| 
Välkommen, Gäst

ÄMNE: Alde Compact 3000.

Alde Compact 3000. 3 år 3 månader sedan #290692

Nån som har nå tips va det kan vara för tok på gasolbrännan om pannan är svår startad.

Brukar magnetventilen kärva?
  • don_Tony
  • don_Tony's Avatar
  • Fricampare
  • Thank you received: 15
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Alde Compact 3000. 3 år 3 månader sedan #290746

Samma problem har jag. Och har läst manualen ut och in. Kan det vara den lilla svarta plastboxen utanför nu igen? Polaren jag hade tidigare fick jag byta den boxens innehåll, alltså kretskortet.

Då funkade det igen. Det är bara att den kretskortet kostar runt 2000,. Kan man bara ta ut kortet och rengöra den lite på något sätt?

Om det är nu det som är en vanlig fel?
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • Moderator
  • Thank you received: 174

-En Tidresande I Nuet
Be smart! By a Smart Car! :)
Flera smileys: http://www.augk18.dsl.pipex.com/

Alde Compact 3000. 3 år 3 månader sedan #291086

Ingen som har nå koll?
  • don_Tony
  • don_Tony's Avatar
  • Fricampare
  • Thank you received: 15

Re: Alde Compact 3000. 2 år 9 månader sedan #302122

Ser att andra ochså har problem med Alde 3000 i andra trådar.

Nu har jag lärt meg att Kretskortet är något annat än den svarta boxen som sitter på utsidan på pannan.

Fast, just nu mitt i den kallaste.. stavning? vinteren så vill inte min Aldepanna köra på för fullt med värme med el. Inte ens på III:an.

Hm! Blir bara såvitt lunket i rören. Den kan bli varmt först typ en timma, sedan bli lunken igen. För att sedan helt sluta att fungera. Kommer inte igång igen förän man startar på nytt, efter att elpatronen i pannan har varit avslagen typ en time innan.

Kan det vara Kretskortet i ovanskåpet vid ingångsdörren på min Kabe 780 (2002) som börjar ge seg? ger det sådanna här utslag?

Nu fungerar dock pannan på gasol hur fint som helst pötsligt. Men, vetti katta om den gör det om jag tar en tur med husvagen. Verkar vara en glappkontakt när det gäller att köra pannan på gasol.

Mitt i kallaste vinter alltså. Försumbar effekt med elpatronen och fungerar med gasol tills vidare. Vad kan det vara för fel?

Säkringen på 3A till pannan på Kretskortet är okej. Har till och med bytt den för att vara helt säker.

Det är himla tur att man har en vanlig värmfläkt för 99:- som fungerar i alla fall. :laugh: :laugh: :laugh:

5 sådanna lite här och var i husvagnen och reservdels problematiken är ett minne blott. Bara den ena värmer ju upp vagnen till fullo. Det nu i helgen då Gasolen tog slut och hade inte full flaska. Det i minus 18 grader.
  • Markus Vesala
  • Markus Vesala's Avatar
  • Moderator
  • Thank you received: 174

-En Tidresande I Nuet
Be smart! By a Smart Car! :)
Flera smileys: http://www.augk18.dsl.pipex.com/
Senast redigerad: 2 år 9 månader sedan av Markus Vesala.

Re: Alde Compact 3000. 2 år 1 vecka sedan #326207

Ursäkta jag lånar denna tråden lite då rubriken passar. (har ju inte vart nån aktivitet i den på länge)

Min fråga gäller Alde pannor i 3000-serien. jag håller (mer eller mindre) på att leta nyare vagn & vi kommer troligtvis att hamna på årsmodeller under första halvan av 2000-talet å då är ju dessa pannor aktuella.

Min fråga handlar om vintern & frostskyddet? Jag har hört att vissa av dessa pannor har nån automatisk avtapping ur varmvattenberedaren vid frostgrader? (om pannan är avslagen alltså)
Har även hört att om varmvattenberedaren skulle frysa sönder så är det byte av hela pannan som gäller.

