild. Det är väl här varmluften går ut och samarbetar med övriga ventilationer i vagnen. Detta är nog först och främst tänkt som extra vädringshjälp när det blir för varmt där inne.








En likadan vädringsventil fanns på andra sidan ovanför myslampan.








Ingen sauna är komplett utan termostat och luftfuktighetsmålare.








Dessutom ett timglas där du kan kontrollera tiden...








... På hur länge du sitter därinne i värmen. Praktiska saker att ha i varje Bastu, även i en rullande sådan.








Detaljer från utsidan ochså. Här har jag krupit under vagnen för att se hur SMV har löst Chassi frågan mm. Här ser man att det går många tvärstag mellan bärbalkarna som går från fronten och ända bak.








En lite närmare bild av underdelen sett från fronten. Ifall det var någon som undrade på mässan vad det var för en slags filur som kröp runt på golvet? Det var bara jag...








Egentligen svårt för meg att utala om detta ser bra ut? Låter bilderna tala för seg själv istället. SMV var dom första som lagade husvagnar i Sverige redan på slutet av 1940-talet. Så nog har SMV fått meg seg både det ena och det andra när det gäller att tillverka husvagnar. Tvivlar inte det minsta att dom kan det.








El intaget på utsidan av Hjul-Bastu väggen.








Den vackra logon på långväggen. Här ser man ochså lite hur väggen ser ut med sina profiler.








Den slutande fronten på Hjul-Bastun, som alltså saknar gasolsystem. Du finner ingen inbyggd gasolkoffert på denna vagn. Håll nästan på att säga att här har man vedvärme istället, men inte i den betydelsen att man värmer upp vagnen direkt med vedvärmen. Utan detta är ju en unik produkt som har sin speciella sjanger. Så den värmen som man värmer upp bastudelen med får ochså resten av vagnen nytta av. Sen går det ju ochså fint att värma upp med tillsatsvärme i form av el ifall man är ansluten till det.








Bastudelen längst bak har ett eget fönster i bakväggen. Omkläddningsdelen har två fönster, den ena på bilden och en vid frontväggen.








Ventilationsluckorna inne i bastudelen sett utifrån. Dom är alltså placerade högst upp på bakväggen till vagnen.








En bättre bild av bakväggen med sitt stora fönster i bastudelen. Att Hjul-Bastun är till för att flyttas på, avslöjas inte minst av att SMV har satt en extra hög bromsljus där bak.








Men även om man inte vill köra med Hjul-Bastun så kan man ha den på gården. Den kräver ingen byggnadstillstånd såsom andra bastubyggen. Kanske en ide att tänka på då priset kommer på 198 000.- + moms i Sverige. Att ta den in till Norge är heller inga problem då den inte har någon gasinstallation som sätter käppar i vägen. Priset i Norge blir väl ungefär detsamma vid privat import. Totalvikten kommer på 1480 kilo. Invändig längd på 535 centimeter och 250 centimeter bred utanpå med invändig bredd på 235 centimeter. En annan rolig mått är invändig höjd i bastudelen på hela 228 centimeter. Totalhöjd på det högsta punkten (bak) är på 331 centimeter. En annorlunda och definitivt originell produkt från SMV. Som erbjuder företag och föreningar att ta del av en ytterst annorlunda ide. Hjul-Bastun går att hyra eller köpa, ta kontakt med SMV i Örebro för info. Nu har många nappat på iden sedan förut med en rullande Bastu. Men ingen har väl gjort det på en sådan här fagmässig sätt med garantier och det hela. En produkt som garanterat kommer att sätta märken efter seg. När får vi se den första på vägen tro? Och du! Den går självklart att beställas privat ochså.











Så har det återigen blivit kväll. Ännu en dag på mässan är slut. Den bärbara datorn fullt med nya bilder och en trött men förnöjd Markus. Vi är fortfarande på Elmia och ser ut över sjön Vättern som ligger precis vid mässområdet.








Men inte tröttare än att vi mötes en glad gäng från internettsidan husvagnsforum.com. Den träffen ville vi inte missa för allt i världen. Det enklaste var att vi träffades vid våran husvagn då dom flesta fick veta var vi hållt till. Tack alla som kom och det blir kul att träffas snart igen. Vi var folk från Kirkenes i norra Norge till Skåne i Sverige och folk från Finland och Danmark. Så tala om en trevlig gäng från alla hörn av norden. Nästa gång ställer väl du ochså upp? Vi brukar mötas sån helt på sparken utan några större formella måsten. Enkelt och stämningen är topp.









