|
V50 2,0D Vs V70 2,4D 1 månad, 1 Vecka sedan
|
|
|
Ja det börjar bli dags att byta bil!!
Fördelar nackdelar med Volvo V70 & V50 Diesel???
Jag har kollat på V70 2,4D från 06 med 163hk & en del V50 från ungefär samma år.
När det gäller V70 så är en 04 eller 05 inte mycket billigare då den heter D5 om man vill ha 163hk motorn vilken jag anser räcker.
Fördelarna för mig med en V50 skulle vara att den drar mindre utan vagn & jag pendlar till jobbet så det är en ganska stor del av mitt bilägande att betala bränsle.
V70 kändes helt klart som en stabilare bil & motorn drog mycket villigare i den medans V50 kändes som en "nyare" "fräschare" bil med fräckare inredning.
V50 känns mindre än min nuvarande Passat & V70 nästan lite väl stor...
Så nu vill jag höra vad ni andra tycker & känner???
Vilken bör man satsa på???
Kan ju nämna att prisbilden är snarlika på dessa bilar...
|
|
|
|
Släpar på en lätt bagagnad Knaus 540 TK -91 totvikt 1290kg med en Volvo V70 2,4D -06
Förhoppningsvis kommer vi bort en bit från Surahammar.
|
|
|
Sv: V50 2,0D Vs V70 2,4D 1 månad, 1 Vecka sedan
|
|
|
Volvos motorbenämningar har de senaste åren snurrat runt lite. Den D5 du nämner från -04 och -05 är samma som 2,4D. De "nyare" D5 fick först 185 och sedan 205 hk.
163 hk är en snål diesel som funkar alldeles utmärkt att dra vagn med. Hade just den motorn i min första XC90 som då är mkt tyngre än V70n.
Huruvida du vill ha en V50 eller V70 är en smakfråga. Det som talar för en V70 är att den har ett baksätet där nån kan sitta samt att den genom sin tyngd är en stadigare husvagnsdragare.
|
|
Uffe
Långliggare
|
|
Drar: Polar 620 BK -07 och väntar nu på en 730 GSX BK -11
Drar med: Volvo XC90 D5 R-Design -10
Drar från: Falkenberg
HF 234 -- CC 79911
|
|
|
Sv:V50 2,0D Vs V70 2,4D 1 månad, 1 Vecka sedan
|
|
|
Det är inget lätt val att göra. Fördelen med V50 skulle väl vara att det är en mindre bil. Just därför får du dra mer på B kort. Tror det ligger på 1470 kg.Hade tidigare en 2,0 D av V50. skatten låg på 3500 kr har jag för mig.Det var en 2005 :a. Som pendarbil drar den runt 0,6 L /mil. :Däremot som familjebil blir det mer plats i V70. Vet inget om skatt och förbrukning på denna dock.
Som du skriver så lägger jag min röst på V50
|
|
MIFE
Sponsor
|
|
Bil: Peugeot 307 2,0 HDI Kombi. Kraft så det räcker till husvagnsdragning.
Husvagn: Cabby 56 F3. Uppfyller alla våra behov för ett bekvämt campande både sommar och vinter
|
|
|
|
|
|
Uffe skrev:
Volvos motorbenämningar har de senaste åren snurrat runt lite. Den D5 du nämner från -04 och -05 är samma som 2,4D.
Jo det är ju det jag menar!! Väljer jag en 06;a 2,4D så får jag samma motor som i lite äldre D5;or... Fast det verkar som att när det står D5 på bakluckan så är priset lite högre.
Kikar man runt så är prisbilden på just D5 från 04/05 väldigt lik 2,4D från 06 & då väljer jag nog den nyare bilen!!!
|
|
|
|
Släpar på en lätt bagagnad Knaus 540 TK -91 totvikt 1290kg med en Volvo V70 2,4D -06
|
|
|
|
|
|
Väljer du en 06:a så får du en mycket bättre framvagn.