Nån som vet nåt om detta?? Vilka pannor har denna automatiska avtappning??
  • krister j
  • krister j's Avatar
  • A-sponsor
  • Thank you received: 218
Kör Volvo V70 2,4D & släpar på en Kabe Onyx GXL
Rymmer från Surahammar när andan faller på.

Alde Compact 3000. 2 år 1 vecka sedan #326210

Markus, det sitter ett litet vred (termostat) på pannan. Prova att vrida på den, nån kan råkat komma åt den och dragit ner värmen på pannan. Den svarta lilla boxen på utsidan är tändmodulen till gasoldriften. Kretskortet sitter inne i pannan och att bara byta ut saker på måfå blir snabbt en ganska dyr affär om man har otur eftersom man oftast inte får lämna tillbaka elektroniksaker man monterat. Är man inte insatt i elektronik och felsökning på det är det bäst att lämna in vagnen till någon som vet vad dom håller på med.
Kretskortet innanför dörren? Menar du kontrollpanelen? Visst kan det vara den, men återigen. Byta saker på måfå är inte lönsamt ... oftast ska väl tilläggas, även en blind höna hittar ju korn ibland.

KristerJ, har inte sett att någon Alde 3000 eller 3010 heller för den delen har frysskydd. Glömmer du tömma varmvattenberedaren kommer du bli ungefär 25-35 000:- fattigare. Så ja, fryser pannan är det byte av hela pannan som gäller.

///Majk | Eskilstuna | www.dorfmeister.se
Husvagn: KABE Royal Hacienda 880BTDL -07 | Dragbil: Dodge Nitro SLT 2.8CRD -09 | Leksak/dragbil: Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -97 (fullvuxen skogsmodell)
KABE - Alltid steget före. | Dodge - Grab life by the horns
Senast redigerad: 2 år 1 vecka sedan av Herr Ðorfmeister.

Alde Compact 3000. 2 år 1 vecka sedan #326216

Jo, det finns frysskydd till Aldes 3010. I min Polar så fanns det med i ett av utrustningspaketen. Konstruktionen ser ut att vara monteringsbar i efterhand. Nyttig finess om jag får säga det själv
  • Uffe
  • Uffe's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 139
Kör: VW Touareg V6 TDI -12
Drar: Cabby 740M2C Caienna -14

Utgår från Falkenberg

HF 234 -- CC 79911

Alde Compact 3000. 2 år 1 vecka sedan #326218

Uffe skrev:
Jo, det finns frysskydd till Aldes 3010. I min Polar så fanns det med i ett av utrustningspaketen. Konstruktionen ser ut att vara monteringsbar i efterhand. Nyttig finess om jag får säga det själv
Aha, sorry. Kände inte till att det satt på Polar. Är det samma som brukar sitta på Trumas varmvattenberedare?

///Majk | Eskilstuna | www.dorfmeister.se
Husvagn: KABE Royal Hacienda 880BTDL -07 | Dragbil: Dodge Nitro SLT 2.8CRD -09 | Leksak/dragbil: Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -97 (fullvuxen skogsmodell)
KABE - Alltid steget före. | Dodge - Grab life by the horns

Alde Compact 3000. 2 år 1 vecka sedan #326224

På Aldes hemsida är benämningen Frostcontrol.
  • Uffe
  • Uffe's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 139
Kör: VW Touareg V6 TDI -12
Drar: Cabby 740M2C Caienna -14

Utgår från Falkenberg

HF 234 -- CC 79911

Alde Compact 3000. 2 år 1 vecka sedan #326226

Uffe skrev:
På Aldes hemsida är benämningen Frostcontrol.

Det finns tydligen två varianter av frostvakten, varav den ena är för en John Guest-anslutning. Vad tusan är John Guest för något?
  • Teru Stuhl
  • Teru Stuhl's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 66
Släpar numera på en Polar 620 -99. Ångrar djupt att vi sålde vår Öggestorp Baron -89, som var en bättre vagn i det mesta.
Drar med en Chev Trans Sport, kallad Kamelen (kartongfärg, gungar rejält och dricker som en........, ja, kamel)
Moderators: Markus Vesala, Göran, hakano, Xon
Time to create page: 0.395 seconds