Solifer Artic 480










Solifers för närvarande minsta modell, Solifer Artic 480 MHP. En husvagn som överraskar inuti tack vare sin stora förvaringsutrymme under sängen bak i vagnen. Denna hade lösningar som övertygade meg så mycket att vi var nära på att köpa en själva. Här hittar man många pluspoäng på en liten yta. Låt oss gå in och se...








Längst framme i vagnen finns det en ombonad sittgrupp. Ser mysigt ut med sina ryggdynor runt hörnen. Textilien er absolut i min smak. Att det sedan är dekorerat så smakfullt på bordet gör att man lätt blir förblindat. Sådana små triks kan göra att husvagnsköpet blir avgjort där och då. Så pass på och försök att föreställa er vagnarna på mässan utan allt lull-lull som lockar. Fast i den här Solifern så tycker jag att det ser mysigt ut även om jag i fantasin tänker bort den fina bordsdekorationen. Helt klart mysigt även utan! Frontväggen lutar dock en del för att man skall kunna sitta skönt i hörnen utan att få gardinerna i huvudet. Men hade jag suttit där och sett t.ex på TV? Så hade jag nog skynkit ner lite i myshörnan likaväl och inte fått gardinerna ivägen.








Visst ser det härligt ut? Riktigt så att det vattnas i munnen. Inspirerat en hel del av Marimekko design, ifall det inte är just Marimekko som står bakom? Tänker på mönstret i dynorna och dessa bordstabletter. Nåja! Snyggt är det iallafall.








Vid ingångsdörren en lucka in under soffgruppen, där du kan lägga in skor och diverse saker. Den utrymmet var helt fritt för annat i ena halvan av sittbrunnen.








Men det är inte allt av förvaringsutrymme vid ingångsdörren. Här har Solifer ochså installerat en öppen instegsgarderob. Perfekt för denna lilla vagn som säkert kommer att resas mycket med på vägarna. Här ser man även små hyllor ovanför den lilla TV bänken. Dörren till höger går in till själva toaletten i vagnen.








Detaljerna i vagnen är smakfulla. Allt går i lite rundade former. En praktisk hatthylla med plats för småsaker som vantar, halsdukar mm. I denna vagn ser det ut till att det kommer krokar att hänga kläder på, istället för en stång i instegsgarderoben. Varför kan inte alla husvagnar komma med en sådan här garderob vid ingången? Kan ju inte bli smartare än så här!








Det kommer upp varmluft från konvektorer som torkar upp kläderna och skorna, genom dom små hållen i golvet längst ner i garderoben. Till höger den lilla skåpet som man kan ha som TV bänk. Bakom vasen på bilden ser man uttag för antennen och 220V/12V. Antenningång och uttag finner man ochså på utsidan för att kunna bruka TV i en förtält.








Så här ser det ut inuti den lilla skåpet. Inte stort men praktiskt. Vi går vidare in i Solifer Artic 480 och ser på toaletten.








Tyvär, en suddig bild av handfatet inne i toaletten. Artikelns sämsta? Vill ta med bilden iallafall då den visar väsentliga delar av toalettrummet. Här ser man vilken möda Solifer lägger på detaljer i sina vagnar. Allt i varmt trä istället för plast. Saker och ting verkar vara genuint och fagmässigt gjorda. Handfatet har en dusch handtag till kran och visar härmed att det går att duscha här inne. Ja, det var synd att bilden blev så oskarp.








Men jag har ju andra bilder av toalettrummet. Här visas det igen vilka fina snikerier Solifer kan få fram. Öppna hyllor på bilden innan ett skåp med en dörr. Kanske en aning för inramade dörrar för den helt moderna smaken?








Handfatet går med denna smala bänkskiva längs med hela toalettrummet. Under där igen ännu en öppen hylla med fallskydd av metall. Thetfords vridbara toalettstol avslutar det hela längst ner.








Vi går vidare.... Bakerst i Solifer Artic 480 finner man en stor dubbelsäng på tvärs. Vid huvudgaveln en stor oval spegel och läslampor. Inga överskåp vid gavlarna utan öppna hyllor.








