| 
Välkommen, Gäst

ÄMNE: Displayen till Alde compact 3010 funkar inte.

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 3 månader sedan #167655

Hagbard skrev:
stressfläkt skrev:
AARRGHH!!!!

Nu har jag varit tvungen att byta säkring efter varje resa med husvagnen.
Varje gång jag kommer hem med vagnen och har stoppat i strömmen så har säkringen gått, vad kan vara fel? (Det hjälpte inte med byte till 5A)

Jag skall kolla vilket av stegen som knäcker säkringen på nästa resa, det skumma är att det funkar när man reser bort.......

I tidigare inlägg...

Dessutom, precis innan jag märkte att displayen inte funkade så vevade jag ner stödbenen bak, då märker jag att jag får ström i mig när jag "jordar" mellan vagnen och marken!
Det killade ganska bra i fingrarna vill jag lova.

Som du beskriver det så är det nog inget fel i vagnen...

Men du borde nog kolla snöret hemmavid som du kopplar till vagnen...
Verkar mer som du har fas över jord där då du också får lite kittlingar i spenarna då du vevar ned stödbenen...Samt att säkringar som ligger över jord i vagnen inte pallar med den högre strömstyrkan...:unsure:

Har du ingen jordfelsbrytare hemma och testa med?
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 3 månader sedan #167693

Christer Gustafson skrev:
Hagbard skrev:
stressfläkt skrev:
AARRGHH!!!!

Nu har jag varit tvungen att byta säkring efter varje resa med husvagnen.
Varje gång jag kommer hem med vagnen och har stoppat i strömmen så har säkringen gått, vad kan vara fel? (Det hjälpte inte med byte till 5A)

Jag skall kolla vilket av stegen som knäcker säkringen på nästa resa, det skumma är att det funkar när man reser bort.......

I tidigare inlägg...

Dessutom, precis innan jag märkte att displayen inte funkade så vevade jag ner stödbenen bak, då märker jag att jag får ström i mig när jag "jordar" mellan vagnen och marken!
Det killade ganska bra i fingrarna vill jag lova.

Som du beskriver det så är det nog inget fel i vagnen...

Men du borde nog kolla snöret hemmavid som du kopplar till vagnen...
Verkar mer som du har fas över jord där då du också får lite kittlingar i spenarna då du vevar ned stödbenen...Samt att säkringar som ligger över jord i vagnen inte pallar med den högre strömstyrkan...:unsure:

Har du ingen jordfelsbrytare hemma och testa med?

Uttaget jag använder hemmavid går över jordfelsbrytaren i huset, löser direkt när det blev fukt i kontakten i höstas..

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 3 månader sedan #167696

Jag tycker det låter otäckt. Du behöver mäta upp om du har spänning över jorden in i chassiet, vilket kan vara livsfarligt!!!
  • Petter_Åström
  • Petter_Åström's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 1
Husvagnsreparatör.

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 2 månader sedan #169168

Vi har haft precis samma problem i sommar. Har bytt säkring vid varje stopp. Fick också samma tips från Alde, att byta till 5A men det ändrade ingenting, även 5A-säkringen har gått. Har även testat att använda en trög 5A, men det kan jag inte rekommendera då säkringen verkade bli varm. Även den gick efter några stopp och då var den svår att få ur säkringshållaren pga att den smält fast lite på ena sidan.

Att slå av huvudströmmen verkar inte göra någon skillnad.

Förra året hade vi inga problem med detta alls och det enda vi har ändrat är att vi har låtit Volvo byta släpvagnskontakten på bilen till en 13-polig variant. På Husvagnen är det ju en 13-polig kontakt som standard.

Någon som har något tips?

Har en Hobby 650 KMFe -07 och en Volvo XC90
  • frazze
  • frazze's Avatar
  • Quick stop
Kör: Volvo XC90 T6 -03
Drar: Hobby 650 KMFe -07
Utgår från: Linköping

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 2 månader sedan #169199

frazze skrev:
Vi har haft precis samma problem i sommar. Har bytt säkring vid varje stopp. Fick också samma tips från Alde, att byta till 5A men det ändrade ingenting, även 5A-säkringen har gått. Har även testat att använda en trög 5A, men det kan jag inte rekommendera då säkringen verkade bli varm. Även den gick efter några stopp och då var den svår att få ur säkringshållaren pga att den smält fast lite på ena sidan.

Förra året hade vi inga problem med detta alls och det enda vi har ändrat är att vi har låtit Volvo byta släpvagnskontakten på bilen till en 13-polig variant. På Husvagnen är det ju en 13-polig kontakt som standard.

Har också bytt till 13-polig på min V70, Kan det vara fel på laddströmmen från bilen till vagnen?
När vagnen är påkopplad till bilen och motorn är på så blixtrar det i katastrofwiren om man "racklar" på den, vete fasen om den får jordning som den skall genom släpvagnskontakten....
Senast redigerad: 6 år 2 månader sedan av stressfläkt.

