| 
Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?

Du är inte inloggad.

Brandrisker på camping !
(1 läser) (1) Gäst
Till sistaSida: 12345
Rubrik: Brandrisker på camping !
Sv:Brandrisker på camping ! 1 månad, 1 Vecka sedan  
fy17, man vet inte om man ska skratta eller gråta
FredrikB
Försiktig campare
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Kör: Passat V6 -00
Drar: Kabe safir 590 -99
Logga in för att svara.

Vi stod på Askim (Lisebergs) camping för några veckor sedan, där var det så trångt så grannen bakom var tvungen att öppna förtältssidan när vi skulle veva upp stödbenen. Jag fick stå inne i deras tält när jag vevade upp.
Uffe65
Sponsor
graphgraph
Husvagn. Cabby 700M
Bil. 420 gröna Nm framför vagnen (V70 2,4D)
Logga in för att svara.

Uffe65 skrev:
Vi stod på Askim (Lisebergs) camping för några veckor sedan, där var det så trångt så grannen bakom var tvungen att öppna förtältssidan när vi skulle veva upp stödbenen. Jag fick stå inne i deras tält när jag vevade upp.

Huga! Hade jag fått ett tält så nära som BoUte hade jag helt sonika satt mina möbler just i deras tältöppning och låtsat som inget;))
Argos
Sponsor
graphgraph

HF medlem 3762
CC medlem 75293
Utgår från Gnosjö, smålands djupa skogar
Husbil Bürstner Argos 748-2G 2008!
Kör Volvo S80 när inte husbilen går
Sambo *Patrona* kör Volvo 855
MSN Argos-748@hotmail.com
Logga in för att svara.

Argos skrev:
Uffe65 skrev:

Huga! Hade jag fått ett tält så nära som BoUte hade jag helt sonika satt mina möbler just i deras tältöppning och låtsat som inget;))

Han hade ju i alla fall "hela" 80 cm mellan vagn och tält, jag skulle gissa att vi hade 5 cm mellan vagn och tält när tältet var uppsträckt. Däremot var det säkert de rekommenderade fyra metrarna mellan vagnarna i samma rad.

Det verkar också som att de flesta campingar bara tittar på avståndet mellan vagnarna, och glömmer avståndet bakom. De flesta tomter idag är mellan 8 - 10 meter djupa, och då vagnar som är drygt 8 meter idag inte är helt ovanligt (vår är 8,40) så är faktisk 4-metersreglen idag en utopi tyvärr.
Uffe65
Sponsor
graphgraph
Husvagn. Cabby 700M
Bil. 420 gröna Nm framför vagnen (V70 2,4D)
Logga in för att svara.

Detta har vi snackat om tidigare. Men jag har gjort en enkel bild som visar hur det är tänkt att man ska stå för att slippa komma för nära grannen bakom. Problemet med detta sätt är att det alltid finns folk som tycker annorlunda & ställer sig i mitten eller när det tex kommer en husbil & kör in istället. Då ställer ju den sig på andra sidan platsen för att få dörren ut mot sin egen tomt. Detta system försökte dom följa på Överlida där det fanns en platta på varje tomt som man skulle ha draget över.
krister j
Långliggare
graphgraph
Släpar på en lätt bagagnad Knaus 540 TK -91 totvikt 1290kg med en Volvo V70 2,4D -06
Förhoppningsvis kommer vi bort en bit från Surahammar.
Logga in för att svara.

Det inte många verkar ha klart för sig är att enligt broschyren om Rekommenderade säkerhetsavstånd (från Räddningsverket / MSB) så gäller 4m regeln inkluderat förtältet, enligt deras bild i broshyren:

Rekommenderade brandsäkerhetsavstånd av MSB / f.d Räddningsverket.