Vid fotändan ett fönster och den kända Solifernismen av en vädringslucka brevid fönstret. Smart! Här ser man ochså att dubbelsängen är extra hög genom att den nästan går upp till fönsterkarmen.








Här är orsaken till att man har valt öppna hyllor vid galvarna. På denna utställningsvagn har man satt in en överskåpsbädd som inte är standard. Den kostar då heller inte mycket att beställa. 1640.- fabriksmonterad i Sverige med stege och madrass. Förövrigt samma pris till alla Solifer modeller. I Norge därimot verkar det som det är standard på alla Solifer vagnarna.








När man lyfter upp sängmadrassen så finner man ett stort förvaringsplats. Du ser ochså gråvattentanken längst bak till höger. Detta är just denna vagnens stora fördel. Ett ovanligt stort förvaringsplats, sedan sängen är byggt högre upp än normalt.








Om man ser under konvektoren så får man lite hum om hur hög denna förvaringsplatsen egentligen är. Du har dessutom tillgång in här genom en lucka på förtältsidan. Men man får nog passa seg så att inte allt av tunga saker blir placerat här inne när man lastar husvagnen, med tanke på köregenskaperna.








Här ser ni dom rejäla gångjärnen under madrassen. Dom har en spiral som gör att madrassen är lätt att få upp. Dessutom så stannar den i uppfällt läge. Bra, när man behöver bägge händerna till att lasta in saker. Luckan utifrån skymtas såvitt till vänster i bild. Här ser man ochså hur varmt och kallt vattenledningarna är placerade på ett föredömligt sätt ovanför konvektorerna. Den ljusgröna slangen under konvektorerna är gråvatten/avloppsvattenröret från handfatet i toaletten. Den går trappvis ner till gråvattentanken på nästa bild.








Den 40 liter stora avloppstanken till gråvatten. Husvagnen kommer ochså med spillvattenlunga. Lite osäker på vad den blå elkontakten brevid är för något?








Efter sängen så kommer det två garderober innan köket. Den första från sängen sett har en klädstång och små trådhyllor. Här finns ochså vagnens TV-antenn.








Den andra och mindre garderoben innehåller trådbackar, många trådbackar. I det stora hela är det egentligen otroligt hur mycket förvaringsplats denna lilla husvagnen har. Här finner du tre garderober med instegsgarderoben. En hel del överskåp och den stora förvaringsplatsen under sängen. Inte illa av en såpass liten husvagn som Solifer Artic 480. Verkligen mycket på en liten yta.








Vi fortsätter... Sedvanliga ovanskåp i köket med köksfläkt som standard. Ochså något alldeles eget av dessa små finurligheter, som kallas för Solifernisme. I den ena av ovanskåpen kan du placera talrikar och annat direkt upp på en diskställning för att dropptorka. Du ser diskstället till vänster på bild.








Nu är det inte meningen att det skall dropptorka rätt ner på kökenbänken, utan det finns en plastbricka under som tar imot dropparna från disken. Den är naturligtvis avtagbar så att du kan hälla bort vattnet efteråt i diskhon.








Sådana här diskställ i köksskåp är väldigt vanliga i finska hem. Så detta är på ett sätt ett arv varifrån Solifer kommer ifrån. Små detaljer, som är extra bra att ha i en husvagn där ytorna sedan tidigare är små. Här får du lagt undan talrikar och koppar med en gång istället för att ta värdefull bänkplats på köket när dom skall dropptorka. Kommer ni ihåg den stora Knausen tidigare i artikeln? Dom har ju tatt efter av denna ide till sina underskåp. Fast tror inte att Knaus hade någon bricka under som tog imot eventuella droppar från disken. Då gäller det att diska först och lägga ner talrikar till sist efteråt.








Sådan ser platsbrickan ut när man har tatt den ut från sin vanliga plats. Till höger på bilden är det bara min bärbara dator och inget annat.








Under diskhon är det två lådor, ett med plats för bestik. Därefter ett skåp med två sophinkar.








Då är vi tillbaka där vi startade, vid sittgruppen. Det är inte några flera skåp i kökenbänken då den 86 liters stora kylskåpet tar resten av platsen.








