| 
Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?

Du är inte inloggad.

Enkät om gråvatten
(1 läser) (1) Gäst
Till sistaSida: 12
Rubrik: Enkät om gråvatten
Enkät om gråvatten 1 månad, 1 Vecka sedan  
Det pågår en livlig diskussion angående gråvattnet i en annan tråd. Bland annat påstår en person att 90% av svenskarna låter sitt gråvatten gå rätt ut i backen (om jag förstår det inlägget rätt). Är detta slarv med lunga så vanligt innebär det att det i princip bara är vår vagn som använder lungan som man ska...? Jag har nu gjort en väldigt enkel enkät som jag ber dig att besvara ärligt, men eftersom det inte går att skapa en anonym enkät (jag gissar att flera svara oärligt om de måste stå för sina ord) här på forumet så har jag lagt den på vår hemsida.

www.dorfmeister.se/

Ju fler som svarar desto intressantare underlag till vidare diskussion så följ länken och välj ut ett av tre svar.
Fru Ðorfmeister
A-sponsor
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Vår campingsida
Min blog

Ett under att du ser mig
Att du fortfarande ser mig
Ett under att du ser mig
Som någon som kan ge dig nånting
Som får dig att vilja vara min
Logga in för att svara.

Sv:Enkät om gråvatten 1 månad, 1 Vecka sedan  
Tror detta nog beror lite på var man står, jag kikade runt pland de 20 närmsta grannarna här och alla har mer eller mindre fyllda spillvattenkärl (lunga eller behållare)
Men står man utefter nån väg eller fritt nån annanstans är det nog många som låter diskvattnet gå direkt ut, dock inte på campingplatser, tror det var länge sedan jag såg något sådant.
Lasse620
Långliggare
graphgraph
Logga in för att svara.

Sv: Enkät om gråvatten 1 månad, 1 Vecka sedan  
Jag har svarat på enkäten, men törs stå för mitt svar även här trots att det är "slarvar då och då". På camping är det alltid luga som töms på avsedd plats som gäller. Stannar jag daremot till någon annan stans kan det hända att det går ner en vattenskvätt i avloppet utan att lungam sitter där. Då pratar vi om kanske en halv dl som svoshat runt i temuggen för att skölja ur smulorna efter mitt smörgåsdoppande.
Jag använder över huvud taget avloppet väldigt lite. Det längsta jag stått på samma ställer är 4 nätter och efter den tiden är det bara 1-2 liter i lungan, om ens det. Jag är ensam i vagnen och rädd om mitt vatten och spolar inte gärna ut det jag så mödosamt måste hämta för att återställa...
Asawi
Sponsor
graphgraph
Åsa
Semestrar med:: Liten husbil, Skorven, eller liten Sprite husvagn, Lillan. (Smaklöshetens Högborg)
Ressällskap: Storvuxna huskyn Bamse
Utgår från: Filipstad
Hemsida: asawi.zoomin.se/index.html
Logga in för att svara.

Nu har jag svarat på din enkät helt ärligt
har ingen lunga mer än dom i kroppen
har dunk med hjul
Micke.A
Moderator
graphgraph
Vagn Sävsjö 6.1 Euroline
Bil Volvo V70 01:a 2,4T hk?(så det räcker)
Från:Åstorp
Livet må vara jävligt men
Alternativet är oaceptabelt
CC 77 350 Forummedlem 297
Logga in för att svara.

Fru Ðorfmeister skrev:
... ... ...
Ju fler som svarar desto intressantare underlag till vidare diskussion så följ länken och välj ut ett av tre svar.

Går tyvärr inte att svara på din enkät för mig, då det är olika om jag står på campingplats, fricampar i skogen eller stannat tillfälligt och fikar på en rastplats.
Enkäten i nuvarande form fungerar ju bara om man alltid står på campingplats, tycker jag.
Men kanske menar du att det är underförstått?
BoUte
Långliggare
graphgraph

Egen campingwebbplats: FrittLiv - Med Foton från mitt Campande & Vagn samt Camping- / Fritids-Länkar
Logga in för att svara.

Ska kolla närmare på den senare i kväll...
Men jag kan ju säga att jag använder lungan på campingar!! I princip aldrig annars...
Stannar jag på en rastplats & käkar så sköljer jag bara av disken (skapar & torkar av det värsta först) med vatten & vad är det som är skitigt då?? Står jag i skogen så är det samma sak.. i princip bara vatten som går ut där..

Nu har jag kollat! Gick ju fort.
Håller med BoUte om att det inte går att svara på!!