Vi har en 03:a som äter bussningar i framvagnen och det beror inte på hur damen kör. Detta var ett känt fenomen på tidigare V70. Vet inte när dom bytte typ av framvagn. Men sen hade jag en 06:a som jag körde 16000 mil med utan något helst problem med framvagnen.
|
|
|
|
Kör: Volvo V70 D5 Aut 09
Drar: Kabe Diamant GLE KS B9-08
Har med: Fru, 2 barn och Golden Retriver
Utgår från Borlänge
|
|
|
|
|
|
Ja här fick man inte mycket hjälp!!! Men det spelar inte så stor roll längre för jag har reserverat en 06;a V70 2,4D "Limited Edition" under morgonen nu & skriver väl papper på den under morgondagen.
V50 blir helt enkelt för liten!! Det var jag som ville vara lite snål & se om det skulle funka med en mindre motor som troligtvis drar mindre bränsle.
En undran?
"Limited Edition" sen finns det nåt som heter Kinetic, Momentum & Summum...
Nån som vet skillnaden?? Limited Edition finns inte kvar idag & jag kan inte hitta utrustningsnivån på den????
Nu har ju denna bil det jag vill ha & rätt färg på inredningen så det får bli så iaf...
|
|
|
|
Senast ändrat: 2010-07-30 09:42 av krister j.
|
|
|
|
|
|
Grattis till bilvalet.
En sak att kolla är om det är nivåreglering på bilen du bokat.
Om inte är det något du ska förhandla med handlarn om.
Jag upplever att V70:an gungar och sjunker ihop väldigt utan nivåreglering.
|
|
|
|
Far numera omkring med en Volvo V70 2,4D 2010 och efter hänger en Cabby 650 F3 08:a.
När den inte står för säsong på Sollerö Camping vill säga.
|
|
|
|
|
|
Grattis till bilförvärvet ! Jag är säker på att du kommer att bli nöjd med den bilen, själv har jag dålig koll på motoralternativen, däremot så tycker jag precis som du skrev att en V50 är lite för liten.
När det gäller limited edition så har jag för mig att Volvo tog fram en serie bilar med en viss utrustningsnivå och bara 5 olika kulörer på lacken och sedan tillverkade de dem i en större serie. På dessa bilar kunde man inte välja till olika utrustningsalternativ utan man fick köpa dem med den utrustning som ingick. Så är du nöjd med färg och övrigt så är det ett bra alternativ.
|
|
Zoom
Långliggare
|
|
Senast ändrat: 2010-07-30 10:04 av Zoom.
CC R78265, står sommarsäsong på CC Örlenbadet
Drar en Solifer Finlandia 600 lk
Med en XC90 -05
Bor utanför Lidköping
Två vuxna, tre små barn
|
|
|
|
|
|
Chriper skrev:
Grattis till bilvalet.
En sak att kolla är om det är nivåreglering på bilen du bokat.
Om inte är det något du ska förhandla med handlarn om.
Jag upplever att V70:an gungar och sjunker ihop väldigt utan nivåreglering.
Och den är billig o bra, Nästan 10 000:- Men finns att köpa i ett helt sett med rubbet i och är då billigare än endast stötdämparna vilket kan vara bra att veta om de man har går sönder.
Tydligen är det endast Volvo som har dessa.
|
|
|
|
Dragare, v70 2,4D -08 och drar på Cabby 650+ -10
|
|
|
|
|
|
Aha! Var det så det var med "LE" Jo inredningen (som är rätt viktig när man har barn) är precis rätt för mig!! Färgen däremot kunde väl vart snäppet mörkare "Willow Grön Metallic" är lite ljus men det är saker man får ta när man inte kan beställa helt nytt & välja det man vill.
Ang nivåreglering så är det inte det heller. Men det är inte så lätt att hitta "rätt" V70 när man inte vill sitta & åka många mil för att kolla... Men jag ska ta upp det med säljaren innan vi skriver..
Sen är det ju det här med Husvagnsbackspeglar & takräcke!! Måste hitta nytt sånt nu...
|
|
|
|
|
|
|