Ovanför sittgruppen hittar man fyra ovanskåp och dessa fina tak spotlight... La ni förresten märke till att ovanskåpsdörrarna även i Solifers kök öppnas åt sidan.








Närbild av takarmaturen med tre riktbara spotlight.








På den sista delen närmast ingångsdörren hittar man detta. En öppen fack och panelen för vagnens funktioner plus den nya digitala kontrollpanelen för Alde rätt under. Med den nya manöverpanelen har det ochså kommit nya funktioner i vagnarna. Inte bara i Solifer utan hos alla. Du kan för exempel se datum och tid på panelen och läsa av temperaturen ute. På dom större vagnarna finns ny möjligheten att få olika varmt bak och fram i vagnen. Varmvattenberedaren lite över åtta liter i och med att hela pannan har blitt lite mindre. Förut var jo varmvattenberedaren runt 10 liter. Nu kan man ochså placera Aldepannan mera var man vill, då samtliga anslutningar av vätska och el är samlade på Aldepannans ena långsida.








Visst var det en fin husvagn som Solifer har tagit fram? Tänk att få in så mycket på en såpass liten yta. Vet om många större husvagnar som inte alls har så många garderober eller så mycket förvaringsplats. Det är ochså ett extra plus att utrymmet under sängen ochså går att nås utifrån. Tycker ochså att Solifers design gör seg extra bra på denna Solifer Artic 480. Eller hur?








Bäst i test står det på plakatet utanför husvagnen. Det var den populära husvagnstidningen Husvagn&Camping som testade denna mot en Kabe Briljant XL och en SMV 500. Solifer gick då av med segern totalt sett enligt tidningen Husvagn&Camping. På plakatet står det i nr.7, vilket jag sätter frågetecken till? Får det till att det var i utgåvan nr.6 av Husvagn&Camping istället?








Tack, du lilla jätten från Solifer. Tack för att vi fick komma inom och bekanta oss med deg. Här har verkligen Solifer hittat en passade lösning på en liten, men ändå stor husvagn. Totalvikten i Sverige hamnar på antingen 1150/1250/1300/1350 kilo, beroende på vad man vill välja. I Norge kommer vagnen med en totalvikt på 1200 kg. Som sagt... det var nästan så den blev min nästa husvagn. Så mycket tyckte jag personligen om det jag såg.

Tjänstevikt: 1060 kilo
Totalvikt: 1150/1250/1300/1350 kilo

Pris i Sverige från: 179 900.-
Pris i Norge fra: 183 000.-












Tar ochså med denna bild från Solifer stallet. Här ser man den Solifer T1 som satte världsrekord på Mantorp Park. Det var alltså inte en hastighetsrekord utan en Drag Racing rekord på en ”quarter mile” eller snarare 402 meter som Drag Racing bilarna kör. Sträckan gick undan med husvagnen bak på 16,29 sekunder. Tror inte det är så många husvagnar som har gjort detta? Så svårt att slå någon egentlig rekord när det inte finns konkurenter. Men en gimmick som heter duga är det ju.








Har du sett! Även här smög det visst in en liten isbjörn. Faktum är att företaget numera heter Solifer/Polar och i den ordningen. Lohja Grupp har alltså flyttat över Solifer tillverkningen till Dorotea. Och inte blitt uppköpta av Polar. Men här på bild en isbjörn som markerar gränsen till Polarbyn på Elmia. Så att dom som skall stå där hittar fram till sina platser på gräsmattan.









TEC Weltbummler 565 TE







Sist vagnen i kavalkaden av husvagnar för denna gången... Tittade på en husvagn från TEC. Har själv haft en TEC 470 en gång från 1979. Märket är Tyskt och dessa nya modeller är ju förstås något helt annat än min vagn var från den tiden. Låt oss se närmare på en TEC Weltbummler 565 TE med långbäddar...








Se här hur fint TEC har fått det till med en rundsittgrupp längst bak i vagnen. Stora kuddar istället för vanliga ryggdynor. Snyggt! Ryggstödet böjer seg inåt en extra gång innan köket. Riktbara läslampor ovanför dom fina hyllor i hörnen. Det finns ochså öppna hyllplan under ovanskåpen.