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 1 månad sedan #173515

stressfläkt skrev:
frazze skrev:

Har också bytt till 13-polig på min V70, Kan det vara fel på laddströmmen från bilen till vagnen?
När vagnen är påkopplad till bilen och motorn är på så blixtrar det i katastrofwiren om man "racklar" på den, vete fasen om den får jordning som den skall genom släpvagnskontakten....

Uppdatering på problemet:

Jag har haft inne vagnen på reparation, det som hade hänt var att det stora kretskortet som styr lampfunktioner mm. från touchpanelen hade gått sönder tack vare att jag inte har jord på pinne 11 i släpkontakten (enligt vad reparatören sade till mig).
Detta fel medförde bla. att vagnens chassi blev strömförande (och att säkringen gick ideligen på Aldepannan).

Handlaren som löste detta är FJ´s Husvagnsservice i Falkenberg, kan verkligen rekommendera FJ´s och deras verkstad å det varmaste!

Jag löste sedan kvalitetsproblemet för min del när husvagnen äntligen blev hel igen genom försäljning av husvagnen, aldrig aldrig någonsin mer någon Hobbyhusvagn...

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 1 månad sedan #173544

Då är ju frågan: Är det fel att inte ha jord på pinne 11, eller är det bara olika standarder?

För om det är fel att inte ha jord på pinne 11 så har ju Volvo gjort fel, annars är det ju Hobby som har gjort fel. I vilket fall som helst så borde ju inte vagnen bli strömförande bara för att det saknas jord på ett stift? Och frågan är om det under några omständigheter är ok att saker i vagnen går sönder i ett sådant läge.

Tittar man på kopplingschemat på www.kamafritid.se/pdf/J%C3%A4ger_13-polig_kontakt.pdf så verkar det ju som om pinne 11 är disponibel. Å andra sidan så säger www.campingwebben.se/wiki/index.php?title=Koppling att den ska vara jord till stift 10 (laddning och kylskåp).
  • frazze
  • frazze's Avatar
  • Quick stop

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 1 månad sedan #173548

frazze skrev:
Då är ju frågan: Är det fel att inte ha jord på pinne 11, eller är det bara olika standarder?

För om det är fel att inte ha jord på pinne 11 så har ju Volvo gjort fel, annars är det ju Hobby som har gjort fel. I vilket fall som helst så borde ju inte vagnen bli strömförande bara för att det saknas jord på ett stift? Och frågan är om det under några omständigheter är ok att saker i vagnen går sönder i ett sådant läge.

Tittar man på kopplingschemat på www.kamafritid.se/pdf/J%C3%A4ger_13-polig_kontakt.pdf så verkar det ju som om pinne 11 är disponibel. Å andra sidan så säger www.campingwebben.se/wiki/index.php?title=Koppling att den ska vara jord till stift 10 (laddning och kylskåp).

Enligt volvos manual så är pinne 11 oanvänd, familjen som köpte min husvagn hade inte ens en hylsa i plats 11 i kontakten när vi kollade (VW Transporter).

Jag kan inte svära på att infon om pinne 11 verkligen kommer från Hobby, jag har endast fått detta förklarat för mig från han som lagade min vagn.
Senast redigerad: 6 år 1 månad sedan av stressfläkt.

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 1 månad sedan #173563

Volvo verkar inte vara riktigt konsekventa med hur man kopplar de 13-poliga kontakterna. Tittar man på den här kopplingsinstruktionen ( vccs.volvocars.se/accessories/ii/Details...67-9a3d-01312c401e6b ) för S40/V50 sid 14 så ser man att stift 10 är laddning och stift 11 är jord för laddningen.

Men tittar man på samma instruktion för Volvo S60 / S80 / V70 / V70 XC / XC70 / XC90 ( vccs.volvocars.se/accessories/ii/Details...73-b459-c57ac0e27614 ) så är inte stift 11 kopplat alls.

Tyvärr kan man inte ladda ned kopplingsschemat för DIN/ISO 11446 (standarden för jaegerkopplingen), men här finns ett schema som åtminstone säger sig vara för den standarden: www.valeryd.se/kopplingschema.asp och där är stift 11 kopplat. Det skulle i sådana fall innebära att Volvo kopplar fel.

Hursomhelst verkar det ju vara fler bilmärken som inte kopplar stift 11.
  • frazze
  • frazze's Avatar
  • Quick stop
Senast redigerad: 6 år 1 månad sedan av frazze. Orsak: Fixade länkarna

Sv:Displayen till Alde compact 3010 funkar inte. 6 år 1 månad sedan #173568

Mina egna erfarenheter av jäger är följande.

På bilar med jäger saknas väldigt ofta stift 10,11,12.
På kabe tex har man stift nr 9 till laddning. 10 till kyl. Ingenting på 11 och 12. 13 fungerar som jord för stift nr 9 och 10.

På hobby hade jag även jord på stift nr 11. Har man väl stift nr 11 så är de jord till stift nr 10.

Har man bara 13 så används de som jord till både 9 och 10.
  • Mr Henke
  • Mr Henke's Avatar
  • Gasol i blodet
Moderators: Markus Vesala, Göran, hakano, Xon
Time to create page: 0.397 seconds