Jag och en husbilsgranne (fint 4m vid sidan om mig) pratade om detta i somras (då vi fick det här tältet mellan oss, 80cm utanför min husvagnsdörr), men han var helt övertygad om att brandsäkerhetsavståndet gällde mellan gasolförvaringen i ett campingfordon till gasolförvaringen i nästa campingfordon. Så förvirringen verkar total bland många campare!

Malmköpings camping är föredömliga tycker jag. De har ett staket mellan campingtomternas baksidor där det finns en skylt (för varje campingtomt) om att 2m säkerhetsavstånd gäller mot staketet, dvs det blir 4m mellan campingfordonen även på baksidan!

Skylt på staketet mellan varje campingtomt på Malmköpings camping!

Fler länkar om gasol och brandsäkerhet vid camping
BoUte
Långliggare
graphgraph
Senast ändrat: 2010-07-31 11:19 av BoUte.Anledning: Länk till länker om brandsäkerhet...

Egen campingwebbplats: FrittLiv - Med Foton från mitt Campande & Vagn samt Camping- / Fritids-Länkar
Logga in för att svara.

Visst är det enkelt att sätta upp en skylt!! Men det är inte lika enkelt att se till så gästerna följer uppmaningen! Malmköping var första stopp på min tur i somras & där ser man många som står med felvända drag tycker jag...
krister j
Långliggare
graphgraph
Släpar på en lätt bagagnad Knaus 540 TK -91 totvikt 1290kg med en Volvo V70 2,4D -06
Förhoppningsvis kommer vi bort en bit från Surahammar.
Logga in för att svara.

krister j skrev:
Visst är det enkelt att sätta upp en skylt!! Men det är inte lika enkelt att se till så gästerna följer uppmaningen! Malmköping var första stopp på min tur i somras & där ser man många som står med felvända drag tycker jag...

Så här stod vi på Malmköping för två år sedan.

Att sätta upp en skylt är bra men följer ingen upp att den åtlyds så kvittar det helt.
Fru Ðorfmeister
A-sponsor
graphgraph
Vår campingsida
Min blog

Ett under att du ser mig
Att du fortfarande ser mig
Ett under att du ser mig
Som någon som kan ge dig nånting
Som får dig att vilja vara min
Logga in för att svara.

Att lämna 2m fritt till tomtgräns är en bättre/tydligare regel där tomter är utmärkta och borde användas mer (SCR - nått att ta till er), då införlivas även personbil/rengnskydd etc i reglerna. Det talas mycket om 11+11kg gas men 70 liter besin e inte att leka med vid brand. För några år sedan va vi på en camping där man sprayat dessa linjer i gräset - å då funkade det!
kentrj
Försiktig campare
graphgraph
Logga in för att svara.

När jag stod på Malmköpings Camping den 3 Juni i år och tog fotot i inlägget ovan upplever jag att de allra flesta stod enligt rekommenderat brandskyddsavstånd där, efter att gått runt en del på campingen. Därav att det kändes rätt att lägga in det här.
Men naturligtvis gick jag inte runt med ett måttband och inspekterade precis varenda hörn av campingen...

Vi kommer ju dock aldrig ifrån att personligt ansvarstagande är något väldigt bra...
En sådan här skylt borde då vara en bra grund för det personliga ansvaret, så slipper folk hålla på att upprepa att det inte kände till regeln eller hävda att det gäller inte alls... Eller är jag helt fel ute där om skylten
Än bättre hade kanske Räddningsverkets bild varit, som jag också hade med i inlägget ovan, om den fanns vid varje campingtomt

Ibland känns fricamping helt själv i skogen bara så skönt
BoUte
Långliggare
graphgraph
Senast ändrat: 2010-07-31 12:45 av BoUte.Anledning: Om Räddningsverket bild...

Egen campingwebbplats: FrittLiv - Med Foton från mitt Campande & Vagn samt Camping- / Fritids-Länkar
Logga in för att svara.

Till börjanSida: 12345
Moderatorer: Markus Vesala, hakano, Göran