Det var bakerst i vagnen... Här framme hittar man två långbäddar med ett nattduksbord imellan. Men!.. Inte bara det utan ochså en utdragbart ribbotten som gör att enkelsängarna kan göras om till dubbelsäng. Då kan man haka bort nattduksbordet som går att ta loss på ett enkelt sätt.








Förlåt, förlåt. Lite suddig bild igen av köket i TEC Weltbummler 565 TE. Köket är inte stort, men djupt. Det finns trots allt en del avlastningsplats även här. Både diskhon och gasolspisen har mörka glaslock. Kylskåpet på arbetsvänlig höjd mitt i vagnen, mellan köket och sängarna.








Här finns ochså två små sophinkar för källsortering av sopor. Problemet i mina ögon är att dom just är små, mycket små i dom nya husvagnarna. Men dom är ju egentligen inte i vägen på något sätt så... Ja tack!








Överhuvudtaget hittar man här en välutrustad kök även om ytorna är små. Som här med trådbackar i underskåp av metall. Sedan är det ochså ett skåp med dubbla dörrar under kylskåpet vid köket.








Delen som skjuter ut i köket har en silverfärgad jalusi dörr som jag håller på att stänga. Den gör en fin figur tillsammans med dom öppna hyllorna mot sittgruppen.








Det finns det flera fiffiga detaljer i denna sektion. Ser man efter så verkar det vara en lucka av någon slag bakom ryggstödet...








Lyfter man upp luckan så kommer det fram en stativ för vinflaskor. Man kunde ju ochså tänka seg en plats för flatskärms TV:en istället för vinflaskor. Smart detalj! Nästa år kommer den väl med fjärrkontroll? Hi... Hi... Bara skoja!








Det finns flera smarta detaljer i husvagnen. Bara se på bordet vid sittgruppen som går på skenor i golvet och kan förflyttas fram och tillbaka. Bordsbenet går att fälla ner och rundsittgruppen göras då om till dubbelsäng. Då skall bordsbenet flyttas hit bak som på bild och böjas framåt mot mitten av vagnen. Samtidigt som man lossnar på bordskivan i ena kanten, viker den upp och drar den ovanpå den ena långsidan av bordsbenet. Hängde ni med?








Visst ser det mysigt ut i denna sittgruppen? Tycker att färgvalet är friskt och snyggt samtidigt.








Toaletten i mitten av vagnen mitt imot kylskåpet i grått och vit. En fast Thetford toalettstol och annars en rätt så standard utseende.








Det som inte är så standard är denna ljusrampen ovanför ingångsdörren. Den har tre spotlight som man kan tända med en fjärrkontroll. Du kan tända en eller flera allt efter hur mycket ljus du vill använda. Den ljusrampen börjar att komma på allt fler husvagnar.








Till sist infolappen utanför TEC Weltbummler 565 TE. Denna vagnen tog jag bilder av i Norge så det är norska priser. En ytterst bekväm husvagn för två. Med övernattningsmöjligheter för flera genom nerbäddning av rundsittgruppen. Priset är med Truma värme som alltså är luftvärme. Vagnen tas inte in till Sverige i normala fall, men det går ju att fråga.

Tjänstevikt: 1340 kilo
Totalvikt: 1500/1600 kilo

Pris i Sverige från: Ta kontakt med www.husvagn-svensson.se
Pris i Norge fra: 180 500.-











Då har vi alltså gått igenom över 330 A4-sidor med husvagns nyheter från Elmia mässan och från NorVei Caravan & Fritid messe i Norge. Inte undra på om ni börjar att känna er mätta på husvagnsnyheter... Det skulle vara si så där 662 bilder totalt om ni har följt med i artikeln från början till slut...

Här har ni alltså fått ta del av ett par av nyheterna som kommer som 2006 modeller. Det finns många, många flera som jag inte har skrivit om här i artikeln. Tänkte avsluta med att visa till några länkar där ni kan hitta mer information, om dom olika vagnarna som det stod om i artikeln. Hoppas ochså att ni har haft lika trevligt att läsa artikeln som jag har haft med att göra den.

www.adria-mobil.si/en/
www.bjolseth-caravan.no/
www.buerstner.com/
www.cabby.se/
www.dethleffs.de/
www.skarosser.se/
www.eifelland.de/php/site.php?id=1
www.hobby-caravan.de/
www.kabe.se/
www.knaus.de/
www.lmc-caravan.de/webcontent.omeco?FOLDERID=2&shopid=1
www2.polarvagnen.se/
www.smvhusvagnar.se/
www.solifer.com/index.asp?sida=startsida&setLangOrg=true
www.tec-caravan.de/webcontent.omeco?FOLDERID=7&shopid=2


Alla dessa länkar har jag funnit enkelt via världens bästa Portal sida som äges av Magne Storlien från Norge. www.home.no/camping/

Han har precis köpt seg en husbil som han får i mars -06. Det påminner meg om att nästa artikel kommer att handla om just husbilar som jag såg på Elmia och NorVei Caravan & Fritid messe.

