| 
Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?

Du är inte inloggad.

Brandrisker på camping !
(1 läser) (1) Gäst
Till sistaSida: 12345
Rubrik: Brandrisker på camping !
Sv:Brandrisker på camping ! 1 månad, 3 veckor sedan  
Beror nog lite på kommunen. Ex i Hallandslän är räddningstjänsten jätte noga med 4m regeln. På de flesta campingar vi besökt i Halland, så när man checkar in så kommer det en kille på cykel.Han cyklar framför bilen och visar platsen och mäter så avstånden är de rätta. Nu är vi på Rosendals familjecamping utanför Glommen och här är inte en enda vagn utan att det är 4m åt alla håll. Känns kanon.
Gela
Quick stop
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Logga in för att svara.

Klart nyttig film att se, iochförsig så stod vagnarna på ett "optimalt" sätt för att den andra skulle ta eld.

Men konsekvensen av filmen är att en Brandvarnare kommer att sättas in i vagnen innan nästa tur, varför man inte haft det tidigare är ren idioti då man har flera hemma (samt även larm/brandlarm kopplat till SOS)

Mycket tack till TS för detta inlägg
Iznogoud
Sponsor
graphgraph
Är det här man ska skriva något?
Logga in för att svara.

Lasse620 skrev:
krister j skrev:
Hakano:
Nja med glimten i ögat så kanske man kan skoja till det så. För det finns ju folk med vagn som åxå vänder draget innåt för att få framsidan mot utsikten...
För visst är ju alla välkommna.

Tänker man sig för när man bokar/väljer plats så slipper man ju detta problem, bara att baxa in vagnen med handkraft åt fel håll känns onödigt jobbigt, för att inte tala om när man ska ut också

Jo men sen har vi en klick som skiter i andra o bara tänker på sig själva. Dom åker på måfå o klämmer dit vagnen där det passar. Dom blir vi tyvärr aldrig av med.
krister j
Långliggare
graphgraph
Släpar på en lätt bagagnad Knaus 540 TK -91 totvikt 1290kg med en Volvo V70 2,4D -06
Förhoppningsvis kommer vi bort en bit från Surahammar.
Logga in för att svara.

Sv:Brandrisker på camping ! 1 månad, 2 veckor sedan  
Kommer precis från en campingplats där ansvarig har regeln att det är tillåtet att campa precis hur tätt man vill på "fricampingområdet" för icke elcampare och tältare.
Efter en eftermiddagspromenad hade jag fått ett tält knappt 80cm utanför min husvagnsdörr, så jag inte ens kunde ställa ut campingstolen där längre. Familjetältet slogs upp på den ytan som bildades mellan mig och husbilsägaren som parkerat fint 4m vid sidan om min husvagn, så tältarna fick en bra yta att vara på mellan sitt tält och husbilen!

Ett par husbilar som hade ställt sig fint med 4m mellan sig fick en annan husbil som körde in och campande mellan dem.
Min andra tältgranne med schysst avstånd till mig fick all sin parkeringsyta, och yta för bord och stolar för familjen att äta vid, upptagen av ett par stor familjetält kloss intill deras tält, ca metern från min husvagn!

Jag framförde kritik om detta till campingansvarig, samt krav om nedsatt pris pga av denna trängda anarkistiska campingsituation - fick dagen efter svar av campingansvarig att på detta "fricampingområde" tillämpades inga brandskyddsavstånd samt att jag bara skulle acceptera tältet 80cm utanför min husvagnsdörr (vilket jag inte gjorde, och då blev den store bråkstaken! )!
Och jag skulle ändå glatt betala samma campingtomtavgift som de elcampandes med stora fina avgränsade campingtomter!

Ska försöka ha en mail-dialog med campingansvarig och återkommer kanske efter det med namn på campingplatsen, vilken jag nog aldrig återvänder till!
BoUte
Långliggare
graphgraph
Senast ändrat: 2010-07-22 18:38 av BoUte.Anledning: Stavning...

Egen campingwebbplats: FrittLiv - Med Foton från mitt Campande & Vagn samt Camping- / Fritids-Länkar
Logga in för att svara.

Hej BoUte!
Blir vansinnnigt irriterad när jag läser sådant här. Ta kontakt med Räddningstjänsten och be dem kolla. Tyvärr så är ju reglerna skrivna så att komunerna kan tolka dem olika. Om vi inte tillsammans och med hårda tag försöker ändra detta så kommer det fortsätta hända olyckor. Synd bara att behöva sådana tråkigheter på semestern.
Lycka till o stå på dig!
/Gela
Gela
Quick stop
graphgraph
Logga in för att svara.

Blev förvånad när jag läste att Kanon Kurt försvarar varför det inte finns brandsläckare som standard i nya vagnar. Snacka om dålig reklam

Brandskydd
Stefane
Sponsor
graphgraph
Drar Solifer 520 -10
Kör Saab 9-5 Aero -05
Jag och vagnen utgår från Borlänge
Logga in för att svara.

