| 
Välkommen, Gäst

ÄMNE: Diamantvax

Diamantvax 8 år 10 månader sedan #48719

Hej!

Snart får vi hem vår Hobby 510 1990 som är i stort behov av tvätt o vax. Är det någon här som testat Diamantvax som bla. Husvagns svensson säljer?

"Rengör, Vaxar, skyddar i samma behandling"

Kan det stämma? :?: :?:

Mvh Joakim
  • Jocce
  • Jocce's Avatar
  • Fricampare
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Diamantvax 8 år 10 månader sedan #48723

Har bara testat diamatvaxet vid ett tillfälle, var väldigt nöjd med resultatet. Skulle sälja en gammal vit fiat som jag inte tvättat någon gång under de två år jag ägde den. Tvättade den innan jag skulle sälja men den var otroligt matt i lacken. Hämtade en dunk diamantvax som jag köpt på någon marknad för längesedan. Vaxade enligt beskrivningen, det var väldigt lättjobbat. Hur hållbart vaxlagret är vet jag inte, men lacken blev som ny i glansen.
  • Kent
  • Kent's Avatar
  • Fricampare

Re: Diamantvax 8 år 10 månader sedan #48730

Har bara testat diamatvaxet vid ett tillfälle, var väldigt nöjd med resultatet. Skulle sälja en gammal vit fiat som jag inte tvättat någon gång under de två år jag ägde den. Tvättade den innan jag skulle sälja men den var otroligt matt i lacken. Hämtade en dunk diamantvax som jag köpt på någon marknad för längesedan. Vaxade enligt beskrivningen, det var väldigt lättjobbat. Hur hållbart vaxlagret är vet jag inte, men lacken blev som ny i glansen.

Jag gjorde så med vår första husvagn...slutade med att jag fick måla om den, eftersom Diamant slipade lite för bra...trots att den där jädra marknadssäljaren lovade dyrt och heligt att det var INGEN FARA! :evil:
  • justme_68
  • justme_68's Avatar
  • Moderator
  • Thank you received: 7
Far numera omkring med en pimpad Polar 590 -87 hängande som en slips bakom en vad-som-nu-hamnar-framför! Eller också tjänstebussen! :-)

Re: Diamantvax 8 år 10 månader sedan #48738

www.smartab.com/firstpageall.htm
Easy cut heter ett medel som Smartab säljer och det funkar kanon.
Jag har maskin polerat flera häst transporter med detta och även polerat/vaxat 3 st husvagnar med detta medel. Är perfekt att användas till Husvagnar, båtar ja all plast eftersom det inte innehåller slipmedel.
Ta och åk ner till den lokala bilrekond firman och fråga om du får köpa lite schampo för husvagnar. Det gör jag och deras produkter är hästvägar bättre än mackens.
SKANDINAVISKT HÅRDVAX är oxså ett bra vax utan slipmedel.
Detta och Easy Cut är framtaget speciellt för husvagnar,båtar.

Vax on/Vax off
  • Henko
  • Henko's Avatar
  • Fricampare

Re: Diamantvax 8 år 10 månader sedan #48748

Nja easy cut är inte speciellt framtaget för husvagnar men det är väldigt bra, jag använder Smatabs produkter varje dag i jobbet och nu har jag hört att just easy cut skulle utgå, men det är ju inte nåt vax utan en rubbing, deras vax som heter Mirror image är en vaxpolish som polerar och vaxar i ett steg, funkar kanon om det inte är för mycket oxid, testa det!
  • Aron
  • Aron's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 16
Husbil: Dethleffs Advantage A5481 -01:a

Re: Diamantvax 8 år 10 månader sedan #48803

Nja easy cut är inte speciellt framtaget för husvagnar men det är väldigt bra, jag använder Smatabs produkter varje dag i jobbet och nu har jag hört att just easy cut skulle utgå, men det är ju inte nåt vax utan en rubbing, deras vax som heter Mirror image är en vaxpolish som polerar och vaxar i ett steg, funkar kanon om det inte är för mycket oxid, testa det!

Förlåt att jag hade fel om Easy cut men jag tycker att dfet funkar kanon men Mirror image är ju helt kanon.

Huvudsaken är att det inte ska vara slipmedel (eller väldigt lite) i vaxet.
Rätta mig om jag har fel!
  • Henko
  • Henko's Avatar
  • Fricampare

Re: Diamantvax 8 år 10 månader sedan #48884

Japp, slipmedel sliter ju på lacken och på en kulhamrad plåt så tar det inte lång tid innan man är igenom färgen på topparna, så om man måste polera ska man använda kemisk rubbing men det bästa är ju att vaxa tillräckligt ofta så lacken aldrig blir matt.
  • Aron
  • Aron's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 16
Husbil: Dethleffs Advantage A5481 -01:a

Re: Diamantvax 8 år 10 månader sedan #49908

Vad använder ni andra dårå..?

Mv J..
  • Jocce
  • Jocce's Avatar
  • Fricampare

Re: Diamantvax 8 år 10 månader sedan #49920

Detta använder jag: www.husvagnsforum.com/viewtopic.php?t=268

Men alla sätt är bra. Bara man själv blir nöjd. :)
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • Moderator
  • Thank you received: 174

-En Tidresande I Nuet
Be smart! By a Smart Car! :)
Flera smileys: http://www.augk18.dsl.pipex.com/

Sv:Re: Diamantvax 8 år 3 månader sedan #76055

Många vetenskapsmän här tydligen :(

Det som dom flesta vet som vet något så innehåller INTE Diamantvax någon form av SILICON eller SLIPMEDEL.
Alltså ypperligt för både Båt (Gelcoat) och Husvagn (tunt lackskickt).

Har använt DW i princip sedan det kom ut för ca 20 år sedan och tycker det fungerat väldigt bra både på mina båtar och husvagnar genom åren. Säljs ju numera genom dom flesta båttillbehörskedjor så det kanske inte är så dåligt ändå.

Det farliga med det egentliga \"Bilvaxet\" är nog att det innehåller mycket lösningsmedel typ allifatnafta, allifatnaftor som är mycket lösande (krypande) på bytulgummitätningarna i en husvagn med konstiga läckage som följd. Men man lär ju så länge man lever sägs det och ung är man ju inte i princip he he...:whistle:

En liten länk för de intresserade...

www.diamantvax.com/
  • Hagbard
  • Hagbard's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 14
Moderators: Markus Vesala, Göran, hakano, Xon
Time to create page: 0.382 seconds