| 
Välkommen, Gäst

ÄMNE: Förstuga/spiketält/kur

Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #226914

Nu har vi byggt klart vår förstuga. En sak som slog mig när vi skulle planera bygget var att det var svårt att hitta tips och inspiration så därför startar jag en tråd där de som vill kan bidra med lite bilder och annat matnyttigt för den som funderar på en "kur".

Vi står i Storhogna och där finns inga skrivna regler för hur man får bygga. Campingägarna ville dock hålla 4-metersavståndet till nästa vagn vilket fick bli vår ram. Eftersom vi ville ha ett rum och ett förråd så gjorde vi dock vår kur lång. Yttermåtten är 2,1 meter bred och 4,7 meter lång. Vi har byggt vår kur på plats med lösvirke. Dock hade jag gjort ritningar i förväg för att ha något att gå efter.

Vi är ju lite eljest i vår familj så rummet i vår kur är som ett vardagsrum men det fyller de grundfunktioner vi var ute efter (extra sovplats samt extra utrymme för torkning och förvaring av ytterkläder/skor).

En färdig S-karosser-förstuga i "husvagnsutseende" går på 40-50 tkr och en knuttimrad förstuga kan man få för 20 tkr men då är det mest bara ett skal. Vår förstuga har kostat ca 30 tkr (exkl. möblemang) men då inkluderar det allt så som isolering, plåttak, tapeter, golvmatta, elinstallationer etc.

Ett litet tips som vi kom fram till under processen var att man kan beställa galonklädda "skumgummikorvar" från Svenska Tält. Dessa är lite dyrare men de tätar bra mellan kuren och vagnen.

Nedan en bild från insidan av vår färdiga kur. Om någon är intresserad av att se mer så finns både bilder och ritningar på vår hemsida
  • MatSun
  • MatSun's Avatar
  • Försiktig campare
  • Thank you received: 1

Utgår från: Bergsåker, Sundsvall
Står på vintern: Storhogna fjällcamping
Lägger upp bilder: www.grimvagen7.se/camping
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #226915

Vilket fantastiskt fint bygge du gjort!
Förstår att det kommer att kännas bra när man vintercampar med ett rejält utrymme som sluss och extrarum som är lätt att värma upp. Kanonbra med förrådsdelen med.
Det var roligt att se.
Kanske någon gång att man själv har behov av en kur och då blir detta en värdefull tråd.
Ha en bra vintersäsong :)
  • Eros
  • Eros's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 3
Campar året om på underbara västerås camping ängsö i våran Kabe Royal 780 BGXL

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #226985

Jättefint! Skulle oxå vilja ha en sån förstuga men eftersom vi aldrig stannar så länge på samma vintercamping så blir det nog för omständigt. Man får ju inte ha det heller överallt.
Själva börjar vi nu ledsna på att även bygga nytt golv var och vartannat år :P
  • Tessi
  • Tessi's Avatar
  • Långliggare
Husvagnslös men en ständig medlem i Polkagrisklubben :)

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #227009

Här byggs det också för fullt. Eftersom vi har en Cabby -08 så blir vårt bygge med samma väggar och tak som vagnen. Det blir också samma mörka fönster som vagnen i övrigt.
Ett stort fönster på framsidan och ett mindra på bakväggen.
Lådans mått är 4,20x2,40. Bakväggen mot vagnen har sluss för både dörr och sovrumsfönster.
Lådan kommer att stå på domkrafter så att den lätt kan justeras utifall att kälen drar iväg med golvet.
I övrigt byggs den så att delarna skruvas ihop för att lättare kunna transportera och förvara den.

Återkommer med mera bilder när fönster, lister och övrigt är på plats.
  • Chriper
  • Chriper's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 26

Far omkring med en Ford Kuga TDCi Titanium X 2014 (inte den på bilden) och efter hänger en Cabby 740 LT Caienna 2011.
När vi inte far omkring står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Senast redigerad: 5 år 1 månad sedan av Chriper.