BoUte skrev:

Efter en eftermiddagspromenad hade jag fått ett tält knappt 80cm utanför min husvagnsdörr, så jag inte ens kunde ställa ut campingstolen där längre. Familjetältet slogs upp på den ytan som bildades mellan mig och husbilsägaren som parkerat fint 4m vid sidan om min husvagn, så tältarna fick en bra yta att vara på mellan sitt tält och husbilen!

Det var bland det värsta jag har hört, jag skulle nog ha utnyttjat min rätt att stå i min husvagnsdörr och pinka rakt ut eftersom det var ett fricampingområde utan regler !
Zoom
Långliggare
graphgraph
Medlem online Klicka här för att se användarens profil
CC R78265, står sommarsäsong på CC Örlenbadet
Drar en Solifer Finlandia 600 lk
Med en XC90 -05
Bor utanför Lidköping
Två vuxna, tre små barn
Logga in för att svara.

Stefane skrev:
Blev förvånad när jag läste att Kanon Kurt försvarar varför det inte finns brandsläckare som standard i nya vagnar. Snacka om dålig reklam

Brandskydd

Jag tror att man spar vikt i första hand, har hört att man snålat in på radio av den anledningen. Den vikten får vi ta av lastvikten.
Cabbydragaren
Fricampare
graphgraph
Dragare, v70 2,4D -08 och drar på Cabby 650+ -10
Logga in för att svara.

Sv:Brandrisker på camping ! 1 månad, 1 Vecka sedan  
Efter 3 veckor på olika campingplatser i Halland, Skåne, Öland och i Småland är jag förvånad över hur många campande som är okunniga eller inte bryr sig om dessa regler. Trots tydligt uppmärkta platser ställer man sin husvagn/husbil/tält och bil dikt an tomtgränser (även om det finns fordon/tält inom 3-4 meter), då blir det svårt med säkerhetsavstånd (om man alltid står 2m innanför tomtgränsen blir avståndet alltid OK). En regel jag saknar är avstånd även till personbilen - kanske skulle vara min 3 meter där oxå (ivf till grannens bil).

Bemötandet är olika, somliga uppskattar omtanken och flyttar sig. Andra förstår inte ens frågan (stör det dig att vi står en meter ifrån - ja, om det börjar brinna!). Även förvånad hur många som brer ut sig utanför tilldelade platser - inte bra för brandsäkerheten heller det.

Mindre nogaräknade campingägare finns - dessa kanske skulle listas på forumet. Vi har märkt att det finns platser som inte har justerat sina platsers storlek trots att vagnarna som på 70-talet var 470/530 idag snarare är 540/600 med 250 bredd istf 210, samt att förtälten inte e 2 meter utan 3 meter - klart att det då blir trångt. Vi har varit på plats där man på tilldelad tomt precis får plats med bil, markis och bil utan plats emellan att sitta på (visserligen OK då bilen står på de 4m som e säkerhetsavståndet och på plats där bakdelen på vagnen står 2m från grannens husvagnsbak (men då en häck/buskage finns, så där gäller tydligen inte 4m regeln - detta för att dragen på våra vagnar annars sticker ut i körvägen (trångt - trots uppfyllda säkerhetsavstånd enligt campingvärden).

Vi uppskattar campingar med fri uppställning om det är luftigt, exvis på Gränna Camping (utan el) - men även där har vi råkat ut för en som ställde sig 4 meter ifrån och sedan klämde in sin bil emellan våra vagnar (trots att planen var nästan tom - då förstod jag inte alls - när föraren öppnade sin bildörr slog han upp den i vår vagn med en plåtskada som resultat). Numera försöker vi välja platser där vi vet att det är rymligt och att platserna passar vår vagn. En del platser har börjat med speciella platser för lite stärre ekipage - det e bra!
kentrj
Försiktig campare
graphgraph
Senast ändrat: 2010-07-30 18:03 av kentrj.
Logga in för att svara.

Sv:Brandrisker på camping ! 1 månad, 1 Vecka sedan  
Det här är illustrationen till en tråd jag startade för ett par veckor sedan om flockmentalitet. En del tycker tydligen att det är trevligt att stå nära nära även när det finns hur myucket plats som helst... (Nej, vi känner inte varann, de hälsade inte ens när de gick förbi... Avståndet är 3-3,5 meter)

Tillägg: Husvagn och personbil är mina. Husbilen kom dagen efter oss.
Asawi
Sponsor
graphgraph
Senast ändrat: 2010-07-30 17:23 av Asawi.
Åsa
Semestrar med:: Liten husbil, Skorven, eller liten Sprite husvagn, Lillan. (Smaklöshetens Högborg)
Ressällskap: Storvuxna huskyn Bamse
Utgår från: Filipstad
Hemsida: asawi.zoomin.se/index.html
Logga in för att svara.

Till börjanSida: 12345
Moderatorer: Markus Vesala, hakano, Göran