När jag är på en camping så använder jag en hel lunga & tömmer den där den ska tömmas.
(har fuskat nån enstaka gång då vi bara stannat för natten & dragit vidare på morgonen)

Men som sagt när jag fricampar så blir det utan lunga. Ang lukt så blir det ingen lukt om man bara låter det rinna ut. Lukten kommer ju i den instängda lungan efter nån eller ett par dagar i solen.
Vid fricamping så är det papptalrik, plastbestick & muggar som gäller. Ofta grillas maten så det blir minimalt med disk...
krister j
Långliggare
graphgraph
Medlem online Klicka här för att se användarens profil
Senast ändrat: 2010-07-28 17:34 av krister j.
Släpar på en lätt bagagnad Knaus 540 TK -91 totvikt 1290kg med en Volvo V70 2,4D -06
Förhoppningsvis kommer vi bort en bit från Surahammar.
Logga in för att svara.

Nu var inte denna enkät tänkt som så väldigt seriös eller vetenskaplig utan mer ett hum om vilka dessa 90% av oss svenskar det är som, på campingplatser, använder en trasig lunga (om någon överhuvudtaget). Som det ser ut just nu, i den lilla mycket ovetenskapliga enkäten, så är det övervägande användare av lunga som har svarat. Vill någon göra en mer seriös undersökning så lovar jag att svara.
Fru Ðorfmeister
A-sponsor
graphgraph
Vår campingsida
Min blog

Ett under att du ser mig
Ett under att du ser mig
Logga in för att svara.

Fru Ðorfmeister skrev:
... ... ...
Som det ser ut just nu, i den lilla mycket ovetenskapliga enkäten, så är det övervägande användare av lunga som har svarat. Vill någon göra en mer seriös undersökning så lovar jag att svara.

Ja nog blir din slutsats ovetenskaplig om att "är det övervägande användare av lunga som har svarat"!
Jag var precis in om och tittade på din enkät - jag kan inte se att ens ordet "lunga" finns med där!
Så hur du kan dra någon slutsats om svararna där använder lunga eller ej förstår inte jag
Så här ser den ut just nu:

Tänk om du får mest fricampare som svarar - då är ju hög procentandel på "Låter det rinna ut i backen" inte så förfärligt!
Utan någon uppstyrning om vid vilken campingsituation enkäten avser ger den ingen kunskap alls och blir ganska meningslös tyvärr, tycker jag.
BoUte
Långliggare
graphgraph
Senast ändrat: 2010-07-28 18:41 av BoUte.Anledning: Ändrat textmarkering...

Egen campingwebbplats: FrittLiv - Med Foton från mitt Campande & Vagn samt Camping- / Fritids-Länkar
Logga in för att svara.

BoUte skrev:
Fru Ðorfmeister skrev:
... ... ...
Som det ser ut just nu, i den lilla mycket ovetenskapliga enkäten, så är det övervägande användare av lunga som har svarat. Vill någon göra en mer seriös undersökning så lovar jag att svara.

Ja nog blir din slutsats ovetenskaplig om att "är det övervägande användare av lunga som har svarat"!
Jag var precis in om och tittade på din enkät - jag kan inte se att ens ordet "lunga" finns med där!
Så hur du kan dra någon slutsats om svararna där använder lunga eller ej förstår inte jag
Så här ser den ut just nu:

Tänk om du får mest fricampare som svarar - då är ju hög procentandel på "Låter det rinna ut i backen" inte så förfärligt!
Utan någon uppstyrning om vid vilken campingsituation enkäten avser ger den ingen kunskap alls och blir ganska meningslös tyvärr, tycker jag.

Äsch, ta det inte så allvarligt (dock tolkade jag det i tråden jag länkar till att det handlade om campingplatser). Avseende ordet lunga så valde jag att inte använda det i enkäten då det även finns plastdunk, hink och slang att tömma med. Vill eller kan Du inte svara behöver Du inte...och tro mig, enkäten kommer inte hamna som underlag till något annat än just som diskussionsämne, meningslöst eller ej.
Fru Ðorfmeister
A-sponsor
graphgraph
Vår campingsida
Min blog

Ett under att du ser mig
Ett under att du ser mig
Logga in för att svara.

Jag svarade "Fuskar då och då", och med det menade jag att vattnet får rinna rakt ut om vi står där det "inte ofta vistas annat folk, och vi inte diskat i det".

Står vi på en campingplats (i år 5 av 28 nätter) så kommer vattnet till rätt avloppsbrunn via en tät lunga. Kortare stopp vid rastplatser och liknande får den inbyggda gråvattentanken ta hand om. Var detta vatten sedan hamnar beror på var vi har natthärbärge.

Överskott av färskvatten tappar vi dock i allmänhet rakt ner på marken där vi står. Om någon tycker illa om det får vi hoppas att de skyddar sin omgivning med paraply med stuprör när det regnar.

/Mikael, som inte tycker att frågan är helt ointressant.
mikaelkr
Fricampare
graphgraph
Kör: Ford mondeo 1997
Drar: Cabby 590 GLX 1988

Två vuxna och tre små barn.
Logga in för att svara.

Till börjanSida: 12