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #227050

Ser fram imot mer bilder och beskrivning på hur du gått till väga...en första fråga, varifrån har du fått väggarna med den plåten?
  • Franz
  • Franz's Avatar
  • Fricampare
  • Thank you received: 1

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #227066

Chriper skrev:
Här byggs det också för fullt. Eftersom vi har en Cabby -08 så blir vårt bygge med samma väggar och tak som vagnen. Det blir också samma mörka fönster som vagnen i övrigt.
Ett stort fönster på framsidan och ett mindra på bakväggen.
Lådans mått är 4,20x2,40. Bakväggen mot vagnen har sluss för både dörr och sovrumsfönster.
Lådan kommer att stå på domkrafter så att den lätt kan justeras utifall att kälen drar iväg med golvet.
I övrigt byggs den så att delarna skruvas ihop för att lättare kunna transportera och förvara den.

Återkommer med mera bilder när fönster, lister och övrigt är på plats.

Snygt bygge.

Vi använde saxdomkrafter på vår första kur men tyckte att det var för vingligt så de två yttersta byttes ut mot gängstänger i m20.
På den senaste kuren så köpte vi stödben på Biltema, det finns en modell med endast en rund platta i botten i stället för hjul och gjorde fästen som sitter på hörnen med en platta in under hörnet på kuren för bärigheten. Sedan bytte jag ut veven mot en mutter så det är bara att sätta på ett spärrskaft och justera in höjden, funkar kanon.

Tog också och satte två balkar under kuren med fem st ca10 cm stora hjul på.
Nu backar vi vagnen på platts och så lägger vi ut två plankor under kurens hjul och knuffar kuren mot vagnen lätt.

Vi har en fördel av att kuren står kvar på samma platts på sommaren så när vi kommer på hösten så dockar vi på ca 1,5 timme.
  • Cabbydragaren
  • Cabbydragaren's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 8
Dragare, FORD KUGA TDCi -13 och drar på Cabby 650+ -10

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #227068

Tack MatSun för mycket bra beskrivning och ritningar.

Nu har jag redan en kur men hade jag haft denna information tidigare hade det underlättat.

Bra jobbat!!

/ Henrik
  • henke n
  • henke n's Avatar
  • Försiktig campare
Drar en Polar 590e -02 bakom en passat tdi 4M -13.

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #227071

Kan bara säga att jag blev så "AVUNDSJUK"skulle själv vilja ha en.Jätte snyggt gjort hoppas ni kommer få en bra vinter där :)

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #227098

Även jag har lyckats få ihop en förstuga. Inte så mycket kvar nu. En vägg på förrådet och så ska jag bygga två sovalkover. I helgen som var satte jag foder, socklar och lister invändigt. Sambon lackade väggar och tak.

community.husvagnochcamping.se/tags/Proj..._rstuga/default.aspx
  • Frank
  • Frank's Avatar
  • Fricampare
  • Thank you received: 3
Mitsubishi Pajero Sport V6 -06
Kabe Royal 560 KS XL -08

Sv:Förstuga/spiketält/kur 5 år 1 månad sedan #227141

Franz skrev:
Ser fram imot mer bilder och beskrivning på hur du gått till väga...en första fråga, varifrån har du fått väggarna med den plåten?

Hej Franz
Jag har lyckats köpa dom via Cabby. Tittar just nu på möjligheten att ordna fram tape med denna dekor.
Återkommer med information när lådan är klar.

Till Cabbydragaren.
Jag kommer också att använda Biltemas domkrafter. Vi gör en styrtapp i hörnen som stabiliserar överdelen och fäster dom sen i trallgolvet. Jag kommer även att ha två domkrafter i mitten av lådan eftersom den blir så lång. Dessa fäster jag i en två tum fyra- regel.

Men som sagt mera bilder utlovas när grejerna är på plats. Räknar med att det blir den 14/11.
  • Chriper
  • Chriper's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 26

Far omkring med en Ford Kuga TDCi Titanium X 2014 (inte den på bilden) och efter hänger en Cabby 740 LT Caienna 2011.
När vi inte far omkring står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Senast redigerad: 5 år 1 månad sedan av Chriper.
Moderators: Markus Vesala, Göran, hakano, Xon
Time to create page: 0.400 seconds