Ifall ni vill läsa andra artiklar av meg så hittar ni dom här: home.online.no/~anttjoha/index.cfm


Klart slut för denna gången.

Tack & Hej
Markus Vesala












Då springer jag vidare för att börja skriva nästa artikel... Om husbilar... Hej<br><br>Inlägg ändrat av Markus Vesala, den 2006-04-21 18:55
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Inlägg: 9838
  • Thank you received: 173


-En Tidresande I Nuet
Be smart! By a Smart Car! :)
Flera smileys: http://www.augk18.dsl.pipex.com/
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 8 månader sedan #51903


Mycket bra Marcus :!: Ett mycket bra material och inte minst ett imponerande arbete :!: :!:

Men kommer inte u, v, Wilk, x, y... efter T :? :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jonas
  • jernweg
  • jernweg's Avatar
  • OFFLINE
  • Gasol i blodet
  • Inlägg: 653
2010 V70 2,4D
2009 Polar 620CTX
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 8 månader sedan #51904

Jodå flera.... :lol: :lol: :lol:

Men det fick räcka för denna gången. :oops: hi... hi...



Wilk skall läggas på minnet till nästa år. :)
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Inlägg: 9838
  • Thank you received: 173


-En Tidresande I Nuet
Be smart! By a Smart Car! :)
Flera smileys: http://www.augk18.dsl.pipex.com/
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 8 månader sedan #51923

MYCKET SNYGGY JOBBAT!!!!!

Jag var ändå på Elmia i flera dagar men detta är jue perfekt när man vill kika på detaljer....

Tackar!
  • Uffe
  • Uffe's Avatar
  • OFFLINE
  • Långliggare
  • Inlägg: 2680
  • Thank you received: 136
Kör: VW Touareg V6 TDI -12
Drar: Cabby 740M2C Caienna -14

Utgår från Falkenberg

HF 234 -- CC 79911
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 8 månader sedan #51998

Eller hur! Det går så fort och är så mycket på en gång, när man besöker mässan. Skönt att få tänka igenom allt så här i efterhand i lugn och ro. Ja, allt är ju att ta i... men i allafall. :)
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Inlägg: 9838
  • Thank you received: 173


-En Tidresande I Nuet
Be smart! By a Smart Car! :)
Flera smileys: http://www.augk18.dsl.pipex.com/
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 8 månader sedan #52011

Härligt Markus!!! Tack för att man fick följa med och se dessa nya vagnar så i detalj! Nu har jag jättelust att läsa de andra delarna i din artikelserie!!!
  • Ulli
  • Ulli's Avatar
  • OFFLINE
  • Långliggare
  • Inlägg: 1437
Semester!!! HURRA!
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Elmia/NorVei Caravan &amp; Fritid 2005 Del 5/Husvagnar 8 år 8 månader sedan #52021

Ett stort tack för det arbete du lagt ned på detta! :lol: :lol:

Jag var helt slut efter två dagar på Elmia men med en sådan dokumentation kanske man klarar sig med en dag. :wink:

Nej, det är klart att man skall utnyttja möjligheten att vara på mässan så mycket som möjligt. Hinner knappast se allt i alla fall.

Ser fram emot kommande artikel om husbilar. Med efter detta får du nog
ta lite ledigt. :wink:

Hälsningar
Benny
  • bennyja
  • bennyja's Avatar
  • OFFLINE
  • Långliggare
  • Inlägg: 1698
  • Thank you received: 13
Kör: Just nu ingenting. Letar efter en ny Arto. Eller nåt annat...;)
Från: Varberg :)
CC nr: 74275
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
  • Sida:
  • 1
Moderators: hakano, Xon
Time to create page: 0.942 seconds